Digitális doktor

A tizenötéves John telefonja sms-t jelez. Orvosa, Dr. Natasha Burgert írt neki: “Jobban érzed magad az új gyógyszerrel?” Egy másik tini is sms-t olvas a szakembertől: “Folytasd úgy, ahogy megbeszéltük! Kérlek, írj vissza, hogy tudjam, megkaptad az üzenetet!” A főiskolai felvételi vizsga előtt a 18 éves Susan is kap sms-t: “Felkészült vagy, koncentrált és nyugodt. Egészséges vagy. Sok szerencsét mára!” Egyre több orvos használja a telefont és a Facebookot a páciensekkel való kapcsolattartáshoz.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. október 28. Gyarmati Orsolya

A tizenötéves John telefonja sms-t jelez. Orvosa, Dr. Natasha Burgert írt neki: “Jobban érzed magad az új gyógyszerrel?” Egy másik tini is sms-t olvas a szakembertől: “Folytasd úgy, ahogy megbeszéltük! Kérlek, írj vissza, hogy tudjam, megkaptad az üzenetet!” A főiskolai felvételi vizsga előtt a 18 éves Susan is kap sms-t: “Felkészült vagy, koncentrált és nyugodt. Egészséges vagy. Sok szerencsét mára!” Egyre több orvos használja a telefont és a Facebookot a páciensekkel való kapcsolattartáshoz.


Kérem a következőt!

Dr. Burgert Kansas City-ben dolgozik gyerekorvosként. Ő is egy azok közül az orvosok közül, akik a tinik körében népszerű kommunikációs eszközöket használják a kapcsolattartásra, a bizalomépítésre. Dr Burgert betegei olvassák az orvos blogját, követik bejegyzéseit a Twitteren és a Facebook-on, Natasha pedig viszontköveti páciensei blogjait, bejegyzéseit, alkalmanként kommentálva azokat.

Amikor a gyerekek belépnek a rendelőbe, Dr. Burgert nem ad nekik az egészséges életmódról szóló prospektusokat, amelyek egy percen belül a szemétkosárban végzik. Ehelyett rendelőjében egy hatalmas fehér táblán gyerekeket, tinédzsereket érintő honlapok linkjei és QR-kódjai láthatók a szex, az alkohol és a drog témakörében. A páciensek okostelefonjaikkal lefotózzák a táblát, így mindig náluk van ezeknek a site-oknak az elérhetősége. “Mindent megteszek, hogy beférkőzzek a telefonjaikba, hiszen ez az az eszköz, amiért élnek-halnak”, mondja Dr. Burgert.

Online bátorság

Az orvosok egyre gyakrabban hoznak létre Facebook-oldalakat, hogy hirdessék magukat és  online kapcsolatot is létesítsenek betegeikkel. A szociális háló segítségével a fiatal korosztály megszólíthatóvá vált azon a nyelven, amely számukra tökéletesen természetes. Egy évtizeddel ezelőtt azok az orvosok, akik ellenségnek látták az internetet, mivel a betegek rendszeresen érkeztek olyan információkkal, amelyeket ott olvastak, és nem mindig voltak helytállóak, most előnyt kovácsolnak a technológiából. Ráadásul az sms-nek, a twittelésnek és a posztolásnak megvan az az előnye, hogy egyrészt nagyon gyorsan eljut a tinikhez, akik gyakorlatilag folyamatosan elérhetőek online, másrészt a fiatalok könnyebben feltesznek olyan kérdéseket, amelyeket személyesen túlságosan zavarbaejtőnek éreznének.

“Ezzel a módszerrel sokkal jobban bízom Dr. Natashában”, mondja Marie, egy 16 éves középiskolás lány Kansas City-ből. “Így, hogy sms-ben, vagy online tartjuk a kapcsolatot, sokkal jobban érzem magam és az is megnyugtat, hogy van egy olyan felnőtt az életemben, akihez bármikor fordulhatok.”

Magánrendelés a közösségi médián?

Természetesen a szociális média használata kérdéseket szül az orvos-beteg kapcsolat határairól, a magánélethez való jogról és a titoktartásról. Bejelölhetik az orvosok ismerősként betegeiket a Facebookon? Mi van, ha a telefonra érkező üzenetet valaki más olvassa el? Éppen ezért vannak orvosok, akik nem küldenek sms-t, helyette viszont elérhetőek különböző blogokon, ahová friss híreket, videókat is feltöltenek, és sokat kommentálnak olyan kérdésekről, amelyeket gyakran feltesznek páciensei. Van olyan orvos, aki például azt javasolta betegének, hogy állítsa be a telefonján az emlékeztetőfunkciót minden nap ugyanarra az időpontra, hogy ne felejtse el bevenni a fogamzásgátló tablettát, írja a The New York Times.

New Yorkban az egyik kórháznak külön programja van az sms-en keresztül történő kapcsolattartásnak. A Text in the City nevű kezdeményezés tanácsokat ad a tinédzser betegeknek, emlékezteti őket a gyógyszereik alkalmazására és megüzeni, mikor van a legközelebbi személyes konzultáció. A páciensek sms-ben küldhetnek kérdéseket, természetesen annak tudatában, hogy a válaszra akár 24 órát is kell várniuk.

Posztolj, sms-ezz, gyógyíts!

Dr. Todds Wolynn, egy Pittsburgh-i gyerekorvos szerint a kérdés az, elég “cool”-e az orvos ahhoz, hogy az, amiket ír, kikerüljön a gyerekek Facebook-oldalára, amelyeket a barátaik is láthatnak? Sok orvos nem érzi úgy, hogy az amúgy is kimerítő munka mellett még a szociális médiára is időt fordítson. Dr. Burgert kivételnek számít, hiszen két kisgyermeke van, jól menő praxisa, emellett blogot ír, twittel, sms-ezik a betegeivel és mindeközben ragaszkodik a reggel 8-tól délután 5-ig tartó munkaidőhöz.