Képriport Budapest új metrószerelvényéről

Kedden nyílt napot tartott a BKK és az Alstom, így a Puskás Ferenc Stadion metróállomásán bárki szemügyre vehette az új metrószerelvényeket. A Családháló közösségi közlekedés-szakértőgárdája a helyszínen szívta magába a XXI. századi utazási körülményeket.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. július 10. bencze.aron

Kedden nyílt napot tartott a BKK és az Alstom, így a Puskás Ferenc Stadion metróállomásán bárki szemügyre vehette az új metrószerelvényeket. A Családháló közösségi közlekedés-szakértőgárdája a helyszínen szívta magába a XXI. századi utazási körülményeket.


Mint a katasztrófaturizmus idején, úgy lepték el az érdeklődő utasok az állomáson kiállított metrókocsit. A koradélutáni időpont ellenére szinte mindenhová jutott egy-egy önjelölt utas, és természetesen szakértő. A helyszínen tartózkodó BKV-alkalmazottak pedig alig győztek válaszolni a felmerülő kérdésekre.

Legutóbb éppen arra lettek volna kíváncsiak, hány ajtó van a szerelvényen – mesélte portálunknak az egyik egyenruhás. A 100 méter hosszú Alstom-kocsi ajtóinak száma mindenestre előttünk is titok maradt, de átlagosan 6-8 méterenként akadt egy belőle. A látogatók többsége elégedett, – folytatja – de persze majd az utazás dönti el, hogy mennyire praktikus az Alstom.

Tágas, de kissé minimalista – állapítható meg első blikkre a vajszínű szerelvényről. A metrókocsi szellős jellegét elsősorban az adja, hogy orosz elődjeivel ellentétben egyterű járműről beszélhetünk, és a zárófal helyett a csuklós buszokról ismert nagyjából két méter hosszú belső folyosószerűség köti össze az utazótereket. A több mint ezer (egészen pontosan 1023) utas szállítására alkalmas szerelvényen összesen 209 ülőhely található.

„Miért pont piros?” – kérdezte édesanyjától csalódott tekintettel Tomi. A 6 éves kisfiú szerint a kedvenc színe, azaz a kék jobban illett volna ide. Sajnos nem is a színharmóniával van a legnagyobb probléma, hanem a szövettel. Feltehetőleg gyorsan fog kopni, kicserélésük a BKV anyagi helyzetét tekintve pedig nem lesz folyamatos. Komoly előrelépés, hogy kerekesszékkel és babakocsival egyaránt könnyen lehet közlekedni a kocsiban, sőt, külön a számukra kidolgozott, felhajtható ülések biztosítják a kényelmes utazást.

A szerelvény légkondicionált ugyan, azonban az általunk megkérdezett BKV-alkalmazott szerint a rendszer hatékonyságát a gyakran nyíló ajtók erősen kérdésessé teszik. Az első szerelvény szeptember elejétől szállít majd utasokat, a vonalra összesen 22 szerelvény érkezik fokozatosan év végéig. Megtudtuk azt is, hogy a 70 km/óra maximális sebességre képes kocsik fékezéskor áramot termel vissza a hálózatba, ami azáltal óvja a környezetet, hogy üzemeltetéséhez ily módon kevesebb áram szükséges. Tovább erősíti környezettudatosságát, hogy a gyártásához használt alapanyagok a tervezéskor figyelembe vett környezetvédelmi szempontoknak köszönhetően 98 százalékban újrahasznosíthatók.