Kukába a tévével?

Egy átlagos amerikai lány tizenkét éves korára több mint 77546 reklámot néz meg. És akkor még nem beszéltünk az internet, a rádió, a zenehallgatás, a mozi és a magazinok lapozgatásának hatásairól. A Miss Representation nevű szervezet azért jött létre, hogy egyrészt felhívja a figyelmet a média által  közvetített, a lányok és a nők énképére rendkívül kedvezőtlen hatással lévő üzeneteire, másrészt, hogy megváltoztassa a nők gondolkodásmódját és arra hívja fel őket, hogy álljanak ki magukért, ne hagyják magukat befolyásolni.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. április 24. Gyarmati Orsolya

Egy átlagos amerikai lány tizenkét éves korára több mint 77546 reklámot néz meg. És akkor még nem beszéltünk az internet, a rádió, a zenehallgatás, a mozi és a magazinok lapozgatásának hatásairól. A Miss Representation nevű szervezet azért jött létre, hogy egyrészt felhívja a figyelmet a média által közvetített, a lányok és a nők énképére rendkívül kedvezőtlen hatással lévő üzenetekre, másrészt, hogy megváltoztassa a nők gondolkodásmódját és arra hívja fel őket, hogy álljanak ki magukért, ne hagyják magukat befolyásolni.


A szervezet 2011-ben a Sundance Filmfesztiválon díjat is nyert 90 perces filmjével. A Jennifer Siebel Newsom rendezte alkotás rámutat, hogyan befolyásolja a média a nők hatalmát és befolyását Amerikában. “Társadalmunkban a média a legerősebb befolyásoló tényező a kulturális normák kialakításában, amely azt sugallja, hogy a nők értéke és hatalma a fiatalságukban, a szépségükben és a szexualitásukban rejlik, nem pedig pl. vezetői képességükben. Míg a nők sokat letettek az asztalra az elmúlt évtizedekben, bizonyítván vezetői rátermettségüket, az Egyesült Államokban továbbra  is csupán három százalékuk van magasabb pozícióban a médiában, míg a nők és a lányok hatvanöt százaléka szenved valamilyen pszichés hátterű étkezési problémától,” – vallja a rendezőnő.

A filmben tinilányok és neves közéleti személyiségek – pl. Condoleezza Rice, Jane Fonda, Rosario Dawson – beszélnek tapasztalataikról, mondják el véleményüket, miközben a kilencven perc alatt rengeteg tény és statisztikai adat kerül napvilágra arról, hogyan teszi tönkre már egészen kicsi korban egy lány önmagáról alkotott képét a média.

Az alább látható rövid videóból megtudhatjuk, hogy egy tinédzser lány hetente tíz órát laptopozik, harmincegy órát nézi a tévét, tizenhét órán át hallgat zenét, három órát tölt a moziban, négyet pedig magazinok lapozgatásával. Ez napi tíz óra és negyvenöt perc médiafogyasztást eredményez. És a hatás? Négy lány közül három levert, bűntudata van és szégyelli magát miután három percet tölt divatmagazinok olvasásával. Negyvennyolc százalék azt kívánja, bár olyan alakja lenne, mint a modelleknek, míg harmincegy százalékuk elismeri, hogy éhezteti magát, hogy lefogyjon. A nyolc éves lányok negyvennégy százaléka vezető akar lenni, ehhez képest a nők üzleti világban betöltött szerepének aránya mindössze tizenhat százalék.

A videó a statisztikák felsorolása után felhívást intéz a lányokhoz és a nőkhöz, arra biztatva őket, hogy legyenek sokkal tudatosabbak a médiafogyasztást illetően, és koncentráljanak az eredményeikre ahelyett, hogy azzal foglalkoznak, hány kilót mutat a mérleg, vagy hogy kell-e nekik szilikonmell. “Értékeljük magunkat. Találjuk meg, mi az, ami boldoggá tesz minket. Értékeljük saját egyediségünket. Ünnepeljük meg eredményeinket.” – hangzik a buzdítás.

A szervezet honlapját ide kattintva lehet elérni, a facebook-oldal pedig itt található.