Épülhetnek az új gyerekszobák!

A családalapítás első lépését nem véletlenül nevezik házasodásnak. Ahhoz ugyanis, hogy egy fiatal pár elkezdje közös életét, lakásra van szüksége. Kardosné Gyurkó Katalin közgazdász, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete (NOE) volt főtitkára, ötgyerekes anyuka segít abban, hogy tisztábban lássuk, miért lesz jó a 10+10 milliós támogatás.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2016. január 05. Gyarmati Orsolya

A családalapítás első lépését nem véletlenül nevezik házasodásnak. Ahhoz ugyanis, hogy egy fiatal pár elkezdje közös életét, lakásra van szüksége. Kardosné Gyurkó Katalin közgazdász, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete (NOE) volt főtitkára, ötgyerekes anyuka segít abban, hogy tisztábban lássuk, miért lesz jó a 10+10 milliós támogatás.


Családháló: Miben lesz segítség az első hallásra valóban tetemes összeg, és főleg, kiknek a leginkább?

Kardosné Gyurkó Katalin: Mindenkinek, akinek vannak konkrét álmai, és egy kis bátorításra, anyagi támogatásra van szüksége ahhoz, hogy ezt meg is valósítsa. Sokszor tipizáljuk a családokat: gyermektelen, egyszülős, egy-két gyermekes, nagycsaládos. A lakhatási helyzet azonban sokszínű. Leginkább helyben dől el, hogy a családoknak mire van szükségük. Mások a lakhatási igényei annak, aki falun él és gazdálkodik, mint annak, aki egy nagyvárosban vállal munkát. Minél rugalmasabb a rendszer, minél kisebb a bürokrácia, a szabályozás, annál több család tud majd élni ezzel a lehetőséggel. Olyan szintű kormányzati segítséget kapnak most az otthonteremtéshez a családok, amire eddig nem volt példa.

CSH: Hogyan látod, csak a lakhatás hiánya vagy a hely szűkössége, illetve a pénzhiány tartja vissza a párokat a gyermekvállalástól? Ez valódi megoldást jelenthet?

Gy.K.: A családalapítás, gyermekvállalás is olyan egy kicsit, mint a házépítés. Nagyon sok dolog szükséges hozzá: szilárd alapok, erős falak, tető. A családoknak is szükségük van kiszámíthatóságra, a szilárd alapokra, támogatásokra, segítségre, hogy merjenek gyermeket vállalni. A Kormány részéről az újabb támogatások nem csak anyagi segítséget jelentenek, hanem a bizalom és a kiszámíthatóság helyreállításában is jelentős szerepük van. Azonban csak a Kormány kevés a gyermekvállalási trend megfordításához, ehhez mindenkire szükség van. Jó volna, ha a szülők ki tudnák mondani a gyermekeiknek: igen, hiszek benned, te jó édesanya, édesapa leszel. Jó volna, azt is ki tudnák azt mondani: ha ti végre összeházasodtok és gyermeket vállaltok, én minden segítséget megadok, mert szeretnék unokákat. A valódi megoldást abban látom, ha a kormányzat, a civilek, az egyházak, a szülők, mindenki összefog, és bátorítja a családokat, hogy merjenek gyermekeket vállalni.

2010 óta nagyon sok pozitív változás történt a családok támogatása terén. Örülök, hogy ez tovább folytatódik és a Kormány egyre több segítséget nyújt a családoknak, hogy családhoz méltó életet éljenek. Az ingatlanpiac már rég óta hibernált állapotban, ez az otthonteremtési kedvezmény nem csak azoknak a családoknak kedvez, akik a kedvezménnyel szeretnének élni, hanem azoknak is esélyt jelent, ahol az édesapa itthoni munka hiányában, külföldön dolgozik. Nagyon sok festő, lakatos, burkoló, ács, kőműves ment el más országokba munkát vállalni, itthon hagyva a gyermekeiket, feleségeiket. Számukra is pozitív változásokat hozhat ez a támogatás.

CSH: Mi a legnagyobb értéke, haszna ennek a támogatásnak?

