Egyre több a számítógépező bölcsis

A bölcsődések közül minden negyedik, az óvodások közül már minden második gyermek számítógépezik otthon, a bölcsődések háromnegyede, míg az ovisok 92%-a néz tévét – derül ki a legfrissebb hazai kutatásból. Vajon jó ez az irány?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. szeptember 21. bencze.aron

A bölcsődések közül minden negyedik, az óvodások közül már minden második gyermek számítógépezik otthon, a bölcsődések háromnegyede, míg az ovisok 92%-a néz tévét – derül ki a legfrissebb hazai kutatásból. Vajon jó ez az irány?


Előbb vagy utóbb minden gyermekes család életében felmerülnek az olvasással, tévénézéssel, számítógépezéssel kapcsolatos kérdések: „Miből mennyit? Tiltsak? Ösztönözzek? Sugalmazzak?” Cikkünkben ezekre a felvetésekre kerestük a válaszokat.

Tekintek a képernyőn

A jelenlegi állapotok mindenestre elgondolkoztatóak. A megkérdezettek gyermekei hétköznapokon átlagosan 40 percet olvasnak, háromnegyed órát számítógépeznek és egy órát tévéznek. Hétvégén körülbelül másfélszer ennyi időt töltenek ezekkel a tevékenységekkel, de a rangsor nem változik: legtöbb időt a tévézésre fordítják, ezt követi a számítógép, majd az olvasás. A bölcsődések közül minden negyedik, az óvodások közül már minden második gyermek számítógépezik otthon, a bölcsődések háromnegyede, míg az ovisok 92%-a néz tévét.

Inkább egy fadarab

A szakemberek azonban nem tartják ezt jó iránynak, dr. Vekerdy Tamás klinikai gyermek-szakpszichológus szerint például a gyerekek legfontosabb tevékenysége, testi-lelki fejlesztője a játék. Mint korábban fogalmazott, nem mindegy, mivel, mit játszanak! Olykor például egy fadarab jobban beindítja a képzeletet, a fantáziát, ha időt és alkalmat adunk neki arra, hogy abból kiscsikó, kard, autó vagy éppen táltos paripa legyen a kezében – mondta Vekerdy.

A szakpszichológus kitért arra is, bár sok szülő nagy örömmel látja, hogy gyermeke egyre ügyesebben használja a számítógépet, játszik az interaktív játékokkal. Téves az a gondolat, hogy mindezek fejlesztik a reakciókészségét, ügyességét. Éppen ellenkezőleg! Az előre programozott, többnyire egyszerű logikájú játékok csak látszólag aktivizálják a gyermeket, hiszen a tévézéshez hasonlóan itt is készen kap képeket, információkat, a belső képalkotása, fantáziája nem indul be.

Később is csak módjával

Az életkor növekedésével párhuzamosan nő a gyerekek koncentrációképessége is. Az egészen kicsiknél még ez legfeljebb egy fél óra, a felső tagozatosoknál háromnegyed óra, míg a 12 éveseknél már akár napi 2 óra is lehet. “Minden attól függ, hogy mit csinál a számítógép előtt a gyermek” – fogalmazott Sabine Meixner, a berlini Humboldt Egyetem Pedagógiai Pszichológiai Tanszékének tudományos munkatársa. A szakember szerint csak 16 éves kor után érdemes saját számítógépet vásárolni a gyerekeiknek. A számítógépezés ugyanis elvonhatja a figyelmet a tanulásról és a lefekvés előtti PC-használat is negatívan hathat a még fejlődő fiatal testére, illetve gyakran alvászavarokat okozhat. A különböző fokú ellenőrzés mellett azonban a legfontosabb, hogy a szülő megbízzon a csemetéjében és ne tekintsék a PC-t vagy a PC-s játékokat ördögtől valónak. Inkább igyekezzenek megismerni a gyerekeik lelki világát, figyeljenek rá oda. A közös számítógépezés pedig akár még jobban összekovácsolhatja a családot.