Kukába a tévével?
Egy átlagos amerikai lány tizenkét éves korára több mint 77546 reklámot néz meg. És akkor még nem beszéltünk az internet, a rádió, a zenehallgatás, a mozi és a magazinok lapozgatásának hatásairól. A Miss Representation nevű szervezet azért jött létre, hogy egyrészt felhívja a figyelmet a média által közvetített, a lányok és a nők énképére rendkívül kedvezőtlen hatással lévő üzeneteire, másrészt, hogy megváltoztassa a nők gondolkodásmódját és arra hívja fel őket, hogy álljanak ki magukért, ne hagyják magukat befolyásolni.

Egy átlagos amerikai lány tizenkét éves korára több mint 77546 reklámot néz meg. És akkor még nem beszéltünk az internet, a rádió, a zenehallgatás, a mozi és a magazinok lapozgatásának hatásairól. A Miss Representation nevű szervezet azért jött létre, hogy egyrészt felhívja a figyelmet a média által közvetített, a lányok és a nők énképére rendkívül kedvezőtlen hatással lévő üzenetekre, másrészt, hogy megváltoztassa a nők gondolkodásmódját és arra hívja fel őket, hogy álljanak ki magukért, ne hagyják magukat befolyásolni.
A szervezet 2011-ben a Sundance Filmfesztiválon díjat is nyert 90 perces filmjével. A Jennifer Siebel Newsom rendezte alkotás rámutat, hogyan befolyásolja a média a nők hatalmát és befolyását Amerikában. “Társadalmunkban a média a legerősebb befolyásoló tényező a kulturális normák kialakításában, amely azt sugallja, hogy a nők értéke és hatalma a fiatalságukban, a szépségükben és a szexualitásukban rejlik, nem pedig pl. vezetői képességükben. Míg a nők sokat letettek az asztalra az elmúlt évtizedekben, bizonyítván vezetői rátermettségüket, az Egyesült Államokban továbbra is csupán három százalékuk van magasabb pozícióban a médiában, míg a nők és a lányok hatvanöt százaléka szenved valamilyen pszichés hátterű étkezési problémától,” – vallja a rendezőnő.
A filmben tinilányok és neves közéleti személyiségek – pl. Condoleezza Rice, Jane Fonda, Rosario Dawson – beszélnek tapasztalataikról, mondják el véleményüket, miközben a kilencven perc alatt rengeteg tény és statisztikai adat kerül napvilágra arról, hogyan teszi tönkre már egészen kicsi korban egy lány önmagáról alkotott képét a média.
Az alább látható rövid videóból megtudhatjuk, hogy egy tinédzser lány hetente tíz órát laptopozik, harmincegy órát nézi a tévét, tizenhét órán át hallgat zenét, három órát tölt a moziban, négyet pedig magazinok lapozgatásával. Ez napi tíz óra és negyvenöt perc médiafogyasztást eredményez. És a hatás? Négy lány közül három levert, bűntudata van és szégyelli magát miután három percet tölt divatmagazinok olvasásával. Negyvennyolc százalék azt kívánja, bár olyan alakja lenne, mint a modelleknek, míg harmincegy százalékuk elismeri, hogy éhezteti magát, hogy lefogyjon. A nyolc éves lányok negyvennégy százaléka vezető akar lenni, ehhez képest a nők üzleti világban betöltött szerepének aránya mindössze tizenhat százalék.
A videó a statisztikák felsorolása után felhívást intéz a lányokhoz és a nőkhöz, arra biztatva őket, hogy legyenek sokkal tudatosabbak a médiafogyasztást illetően, és koncentráljanak az eredményeikre ahelyett, hogy azzal foglalkoznak, hány kilót mutat a mérleg, vagy hogy kell-e nekik szilikonmell. “Értékeljük magunkat. Találjuk meg, mi az, ami boldoggá tesz minket. Értékeljük saját egyediségünket. Ünnepeljük meg eredményeinket.” – hangzik a buzdítás.
A szervezet honlapját ide kattintva lehet elérni, a facebook-oldal pedig itt található.