Idegen nyelv-tanulásról logopédus szemmel

Kényes kérdés, hogy mikor, mennyi különórát (sport, nyelv, tanulás, figyelem-fejlesztés, művészeti nevelés) érdemes gyermekeink szabad (játék)idejébe beilleszteni. Meddig ad örömöt, és mikortól válik egészségtelenné, nyomasztóvá a gyermek számára a sok ’okosítás’?! A „nagy versenyben” (hogy ki/miben jobb, gyorsabb, ügyesebb társainál) előkelő helyen áll az idegen nyelvek mielőbbi elsajátítása.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. augusztus 16. Gyarmati Orsolya

Kényes kérdés, hogy mikor, mennyi különórát (sport, nyelv, tanulás, figyelem-fejlesztés, művészeti nevelés) érdemes gyermekeink szabad (játék)idejébe beilleszteni. Meddig ad örömöt, és mikortól válik egészségtelenné, nyomasztóvá a gyermek számára a sok ’okosítás’?! A „nagy versenyben” (hogy ki/miben jobb, gyorsabb, ügyesebb társainál) előkelő helyen áll az idegen nyelvek mielőbbi elsajátítása.


Az idegennyelv-tanulás nagyon is érthető és támogatandó igény, amit a szülők biztosítani szeretnének gyermekeiknek. Nem csak azért fontos, mert könnyebben boldogulunk a világban, ha több nyelven beszélünk, hanem nagyszerű élmény, és agytorna is egyben a nyelvtanulás. Manapság az angol nyelv jelenléte a legtöbb gyermeknek annyira természetes, hogy puszta érdeklődésből, mesecsatornákon, interneten keresztül stb. rengeteg információt gyűjtenek össze már az előtt, hogy tanórai keretek között angoloznának.

Az anyanyelvi fejlődés elvileg sosem zárul le, de 12 éves korig rendkívül aktívan változik, fejlődik. Meghatározzák olyan adottságok, amik minden ember idegrendszerében hasonlóan működnek, emellett az egyéni, örökletes adottságok és természetesen nagyon nagyrészt a környezet, a gyermeket körülvevő felnőttek által nyújtott nyelvi minta döntő hatású.

Nyelvtanulási szempontból mindenképpen szerencsések azok, akik kétnyelvű családba születnek. A következetesen használt két anyanyelv, amit a két szülőhöz köt a gyermek, általában stabil két nyelvi központot alakít ki az agyban, amit minden gond nélkül használ a gyermek.