Iskola a határon VI. rész
„A minőségelvet sikeresen hangoltuk össze a személyiségközpontúsággal, nálunk az érzelmi intelligencia fejlesztése egyenrangú a kognitív terület fejlesztésével. Diákjaink otthonuknak érzik az iskolát és életre szóló kötődések alakulnak ki köztük a 4, 8, 12 év során.”
„A minőségelvet sikeresen hangoltuk össze a személyiségközpontúsággal, nálunk az érzelmi intelligencia fejlesztése egyenrangú a kognitív terület fejlesztésével. Diákjaink otthonuknak érzik az iskolát és életre szóló kötődések alakulnak ki köztük a 4, 8, 12 év során.”
A veszprémi Lovassy László Gimnázium, a győri Révai Miklós Gimnázium és a nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium – ezek a legjobb vidéki középiskolák a Quattrocento Kiadó 2012-es, a magyarországi gimnáziumok, szakközépiskolák és technikumok rangsorát tartalmazó kiadványa alapján.
Sorozatunkban az első 10 helyezett középiskolát mutatjuk be röviden, megszólaltatva annak vezetőit is.
A lista összeállítói elsősorban „hagyományos” szempontokat – az érettségin és az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV) elért eredményeket, a nyelvvizsga- és továbbtanulási arányt, valamint a 2010-es országos kompetenciamérés eredményeit – vették figyelembe. Emellett vizsgálták a kollégiumi lehetőségeket, a speciális fakultációkat, az oktatott idegen nyelvek számát és a nemzetközi kapcsolatokat.
A sorrend felállításakor a különböző szempontokat más-más mértékben vették figyelembe. A tanulmányi eredmények adták a végeredmény nyolcvan százalékát, az iskolai szolgáltatások – például a tehetséggondozó foglalkozások száma, a termek felszereltsége és az egy diákra jutó könyvtári könyvek száma – tizenkét százalékát, a „kényelmi szolgáltatások”, például a megközelíthetőség, a sportolási lehetőségek és a szabadon használható számítógépek száma nyolc százalékát. A 100 legjobb magyar középiskola című kiadvány teljes, a budapesti középiskolákat is tartalmazó rangsoráról itt olvashattok.
Az intézmények nem helyezési sorrendben következnek, a szombathelyi Nyugat-magyarországi Egyetem Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium a negyedik lett. Károly Frigyes igazgatót kérdeztük.
– Mennyire tartják reálisnak ezt a rangsort?
Sokféle rangsort lehet felállítani. Ez egy ezek közül. Örülök, hogy a Bolyai több szempontrendszer szerint felállított rangsorban is előkelő helyen szerepel. A többi iskola megítélése nem az én kompetenciám. Bizonyosan a fenti iskolák közösségei is – csakúgy, mint mi – sokat dolgoznak azért, hogy most itt szerepelnek.
– Önök miben érzik magukat a legerősebbnek? Mely képességükre a legbüszkébbek?
A minőségelvet sikeresen hangoltuk össze a személyiségközpontúsággal; az érzelmi intelligencia fejlesztése nálunk egyenrangú a kognitív terület fejlesztésével; diákjaink otthonuknak érzik az iskolát és életre szóló kötődések alakulnak ki köztük a 4, 8, 12 év során; folyamatosan innoválunk.
– Tükrözi-e egy hasonló felmérés a „szellemet”, egy iskola által az oktatáson túl nyújtott értékeit?
Nem. Ehhez egy elégedettség mérésre lenne szükség a volt diákok körében, mondjuk a Facebook-on.
– A hasonló rangsorok elején szerepelni mit „hoz a konyhára” egy iskolának?
Elismerést, marketing szempontjából ismertséget. Transzparenciát az amúgy csendesen végzett napi munkánknak.
– Milyen arányban vannak diákjaik között a helyiek, illetve a vidékiek?
A Bolyai 12 évfolyamos iskola általános iskolai, 8 és 4 osztályos gimnáziumi tagozatokkal. Ennek megoszlásában adjuk meg a vidéki, és szombathelyi tanulók arányát:
Egész iskola (12 évfolyam): 70% :30%
Gimnázium 9-12. évfolyam: 61% : 39%
Nyolc osztályos gimnázium (5-12. évf.): 72°: 28%
– Ha Ön Budapesten lakna, melyik középiskolába járatná legszívesebben gyermekét; illetve vidéken melyiket választaná?
Ez nem csak iskolafüggő, hanem gyermekfüggő is. Az egyik gyermekemet a Fazekasba, illetve a Bolyaiba, a másikat egyikbe sem!