- Családháló - https://csaladhalo.hu -

Alszik, mint a tej. Vagy üvölt. Az alvásról A-tól Ü-ig.

Kétrészes sorozatunkban minden kiderül az alvásról: hogy hogyan alszik a csecsemő, függ-e a szülőtől, kell-e siettetni az elalvást, és hogy milyen az első átaludt éjszaka.
Első rész.


Hazaviszitek az elsőszülöttet a szülőszobáról, és alszik mint a tej. Jól van – gondoljátok, minden rendben, a mienk egy kis angyal, húzza a lóbőrt szépen, nem az a nyugtalan típus, mint a Kláriéké, akik olyanok, mint a zombik, alig alszanak, de rossz lehet nekik. Ez az állapot aztán tart pár napig, kb. amíg a sárgaság, aztán fokozatosan sűrűsödnek az éjszakai felkelések, és már nem akar cicin sem elaludni. Aztán jön a mentő ötlet apától, hogy anyu végre aludjon valamit és két szopi közti felébredés között ő ringatja álomba a kicsit. Na álljunk csak meg! Biztos, hogy ez a legokosabb, amit tehetünk?

Sokféle megoldás, magyarázat létezik, van aki drasztikus módon sírva hagyja a gyereket, majdcsak elalszik valahogy, van aki az esti nagy etetéssel próbálkozik. Nem baj, már csak ezt a fél évet kell átvészelnünk, aztán jön a fejlődési ugrás, és minden rendbe jön…

Most megpróbáljuk megérteni Dr. Sears segítségével a kisbabák alvási mechanizmusát, illetve hogy hogyan tudjuk átvészelni ezt a nehéz időszakot.

Hogyan alszunk mi felnőttek?

Különböző esti teendőinket úgy irányítjuk, hogy az alvás előtt már relaxáltabb állapotba kerüljünk: olvasással, tv nézéssel, szexxel. Ahogy belesodródunk az álomba, pulzusunk lassul, agyunk magasabb rétegei pihenni kezdenek, lehetővé téve, hogy beléphessünk a mély álom (gyors szemmozgás nélküli – NREM) fázisba. Tudatunk és testünk ebben az állapotban mozdulatlan, egyenletesen lélegzünk, izmaink ernyedtek. Körülbelül másfél óra elteltével az agyunk kezd ébredezni, amely kimozdít minket a mély álomból egy aktív alvás felé, amelyet gyors szemmozgásos alvásnak is neveznek (REM). Ebben az alvás-fázisban az agyunk képes a nap során tapasztalt dolgokat feldolgozni, ekkor álmodunk, és ebből a legkönnyebb felébredni. Egy éjszaka során több ilyen mélyalvás-felébredési cikluson megyünk keresztül. Így egy átlagos felnőtt kb. 6 órát tölt mély álomban és 2 órát aktív alvás állapotában.

Hozzászólások

hozzászólás