2014. október 25. szombat, Blanka,Bianka

Gyógyító kommunikáció

csaladhalo.hu
Makarész Rita
2013. 07. 16. 09:14

Mára már bizonyított tény, hogy nem csak a gyógyszerek képesek gyógyítani és csökkenteni a fájdalmat, de a bizalomgerjesztő orvosi kommunikáció is. De vajon hogyan tanítható, tanulható az empátia, hogyan segíthet a kommunikáció a nehéz helyzetekben és hogyan növelhető a betegek együttműködési készsége?


A jó kommunikáció szinte célzott terápia

- A nőgyógyászhoz sokszor kifejezett fájdalommal vagy nehéz helyzetben fordulnak a betegek. Elsősorban természetesen a megfelelő kezelés megválasztása a cél, ugyanakkor sokszor tapasztaljuk, hogy pusztán a gyógyító szándékú jelenlét is javulást, megnyugvást eredményez a betegnél. A tudat, hogy jó kezekben van, és a bizalom, amit természetesen ki kell érdemelni, mintha felerősítené a kezelések hatékonyságát – mesél tapasztalatairól dr. Demjén László, szülész-nőgyógyász.

A Michigan-i Állami Egyetem kutatásai igazolják az orvosi megfigyeléseket. Kiderült ugyanis, hogy a bizalomra épülő orvos-beteg kapcsolat olyan agyi válaszokat indít el, amelyek – többek közt - csökkentik a fájdalmat. A tudósok azt is kimutatták, hogy a valóban a páciensekre figyelő orvosok betegei jobb egészségi állapotban fejezik be a kezeléseket. 

Az önként jelentkező pácienseket két csoportba osztották. Az egyik csoporttal beteg-központú orvos foglalkozott, aki a panaszaikhoz kapcsolódva kérdezgette őket a munkájukról, a családi életükről. A másik csoportnak kizárólag betegségéhez kapcsolódó kérdésekre kellett válaszolnia. Ahogyan ez várható volt, a kérdőívekből kiderült, az első csoport tagjai erősebben kezdtek bízni az orvosukban.

A jelenség mögött álló neurobiológiai folyamatokat a kutatásban MRI-felvételekkel vizsgálták. A betegek egy injekciót imitáló enyhe elektrosokkot kaptak, miközben a kezelőorvosuk fényképét nézték. Eközben a tudósok az anterior insula – a fájdalomérzékelő központ – aktivitását monitorozták. Kiderült, hogy a beteg-központú vizsgálatban részt vevő betegeket annyira megnyugtatta az orvosuk látványa, hogy jóval alacsonyabb mértékben reagáltak a fájdalomra.

Szakértelem és empátia

Az amerikai vizsgálat egy nagyobb kutatás részét képezi, amelynek célja, hogy felállítsák a beteg-központú ellátás szabályait és ellenőrizhetővé tegyék az eredményességét. 
- Szakmailag is fontos, hogy a beteg érezze, valóban segíteni szeretnénk neki és igyekszünk elnyerni a bizalmát - hangsúlyozza dr. Demjén László. – Természetesen a beteg fizikai állapotára kell koncentrálnunk, de ha a pszichés és szociális helyzetére is igyekszünk fényt deríteni – gyakran csak hagyjuk, hogy maga mesélje el, ami a „szívét nyomja” – a páciens elégedettebb, a gyógyítás pedig eredményesebb lehet.

Az orvos empátiája kimutathatóan segíti a beteg gyógyulását - a régi megfigyelés tudományos módszerekkel is megerősítést nyert. Azok az orvosok, akik magasabb pontszámokat értek el egy empatikusságot mérő teszten (az ún. Jefferson-empátiaskálán), kedvezőbb klinikai eredményeket értek el betegeik kezelése során, mint az ugyanolyan kezelést folytató, de kevésbé empatikus kollégáik. A vizsgált adatok a vércukorszint és az LDL-koleszterinszint szabályozására vonatkoztak.

123