Gy.K.: A legnagyobb értéke az, hogy egyszerre szól a családalapítás előtt álló fiatalokhoz és a már családban, nagycsaládban élőkhöz. A fiataloknak jövőt mutat ez a támogatási rendszer, ami hozzájárulhat sok fiatal pár családalapításához. Számomra nagyon szimpatikus ez az “engedő” politika. Fiatal vagy élheted az életet, de ha megházasodsz, gyermeket vállalsz, segítek. Nem büntet, ha csak magának él az ember, viszont lehetőséget ad azoknak, akik családban szeretnének élni. A nagycsaládosoknak pedig lehetőséget ad a továbblépésre, arra, hogy megfelelő körülményeket teremthessenek maguknak gyermekeik felneveléséhez.

Kardosné Gyurkó Katalin

CSH: Milyen buktatói vannak a támogatásnak? Lehet-e egyáltalán látni a veszélyeket?

Gy.K.: Mint minden döntés, ez is felelősségvállalást jelent. A támogatási rendszer definiálja az elvárásokat, amelyeket teljesíteni kell. Minden családnak mérlegelnie kell, hogy képes-e ezeknek megfelelni. Körültekintő döntést kell hozni, de ez a felnőttség velejárója.

CSH: Nem tartasz attól, hogy felerősödik a “megélhetési gyerekvállalók”  címke, amit már az emelt családi pótlék bevezetésekor is rásütöttek a több gyereket vállalókra?

Gy.K.: Ezzel a címkével sokszor találkozik egy nagycsaládos, leginkább idegenektől és gyakorlatilag azonnal, ha nem a tökéletes családkép látszik. Igazából nem tartok tőle. A gyermekvállalás felelősség, az ember alakul miközben édesanyává és édesapává érik és reméljük a kritika helyett egyre többen halljuk majd a következőt: olyan jó, hogy hozzátok érkeztek ezek a gyerekek!

***

A legfontosabb változások

A NOE összefoglalót készített a legfontosabb változásokról, elsősorban azokat a pontokat kiemelve, amelyekre a legtöbben kíváncsiak.

A legfontosabb, a feltételrendszer egészét érintő változások a következők:

·    A lakóingatlanok energiahatékonysági szintjét a jövőben nem kell figyelembe venni a kedvezmény összegének megállapításánál (az alapösszegre rakódó 10, 20, illetve 30%-os energetikai bónuszok megszűnnek). Ezzel a rendszer jelentősen egyszerűsödik.

·    Eltörlésre kerül a támogatható ingatlanokra előírt 160 m2-es felső mérethatár, tehát az ennél nagyobb hasznos alapterületű ingatlanokra is igényelhető lesz a CSOK.

·    Külföldön szerzett biztosítási jogviszony is beleszámít az előírt fél éves biztosítási időszakba, ami elősegítheti azt, hogy a határon túl munkát vállaló fiatalok hazatérve le tudjanak telepedni.

·    Az előre (a jövőre nézve) vállalt gyermekek esetében elegendő lesz, ha csak az egyik szülő 40 év alatti (jelenleg mindkét szülő esetében fenn kell állnia e feltételnek).

·    A nem felsőoktatási intézménybe járó gyermekeket 16 év helyett már 20 éves korukig figyelembe lehet venni az igénylésnél.

·      A használt lakóingatlanok vásárlása vagy bővítése esetén járó CSOK alapösszege 10%-kal emelkedik, így egy gyermek után (az ingatlan méretétől függően) 550 000 – 660 000 Ft, két gyermek után 880 000 – 1 430 000 Ft, három gyermek után 1 320 000 – 2 200 000 Ft, négy vagy több gyermek után 1 760 000 – 2 750 000 Ft jár majd (vagyis gyermekszám és ingatlanméret alapján a családok 90%-a 50 000 – 250 000 Ft-tal magasabb összeget kaphat).

·      Az újonnan épített vagy vásárolt lakóingatlanok esetében a fentiek mellett a következő változások várhatók:

– A kedvezmény összegének meghatározásánál (az energiahatékonysági szint mellett) a lakóingatlan méretét sem kell figyelembe venni, kizárólag a gyermekszámot.

– Az egy négyzetméterre számított 300 000 / 350 000 Ft-os felső vételár korlátozás eltörlésre kerül, így nem lesz limitálva a megvásárolható ingatlan értéke.

– Az egy- és kétgyermekes (vagy ennyi gyermeket vállaló) családok esetében a támogatható legkisebb ingatlanméretre vonatkozó (40, ill. 50 m2-es) korlátozás szintén eltörlésre kerül, tehát ennél kisebb hasznos alapterületű ingatlanra is igényelni lehet majd a CSOK-ot.

