Iskolás gyermekünk kezdeti nehézségei – Tanuljunk együtt a gyerekkel?

Az első napok, hetek és hónapok nagyon meghatározóak az iskolában. Hatással vannak a gyermek tanulási kedvére, a beilleszkedésére, önbizalmára. A család sokat tehet a sikerért, az óvoda és a szülők együttesen érhetik el, hogy ne okozzon gondot az iskola elkezdése a gyermek számára.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
háttér
2012. augusztus 31. Családháló

Az első napok, hetek és hónapok nagyon meghatározóak az iskolában. Hatással vannak a gyermek tanulási kedvére, a beilleszkedésére, önbizalmára. A család sokat tehet a sikerért, az óvoda és a szülők együttesen érhetik el, hogy ne okozzon gondot az iskola elkezdése a gyermek számára.


A tanulmányok megkezdése sajnos nagyon gyakran nehéz, az esetek többségében nem tekinthető zavartalannak. Tapasztalatok alapján az óvoda szabadabb, kötetlenebb világából kikerülve az általános iskola sok gyermeknek komoly problémát jelent. Azoknak a családoknak is gondolniuk kell az iskolára, ahol a gyermek még csak nagycsoportos lesz, hiszen érdemes felmérni azt, hogy ez az az év, amikor egy kis odafigyeléssel, tudatossággal könnyebbé tehetjük gyermekünk majdani iskolába lépését.

Szakértőnket, Dr. Szamosiné Nagy Sára gyógypedagógust kérdeztük a nehézségekről, és arról, hogy mire kell odafigyelnünk nekünk, szülőknek, hogy zökkenőmentes legyen az első iskolai év gyermekünk és a család számára egyaránt.

Mire figyeljünk a kezdetekkor?

Nagy lépés minden kisgyerek és bizony a szülők életében is az óvoda játékosabb, szabadabb élete után az iskolakezdés. Mi szülők is szorongunk, aggódunk. Jó esetben ezt nem adjuk át csemeténknek.

Mit tehetünk szülőként?

Az érett, iskolaérett elsősök jól veszik az akadályokat, szeretnek iskolába járni. Az óvodák odafigyelnek, és ha gondot, problémát látnak a Nevelési Tanácsadóhoz fordulnak. Bármilyen kétely, aggodalom esetében ezt érdemes megtenni. A tanköteles gyerekeknél beiskolázási vizsgálat történhet, amikor a szülő, az óvoda és a szakember együtt beszélik meg a lehetőségeket. Maradjon-e még egy évig óvodában, vagy menjen iskolába, ez így eldönthető.

Szükséges logopédus bevonása?

Az óvodákban általában dolgozik logopédus is, az ő véleménye is nagyon fontos, hiszen nem csak a pöszeséggel foglalkozik, hanem minden jelre figyel, ami nehezítheti az írás-olvasás, számolás elsajátítását.

Hogyan motiváljuk gyermekünket?

A család is sokat tehet a sikerért, az óvoda és a szülők együttesen érhetik el ezt. Nem kell különleges dolgokra gondolnunk, a biztos érzelmi háttér, a játék, a mese, a kirándulások, a sok mozgás, az önállóságra nevelés, az együttlétek megteremtik ezt.