Iskola a határon IV. rész

„Mivel eddig is 4-szeres volt a túljelentkezés, nem tudom, befolyásol-e valakit a választásban a középiskolai rangsor.”

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2013. március 14. szabo.daniel

„Mivel eddig is 4-szeres volt a túljelentkezés, nem tudom, befolyásol-e valakit a választásban a középiskolai rangsor.”


A veszprémi Lovassy László Gimnázium, a győri Révai Miklós Gimnázium és a nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium – ezek a legjobb vidéki középiskolák a Quattrocento Kiadó 2012-es, a magyarországi gimnáziumok, szakközépiskolák és technikumok rangsorát tartalmazó kiadványa alapján.

Sorozatunkban az első 10 helyezett középiskolát mutatjuk be röviden, megszólaltatva annak vezetőit is.

A lista összeállítói elsősorban „hagyományos” szempontokat – az érettségin és az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV) elért eredményeket, a nyelvvizsga- és továbbtanulási arányt, valamint a 2010-es országos kompetenciamérés eredményeit – vették figyelembe. Emellett vizsgálták a kollégiumi lehetőségeket, a speciális fakultációkat, az oktatott idegen nyelvek számát és a nemzetközi kapcsolatokat.

A sorrend felállításakor a különböző szempontokat más-más mértékben vették figyelembe. A tanulmányi eredmények adták a végeredmény nyolcvan százalékát, az iskolai szolgáltatások – például a tehetséggondozó foglalkozások száma, a termek felszereltsége és az egy diákra jutó könyvtári könyvek száma – tizenkét százalékát, a „kényelmi szolgáltatások”, például a megközelíthetőség, a sportolási lehetőségek és a szabadon használható számítógépek száma nyolc százalékát. A 100 legjobb magyar középiskola című kiadvány teljes, a budapesti középiskolákat is tartalmazó rangsoráról itt olvashattok.

Az intézmények nem helyezési sorrendben következnek, a szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium a nyolcadik lett.
Kissné Hegedűs Éva mb. igazgatót kérdeztük.

– Mennyire tartják reálisnak ezt a rangsort?

Reálisnak tartom a rangsort, mivel elég sok szempontot vesznek figyelembe és megfelelő arányban. De nagyon kíváncsi lennék, hogy a szempontok alapján hogyan állítják fel pontosan a rangsort? A nyelvvizsgák aránya pl. mit jelent? A nyelvvizsgára jelentkezők sikerességének arányát, vagy az érettségizők egy főre jutó nyelvvizsgáinak számát? Figyelembe lehetne még venni az egyéb országos tanulmányi versenyek eredményeit is, nemcsak az OKTV-t.

– Önök miben érzik magukat a legerősebbnek? Mely képességükre a legbüszkébbek?

Nyelvoktatás, külföldi partneriskolák, érettségi eredmények.

– Tükrözi-e egy hasonló felmérés a “szellemet”, egy iskola által az
oktatáson túl nyújtott értékeit?

Sajnos nem, pedig abban még előrébb lennénk.

– A hasonló rangsorok elején szerepelni mit “hoz a konyhára” egy iskolának?

Mivel eddig is 4-szeres volt a túljelentkezés, nem tudom, befolyásol-e valakit a választásban.

– Milyen arányban vannak diákjaik között a helyiek illetve a vidékiek?
Körülbelül 50-50 százalék.

– Ha Ön Budapesten lakna, melyik középiskolába járatná legszívesebben
gyermekét; illetve vidéken melyiket választaná?

A gyerek képességeitől függ, ha van választási lehetőség. Ha egy vidéki városban csak egy gimnázium van, nem lehet válogatni.