Szociálisabbak a tehetségüket kamatoztató autisták

A középiskolás évek mindenkinek nagy kihívást jelentenek érzelmileg, hát még az autizmussal küszködőknek. A szociális képességek hiánya miatt ezek a fiatalok folyamatosan ki vannak téve társaik gúnyolódásának.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. augusztus 04. Paulik András

A középiskolás évek mindenkinek nagy kihívást jelentenek érzelmileg, hát még az autizmussal küszködőknek. A szociális képességek hiánya miatt ezek a fiatalok folyamatosan ki vannak téve társaik gúnyolódásának.


Egy kutatás, amelyet a Koegel Autizmus Központ végzett rámutatott, hogy ha az autista gyerekek teret kapnak, hogy megmutathassák, miben jók, tehetségesek, illetve mi érdekli őket, az nagyban segíti őket abban, hogy baráti kapcsolatokat alakíthassanak ki másokkal. A felmérésből az is kiderült, hogy az az agyi terület, amely felelős a szociális viselkedésért, sokkal kevésbé sérült az autistáknál, mint azt korábban hitték.

“A probléma az, hogy az autisták korlátozott érdeklődési köre elszigeteli őket más emberektől” – mondja Robert Koegel, a Koegel Autizmus Központ igazgatója, a kutatás vezetője. “Annyira csak arra tudnak koncentrálni, ami őket leköti, hogy más emberek emiatt furcsának tartják őket. De ha egy, az érdeklődési körhöz kapcsolódó tevékenységekben vesznek részt, az lehetővé teszi, hogy közben kapcsolatokat alakítsanak ki, és egy adott társadalmi csoport megbecsült tagjává váljanak, miközben különös tevékenységükből előnyt kovácsolnak!”

A Science Daily cikke szerint a kutatócsoport három autista fiúnak igyekezett segíteni, hogy jobban kapcsolatba kerülhessenek társaikkal. Ahelyett, hogy gátolták volna az időnként kényszeres tevékenységeiket, inkább szakköröket szerveztek az aktivitás köré, és meghívtak tanulókat a fiúk iskoláiból, hogy teret adjanak a szociális interakciókra.

Az egyik ilyen szakkör a számítógépes grafikára épült. A csapat egy grafikai tervezőklubot hozott létre, amelyben a tanulók különböző cégeknek terveztek logókat. Mivel a legtöbb résztvevőnek nem volt e téren tapasztalata, a gyerekek az ezen a területen szakértőnek számító autista társukra voltak utalva. “Amikor az autista fiú arról beszélhetett, ami őt érdekelte, képes volt normálisabb szociális viselkedésre” – mondta Koegel. “Nemcsak barátságot kötött társaival, de megválasztották a klub elnökének is!”

Koegel szerint a felfedezés azért is jelentős, mivel rámutat arra, hogy az autistáknak sokkal magasabb szinten funkcionál az agyuk, mint azt korábban feltételezték. “Ezidáig azt gondoltuk, hogy a szociális viselkedésért felelős agyi terület olyannyira sérült az autistáknál, hogy képtelenek normális szociális interakciókra. Most bebizonyítottuk, hogy ez nem így van. Ha tudjuk motiválni ezeket a gyerekeket, gyors és drámai fejlődésre képesek ezen a téren!” A kutatócsoport örömmel konstatálta, hogy az ily módon motivált gyerekeket értékelni és tisztelni kezdték társaik.