Egy pofa sör nem segít a kánikulában

Kánikulákkal, hőségriadókkal teli nyár elé nézünk, ezért nagyon fontos, hogy megfelelő figyelmet szenteljünk a folyadékpótlásnak. Nyáron egy jó pofa sör a haverokkal, vagy egy jeges kávé munka után egyaránt jó szomjoltók lehetnek, nézzük meg azonban közelebbről, mire is van valóban szüksége a szervezetünknek.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. július 04. szabo.daniel

Kánikulákkal, hőségriadókkal teli nyár elé nézünk, ezért nagyon fontos, hogy megfelelő figyelmet szenteljünk a folyadékpótlásnak. Nyáron egy jó pofa sör a haverokkal, vagy egy jeges kávé munka után egyaránt jó szomjoltók lehetnek, nézzük meg azonban közelebbről, mire is van valóban szüksége a szervezetünknek.


Nem igaz, hogy csak vizet szabad innunk. A főleg nyáron érzékelt „ételundor” gyakori jelenség, ilyenkor a dús, sűrű ételek, mint pl. egy babgulyás vagy egy jó testes pörkölt helyett inkább folyékony dolgokat, leveseket, egészen könnyű ételeket kívánunk. A szervezetünk ugyanis a meleg miatti fokozott folyadékveszteség következtében folyadékért kiált.

Hogyan vesztünk vizet?
Az ember csaknem kétharmad részben vízből áll, ezt az arányt sokszor hallhattuk. Belegondolva: egy átlagos magasságú férfi esetében (számoljunk 70 kilóval) ez 40 liter víz, ami a sejtekben, azok között, illetve a vérben halmozódik fel. Ha kevés folyadékot viszünk be, a szervezet a sejtektől vonja el a vizet, azért, hogy a vérbe küldhesse (hogy az meg tudjon áramolni). Az elvont vízmennyiség azonban megviseli a sejtjeinket és összezavarja a működésüket. A kiszáradás első jeleként a legfeltűnőbb helyen, az agyban történnek változások, vontatottabbak leszünk, álmosabbak, fáradtabbak. Aztán szép lassan minden átmegy takarék üzemmódba.

A folyadékvesztés nagy részét a vizeletürítés okozza, nyáron pedig ehhez jócskán hozzátesz a verejtékezés is. Ha vízhajtó dolgokat fogyasztunk, számolnunk kell azzal, hogy valóban több vizet fogunk veszíteni. A két leggyakoribb mindennapos vízhajtó a kávé és az alkohol.

Hogyan pótoljuk?
Az előzőekből adódóan a pótlandó mennyiség normál körülmények között 1,5-2 liter folyadék, melynek nagyobb része inkább víz legyen (a különböző levek és kávék szárazanyagtartalma lényegesen több, ezt a szervezetünk ételként kezeli, és a lebontásához megint csak vízre van szüksége). Nyáron többet, ennek a mennyiségnek akár dupláját is megihatjuk anélkül, hogy tönkremennénk bele, sőt, szervezetünk hálás lesz.

A folyadékpótlásnál nagyon kell figyelni a szakaszosságra. Sokan egyszerűen nem szoktak inni nap közben: elfelejtik, a gép előtt ragadnak, víz nélkül indulnak a városba, stb., aztán amikor megszomjaznak, egyszerre döntenek le sok folyadékot. A szervezet ezzel nagyon nem tud mit kezdeni, azt hiszi, itt a bőség, nyugodtan herdálhat: az így fogyasztott mennyiség nagy részét pár percen belül izzadságként és vizeletként látjuk viszont. Fontos tehát, hogy többször igyunk keveset. Így a szervezet be tudja osztani a folyadékmennyiséget, és normálisan működik.

Tippek nehezen ivóknak
Vannak, akik elfelejtenek inni, mások nem számolják, mennyit ittak, gyakran a szomjat étellel csitítjuk, ez is félrevezethet bennünket. Aki ilyesmiben szenved, annak javasoljuk, hogy már reggel készítsen ki annyi vizet (folyadékot), amennyit nap közben meg kell innia. Ez nem is olyan erőltetett: egy fél literes palack a kocsiba, egy a táskába, reggelihez egy nagy csésze tea, nap közben pár kávé, és meg is van a 1,5-2 liter folyadék.

Kisebbeknél, ahol nehéz a mennyiségeket tartani, viszont a növekedés miatt talán még fontosabb a folyadékpótlás, más lehet a helyzet. A gyerekek sokszor nem szívesen isznak, vagy csak gyümölcsleveket, édesebb dolgokat. Ez sem ördögtől való dolog, bár jó lenne, ha a gyerek minél több vizet fogyasztana, azért a semminél egy almalé sokkal jobb.

De kitalálhatunk olyan trükköket is, amivel észrevétlenül pótoljuk a folyadékot. Ilyen a jégkása (jégkocka turmixolva némi szörppel), a gyümölcsturmix (gyümölcsök, tej, víz turmixolva), vagy a házi jégkrém (tetszőleges szörp, esetleg tejes turmix lefagyasztva – pl. egy joghurtospohárban – ennek nyele lehet kanál, pálcika, vagy akár néhány összefogott fogpiszkáló is).