Bécs – önmagáért szeretjük

Korábbi cikkünkben már írtunk róla, hogy az egész évben jellemző bécsi idegenforgalmi dömping nemhogy stresszelné, inkább az igényeknek minél jobban megfelelni vágyóvá teszi a bécsieket. Kíváncsiak voltunk, mégis mi az, amiért ennyien áramlanak Bécsbe.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. november 23. szabo.daniel

Korábbi cikkünkben már írtunk róla, hogy az egész évben jellemző bécsi idegenforgalmi dömping nemhogy stresszelné, inkább az igényeknek minél jobban megfelelni vágyóvá teszi a bécsieket. Kíváncsiak voltunk, mégis mi az, amiért ennyien áramlanak Bécsbe.


A T-MONA (Tourismus-Monitor Austria) 6 év anyagát feldolgozó turisztikai statisztikája adataiból sok hasznos dolog kiolvasható. Ami talán a bécsiektől a leginkább eltanulandó: egyetlen várost is lehet olyan vonzóvá tenni, hogy megtartsa a hozzá látogatók figyelmét. A statisztika szerint ugyanis, aki Bécsbe látogat, az 78%-ban ott is marad, csak a maradék kisebbség tesz kisebb-nagyobb kitérőket a környéken.

A bécsi turista

A felmérés szerint Bécsbe látogató emberek öt fő csoportba oszthatók az utazásuk motivációja szerint. A legnépesebb, a látogatók mintegy 26%-át kitevő csoport a Kulturálódni vágyók csoportja. A gyakran családosan, de legalábbis a partnerrel érkező vendégek 46 éves átlagéletkornak örülhetnek. A mindenképp számos fix programmal tervező precíz kultúrlátogatókat számban követik a látogatók 23%-át kitevő Carpe Diem-látogatók. Átlagéletkoruk 35 év, gyakran barátaikkal érkeznek egy adott program (egy koncert, egy kiállítás stb.) miatt, majd maradnak még, és nem zárkóznak el az egyéb szórakozási lehetőségektől, főleg, ha az éjszaka történik. A harmadik csoport motivációja csak nüansznyit tér el ettől, ők a 19%-nyi, 37-es átlagéletkorú Kellemest a hasznossal-emberek, akik szintén egy bizonyos program miatt érkeznek, de kiruccanásukat összekötik valami egyéb, szükséges, vagy régebb óta tervezett dologgal, mint a család/barátok meglátogatása, vagy a munka. Kicsivel lemaradva tőlük itt vannak még a maguk 18%-ával a gyakran egy körutazás keretein belül minél több, elsősorban kulturális élményre szomjazó, 47-es átlagéletkorú Szórt figyelmű kultúrvendégek csoportja. Ők, a kulturálódni vágyók csoportjának megfelelően adott kulturális látványosságokat szeretnének feldolgozni kirándulásuk alatt, de emellett számos egyéb programra nyitottak, akár csúcsidőn kívül is, pedig az átlagéletkor itt is számos nyugdíjast sejtet. Sorzáró látogatók összességének 14%-át kitevő Pihenni vágyók csoportja, de azért ők is szép számmal jelennek meg. Náluk a pihenés az elsődleges szempont, nem hagyják elterelni a figyelmüket a kulturális kínálattal. Tipikusan háromévente utaznak Bécsbe, általábanbarátoknál, rokonoknál laknak, és átlagosan 40 évesek.

Az uticélok sokszínűsége

Hogy a fentiek mégis milyen rendezvények és egyéb lehetőségek körül csoportosulnak, arról a T-MONA számos diagramban számol be. Ezekről leolvasható, hogy

Hogy találunk ki Bécsbe?

… mármint átvitt értelemben. A megkérdezések során a legnagyobb arányban az internet győzött, mint első számú útikalauz (39%). Ezt követik szorosan (35%) az offline útikalauzok, és kicsivel lemaradva (27%) az egyéb kapcsolódó promóciós termékek: prospektusok, flyerek, direkt hirdetések, kedvezményes utak stb. A Bécsbe látogatók majd’ negyede, 23% a rokonok és ismerősök hívására érkezik, és a több kategóriányi hirdetési lehetőségek után egy elgondolkodtatóan alacsony, mindössze 3%-nyi látogatót vonz be a vizuális média a televízón keresztül.

Internetes kedvencek

A győztes útikalauz-kategória is sok rétegből épülhet fel, így megnéztük, milyen oldalak és lehetőségek mozgósították a leendő bécsi turistákat az interneten. A legtöbben (68%-ban) kereső segítségével jutottak el ide: egy ártatlan szörfözés, remek ajánlatok, és hipp-hopp, Bécsben találja magát az ember! A céltudatos, www.wien.info oldalra kattintók a végül kiutazók éppen negyedét, és szinte ugyanennyien (24%) voltak, akik szintén céltudatosan, de nem a központi oldalra, hanem a kiszemelt uticél (pl. egy hotellánc) oldalára kattintottak. Számosítható még a www.austria.info és a www.tiscover.com/at oldalak látogatóinak aránya 19 ill. 14%-ban.

A mindezek mögött megbúvó okok…

És hogy végső soron miért is vették rá magukat az emberek, hogy Bécsbe utazzanak? Hiszen csak azért mert Bécs ott van, még nem kell odaáramolni. A T-MONA felmérésének 2006/07 és 2007/08-as éveit érintő adatok szerint az utazgatók több mint 60%-ban a következő három ok miatt indultak neki: 1. szórakozás, 2. „valami újat” megélni, 3. családdal/barátokkal eltölteni az időt.

Mindezek szerint Bécs tökéletes úticélként szolgálhat szinte mindenkinek. Aki informálódna, vagy egyébként is tervez kimenni (pl. az advent vásárok miatt), annak ajánljuk a fenti honlapok egyikét.