– A kedvezmény alapösszege az alábbiak szerint emelkedik:

·    Egy gyermekesetén a jelenlegi 500 000 – 600 000 Ft közötti összeg egységesen 600 000 Ft-ra nő (ez 20%-kal magasabb, ill. változatlan összeget jelent).

·    Két gyermekesetén a jelenlegi 800 000 – 1 300 000 Ft közötti összeg egységesen 2 600 000 Ft-ra nő (az emelés így legalább kétszeres, legfeljebb 3,25-szörös – átlagosan tehát két és félszeres – mértékű)

·    Három vagy több gyermekesetén a jelenlegi 1 200 000 – 2 500 000 Ft közötti összeg egységesen 10 000 000 Ft-ra nő (az emelés mértéke így legalább négyszeres, legfeljebb 8,33-szoros, átlagosan tehát mintegy hatszoros).

Az új lakóingatlant építő vagy vásárló családok közül azoknál, akikjelenleg három vagy több gyermeket nevelnek, illetve a jövőben (a meglévő gyermekeket is figyelembe véve) legalább három gyermek felnevelését vállalják, a „normál” szabályokhoz képest az alábbi többlet kedvezmények vehetők figyelembe:

·Az eddigi legfeljebb két gyermek helyett akár legfeljebb három gyermeket is lehet majd előre vállalni, melynek határideje 10 év lesz. (A 10 éves határidő akkor is irányadó, ha a meglévők mellé csak egy vagy két gyermeket vállalnak, de ezzel a gyermekek létszáma eléri a legalább három főt.)

·Azokat a gyermekeket is figyelembe lehet venni a kedvezmény összegének megállapításánál (beleszámítanak a gyermekszámba), akik után korábban már igénybevett CSOK-ot (ill. a korábbi lakásépítési támogatást vagy „szocpol”-t) a család, azzal, hogy a korábban kapott támogatás összegét a 10 millió Ft-os kedvezményből le kell vonni. (Legfeljebb két meglévő vagy vállalt gyermek esetében ezzel szemben azok a gyermekek, akik után már előzőleg felvettek vissza nem térítendő támogatást, nem vehetők figyelembe.)

·A jelenlegi 60, ill. 70 m2-es alsó méretkorlát lakás esetében egységesen 60 m2-ben, családi ház esetében 90 m2-ben lesz meghatározva.

·Nem feltétel, hogy az igénylőnek vagy családtagjainak ne legyen meglévő lakástulajdona vagy haszonélvezeti, használati joga a kedvezmény igénylésekor.

·Az érintett háromgyermekes családok az általuk felvett lakáscélú kölcsönhöz kedvezményes állami kamattámogatást is igényelhetnek, melynek révén az általuk fizetendő kamat mértéke nem haladhatja meg a 3%-ot. A kamattámogatás maximális időtartama 25 év, és legfeljebb 10 millió Ft kölcsönösszegig igényelhető.

A CSOK bővítésével egyidejűleg ugyanakkor – a visszaélések kiszűrése érdekébentöbb plusz feltétel, biztosíték is beépítésre kerül a rendszerbe. Így a CSOK igényléséhez szükséges lesz:

– a büntetlen előélet (vagyon elleni bűncselekmények tekintetében);

– annak igazolása, hogy az igénylőt az elmúlt 5 évben nem kötelezték jogosulatlanul igénybevett CSOK vagy „szocpol kedvezmény” visszafizetésére.

Ezen túlmenően a három- vagy többgyermekes, új ingatlant építő vagy vásárló családoknál az alábbi többletfeltételek is előírásra kerülnek:

– az igénylő a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR) nincs nyilvántartva (nincs a mindenkori minimálbér egyhavi összegét meghaladó, több mint 90 napja lejárt hiteltartozása);

– az igénylést megelőzően – a „normál” esetben előírt 180 nap helyett – legalább 2 évig folyamatosan biztosított volt, ezen belül pedig minimum az igénylést közvetlenül megelőző 180 napban keresőtevékenységet is végzett (melybe nem számít bele a közfoglalkoztatás);

– amennyiben a felvett CSOK összegét vissza kell fizetni, a késedelmi kamat mértéke ez esetben a Ptk. szerinti normál kamat ötszöröse.