A Mese ereje

Emlékezzünk vissza a régi szép időkre, mikor még mi is gyermeki ártatlansággal szemléltük a világot, és a meséket. Meglehet, a ’80-as évek előtt nem is volt ennyi, mint ma, azonban sokan emlékeznek rá, hogy voltak olyan idők is, mikor csak néhány csatornát nézhettünk, és hétfőnként adásszünet volt. Most azonban a bőséges a kínálat, így sok mesecsatorna közül is válogathatunk.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2011. június 25. bencze.aron

Emlékezzünk vissza a régi szép időkre, mikor még mi is gyermeki ártatlansággal szemléltük a világot, és a meséket. Meglehet, a ’80-as évek előtt nem is volt ennyi, mint ma, azonban sokan emlékeznek rá, hogy voltak olyan idők is, mikor csak néhány csatornát nézhettünk, és hétfőnként adásszünet volt. Most azonban a bőséges a kínálat, így sok mesecsatorna közül is válogathatunk.


A mesegyár nem pihen. Jönnek újabb megmentésre váró hercegkisasszonyok, hányattatott sorsú árvák, gonosz boszorkányok, és megjelentek mellettük az új generációs mesehősök is, mint a közlekedési eszközök (verdák és mozdonyok), robotok…

Bizony a mesék is változnak. Milyenek voltak a „régi” mesék? Mókásak, szépek, és tanulságosak, amilyennek egy mesének lennie is kell. Hagyományos értékrenddel és szóhasználattal; ugyanis a mese egy sokrétű, mély értelmű műalkotás, amelynek nem csupán szórakoztatás a célja, hanem irányadás is a csemeték számára. Ezért is nagyon fontos, hogy a lejátszott/felolvasott történet képi és szövegi elemei is választékosak és ízlésesek legyenek. Nem azért ültetjük be ugyanis gyermekeinket  – jobb esetben – a mese elé, hogy csendben legyen egy kicsit, hanem hogy egy olyan műsort lásson, amely a korosztályának megfelelő tartalommal tanítja és mulattatja. A mese fejleszti a kicsik fantáziáját, és alakítja a világról alkotott képüket. A mesék tartalma által megtanulhatják, hogy mi jó és mi rossz; láthatnak örömöt és szomorúságot, valamint ezek kiváltó okait, és következményeit. Ezáltal megismernek új viselkedésmintákat is, amelyeket elsajátíthatnak, ezáltal fejlődik személyiségük, értékítéletük.

Apróbb gyermekek számára nem is annyira a cselekmény a fontos, mint inkább a mese szín világa, grafikai megoldásai. Előnyös, ha nem túl összetett a történet, és nagyon fontos, hogy ne legyenek benne ijesztő jelenetek. Példának okáért ugye megeshet, hogy egy 10 éves gyerkőc számára már nem jelent megrázkódtatást, ha a banyát lelökik egy szikláról, vagy beteszik a kemencébe, esetleg felvágják a farkas hasát, azonban egy 1,5-2 éves kicsi számára ez még horrorisztikus elem, amelytől megrémül. Ebben a korban ugyanis még nem érti meg, hogy bizony a mese fő gonosza ezt érdemelte. Nem képes átlátni az összefüggéseket ilyen komplex módon.