Hogy ne gázolják el a gyereked!

A gyermekek védelmében több ponton is módosul a KRESZ. A kormány hivatalos oldalán közétett rendelet-tervezet szerint sebességhatárt vezetnek be a gyermekeket szállító buszok mellett elhaladóknak. Vajon betartatható lesz?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2013. március 28. szabo.daniel

A gyermekek védelmében több ponton is módosul a KRESZ. A kormány hivatalos oldalán közétett rendelet-tervezet szerint sebességhatárt vezetnek be a gyermekeket szállító buszok mellett elhaladóknak. Vajon betartatható lesz?


Május 1-jétől egy álló gyermekszállító busz mellett legfeljebb 30 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnának el a járművek, és ugyanez a sebesség lenne kötelező ott is, ahol gyermekek léphetnek az úttestre. Ez a két legfontosabb passzusa a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által jegyzett rendelet-tervezetnek. (A tervezet teljes szövege itt olvasható)

Mint ismeretes, az eddigi szabályozás is tartalmazta a fokozott óvatosságot, sebességhatárt ugyanakkor nem írt elő. Míg a jelenleg hatályos jogszabály úgy fogalmaz, hogy a “gyermekszállítás” táblával megjelölt autóbusz vagy iskolabusz az úttesten áll, és használja a vészvillogóját (ez a a gyermekek be- és kiszállását jelzi), ilyenkor a járművet kikerülni vagy az autóbusz mellett elhaladni csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad. E „mérsékelt sebességet” teszik most kézzel foghatóvá, hiszen ebben az esetben maximum 30 km/h lesz a megengedett.

Kiegészül a KRESZ egy másik, 30 kilométeres sebességkorlátozással is. Ha “gyerekek léphetnek az úttestre” piros keretű, háromszög alakú tábla áll az úton, akkor az alatta, kiegészítő táblán szereplő távolságon belül csak ekkora sebességgel lehet hajtani.

További szigorítás, hogy tilos lesz két méteres távolságon belül elhaladni egy fent említett busz mellett, amennyiben az úttest nem alkalmas párhuzamos közlekedésre.

A tervezet tartalmazza azt is, hogy lakott területen megállóból kiálló autóbusznak, iskolabusznak és gyermekeket szállító busznak is elsőbbsége lesz.

A Magyar Autóklub lapunk által megkérdezett szakértője szerint a szigorítás üdvözlendő, ugyanakkor komoly kétségeket vet fel annak betarthatósága. Kapitány Tibor a biciklisekre vonatkozó sebességkorlátozáshoz hasonlította ez utóbbit, amelyet véleménye szerint képtelenség betartatni, hiszen „nem lehet odaállni minden buszmegálló mellé” – fogalmazott.

A vezetéstechnikai tréner saját tapasztaltból kiindulva nem bocsátkozott becslésekbe, ám mint mondta, a magyar közlekedési kultúra sajnos arra enged következtetni, hogy az autósok többsége továbbra sem fog jobban odafigyelni. Pedig meggyőződése, hogy az eddigi szabályozás is alkalmas lenne a gyermekek védelmére abban az esetben, ha a közlekedők „európai módon” használnák az utakat, és odafigyelnének egymásra.