Nem tetszik az áru? Reklamálj bátran!

Milyen jogok illetnek meg ha online, akár egy másik uniós tagországból rendelek árukat? Hány napom van elállni a szerződéstől, vagy javítást, cserét kérni? Az EUvonal szakértőjét kérdeztük.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. július 30. szabo.daniel

Milyen jogok illetnek meg ha online, akár egy másik uniós tagországból rendelek árukat? Hány napom van elállni a szerződéstől, vagy javítást, cserét kérni? Az EUvonal szakértőjét kérdeztük.


Az interneten böngészve egyre több jó ajánlatra bukkanhatunk mind a magyar, mind a külföldi webáruházakban, nem is beszélve arról, hogy akár az éjszaka közepén is megrendelhetjük a kiválasztott árut. Sokakat azonban elriaszt az, hogy egy olyan áruért kell fizetniük, amit nem láttak személyesen, nem próbálhattak ki, nem is beszélve arról, hogy a külföldi honlapokban még kevésbé bízunk.

Az Európai Unióban részletes szabályok vonatkoznak az online vásárlásokra, ugyanolyan biztonsággal rendelhetünk a magyar webshopokból, mint más tagállami online felületekről. Az elektronikus kereskedelemről szóló 2000/31/EK irányelv rögzíti az elektronikus kereskedelem belső piacának kereteit, biztosítva a jogbiztonságot a fogyasztóknak és a kereskedőknek egyaránt.

Fontos tudni, hogy az európai uniós előírásoknak megfelelően a távolsági értékesítés keretében vásárolt termékek esetén a vevőt legalább hét napos elállási jog illeti meg. Több EGT-tagállamban azonban ennél hosszabb határidőt szabtak meg, Magyarországon nyolc munkanap, de akár tíz, vagy  tizennégy nap is lehet ez a határidő.

Amennyiben a fogyasztó él az elállási jogával, a szállító köteles a fogyasztó által kifizetett teljes összeget a lehető legrövidebb időn belül, de legfeljebb 30 napon belül visszatéríteni. A termék visszaküldésének költsége ugyanakkor a fogyasztót terheli.

Ha nem élünk az elállási jogunkkal, még a későbbiekben is van lehetőség reklamációra. Az Európai Unión belüli internetes vásárlás esetén, ha a termék nem úgy néz ki, vagy nem úgy működik, ahogy megvételre hirdették, akkor minimum két évig lehet minőségi kifogással élni, és a termék cseréjét, vagy ingyenes javítását kérni, a nem internetes úton vásárolt termékekkel azonos módon.

A kiszállítás időtartamára is vonatkoznak szabályok. Az uniós jogszabályok értelmében az interneten megrendelt árukat a rendeléstől számítva 30 napon belül kézbesíteni kell, hacsak a vevő és az eladó erről másként nem állapodott meg. Ha a megrendelést nem tudja teljesíteni, az eladónak 30 napon belül tájékoztatnia kell erről a vevőt, és vissza kell fizetnie neki a vételárat.

A fentieken túl azt is tudni kell, hogy az eladónak kötelessége a vevőt teljes körűen tájékoztatnia az áruról, a szolgáltatásról, a költségekről és a saját elérhetőségeiről. Kezdjünk el gyanakodni, ha az adott honlapon nincsenek feltüntetve például a fizetés, a szállítás vagy szerződésteljesítés feltételei, vagy a vevő jogai. Legyünk körültekintőek, és ne hagyjuk magunkat becsapni!

További kérdése van az uniós szabályozásokkal kapcsolatban? info [at] euvonal [dot] hu (Írjon emailt), és látogasson el az EUvonal honlapjára.