Mennyit jelent plusz egy év az oviban?

Sok iskolaköteles gyermek nyáron tölti csak be hatodik életévét. De honnan tudjuk, hogyan döntünk jól: ha iskolába íratjuk, vagy még egy évig óvodában tartjuk gyermekünket?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2016. április 23. Vajda Boglárka

Sok iskolaköteles gyermek nyáron tölti csak be hatodik életévét. De honnan tudjuk, hogyan döntünk jól: ha iskolába íratjuk, vagy még egy évig óvodában tartjuk gyermekünket?


Magyarországon, mint a legtöbb országban, törvényi szabályozás írja elő a tankötelezettség megkezdését. Nálunk ezt a törvény hatéves korra időzíti, azaz, ha gyermekünk augusztus 31-éig betölti a hatodik évét, és eléri az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget, akkor az adott évben iskolába megy.
 
Lehetőség van rá, hogy amennyiben december 31-éig tölti be a hatodik évét, akkor külön szülői kérésére is megkezdheti a tanulmányait. (Tehát akár öt és fél évesen is mehet iskolába, ha szeptember elején született). De mi alapján tudjuk eldönteni, hogy iskolaérett-e, és beírassuk-e a gyereket az iskolába?
 
De hiszen már tud olvasni!
 
“Indokolt esetben plusz egy óvodában eltöltött év jelentősen javíthatja az iskolába kerülő gyerek teljesítményét.” – mondja Rákócziné Adamecz Bernadett, a gazdagréti Aranykapu Óvoda óvodavezető-helyettese. “A szülő akkor tud helyesen dönteni az iskolába íratásról, ha ismeri gyermekét, és figyelembe veszi az óvónők javaslatát is. Mi, óvodapedagógusok azt látjuk, hogy a szülők szempontjai az iskolakezdést illetően nagyon különbözőek. ‘Olyan okos a fiam, már tud olvasni, az óvodában csak unatkozna, menjen csak minél hamarabb iskolába!’ – mondják egyesek. 
 
De vannak mások, akik, ha lehetne, vattába csomagolnák a gyermeküket, ők inkább kivárás hívei. Attól félnek, hogy az iskolába lépéssel jelentkező elvárások és a megnövekedett követelmények nagyon megterhelik majd a gyereket. A mi feladatunk az, hogy hozzáértő szemmel figyeljük a tanköteles korba lépő gyerekeket, és segítsünk meghozni a szülőknek ezt a döntést.”
 
A komplex érettség fontossága
 
Rákócziné Adamecz Bernadett úgy véli, hogy az a legfontosabb, hogy komplexen vizsgáljuk meg a gyermek érettségét.