Segít vagy hátráltat az Erzsébet-pótlék?

Több szempontból aggályos lehet, ha Erzsébet-utalvány és nem pénz formájában érkezik meg a családi pótlék és a szociális segély; ezzel megkérdőjelezik az igénylők önállóságát, a szelvényt sok helyen nem lehet beváltani, és nem tiszta, mire használható fel – vélik a módosítás ellen tiltakozók. A kormány szerint mindez csak javaslat, de azért dolgoznak az Új Széchenyi Terv bevonásán is. Természetbeni juttatást korábban csak a lógós diákok szülei kaptak - szankcióként.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. április 11. czefernek.lena

Több szempontból aggályos lehet, ha Erzsébet-utalvány és nem pénz formájában érkezik meg a családi pótlék és a szociális segély; ezzel megkérdőjelezik az igénylők önállóságát, a szelvényt sok helyen nem lehet beváltani, és nem tiszta, mire használható fel – vélik a módosítás ellen tiltakozók. A kormány szerint mindez csak javaslat, de azért dolgoznak az Új Széchenyi Terv bevonásán is. Természetbeni juttatást korábban csak a lógós diákok szülei kaptak – szankcióként.


Erzsébet kontra civilek

Nagy felhördülés fogadta a hírt, hogy a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma vizsgálja, miként lehetne Erzsébet-utalványban fizetni a családi pótlékot, a rendszeres, valamint az átmeneti szociális segélyeket. Bár elvileg csak az átszervezés lehetősége merült fel – Réthelyi Mikós tárcavezető április 15-ig dönthet a kérdésben – a minisztériumban már a „cselekvési ütemterven” dolgoznak, a kormány pedig felkérte Németh Lászlóné fejlesztési minisztert is, ellenőrizze, miként lehetne bevonni a programba az Új Széchenyi Tervet. Eközben a civil szervezetek már kifejezték nemtetszésüket az üggyel kapcsolatban: a támogatások utalványalapú elosztása mögött szerintük az az előítéletes és megalázó feltevés áll, hogy a szegényebb sorú és gyerekes családok nem tudják beosztani pénzüket, vagy azt nem a célnak megfelelően használják fel. Pénteken tizennyolc civil tömörülés küldött közös tiltakozó levelet Réthelyi Miklósnak, melyre a miniszter várhatóan a héten fog válaszolni.

A pótlékként adható Erzsébet-utalványt nem csak az állami kontroll vélt kiterjesztése miatt bírálják sokan: a jegytípust egyelőre csak hideg vagy meleg étkezésre lehet felhasználni 5000 forintos értékben, s ha felhasználási keretét bővítik is, nem feltétlenül fedez majd minden szükségletet: közműterheket, gyógyszert, ruházkodást és utazási költségeket. Az utalványtípust nem is fogadják el mindenütt a kistelepüléseken, községekben – ahol jó ha egy kisbolt, ha akad – pedig csak ritkán lehet beváltani. A Nemzeti Üdülési Szolgálat (a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány megbízásából) eddig 22 ezer elfogadóhellyel kötött szerződést, ám így is hónapok vagy évek telhetnek el, amíg az Erzsébet minden kiskereskedőnél érvényes fizetőeszköz lesz. Addig marad a buszozás, autókázás a közeli kisvárosba, ahol remélhetőleg akad egy elfogadóhely. Ráadásul, az utalványrendszer minden jobbító szándék ellenére ronthat is a kiszolgáltatott családok helyzetén. Aki elherdálta a pótlékot vagy segélyt, az ezután is megtalálja a módját, a helyzettel visszaélő kocsmárosok, uzsorások pedig áron alul vehetik meg tőle a szelvényt; kialakulhat egy újfajta uzsorabűnözés is – figyelmeztetnek a jogvédők.

Lógósként kezelnek minket

A pótlékrendszer átalakításról két, névtelenséget kérő szociális munkás is nyilatkozott szerkesztőségünknek: egyikük szerint a családi pótlék Erzsébet-utalvány formájában való juttatásként durva beavatkozást jelent a családok életébe, hiszen egyrészt sugallja, hogy a segélyezésre szorulók, illetve a családi pótlékra jogosultak nem arra költik a részükre fordított juttatást, mint amire az szolgál – másrészt, a módosítás túlirányítottá teszi a segélyezési rendszert. Megtörténhet az is, hogy épp a túl erős szabályozás kényszerít trükközésre. „Ha a felhasználó nem tudja megválasztani azt a helyet ahol –a számára legkedvezőbben – használhatja fel a juttatást, akkor vagy kénytelen drágább termékeket vásárolni, vagy arra a visszaélésre ösztönzi a helyzet, hogy olcsóbban adja el az utalványt” – fogalmaz a szakember, aki szerint a pótlék felhasználási területeit sem szabad kontrollálni, hisz minden család maga tudja, hogy adott hónapban melyik kiadás az elsődleges. „Arra is kíváncsi lennék, miként fogják a kifejezetten gazdag, jólétben élő családok használni azt a juttatást, amikor a segélyezettekkel azonos szituációba kerülve fizetnek majd a pénztárnál a kártyával.” – tette hozzá a megkérdezett.

A szerkesztőségünknek válaszoló másik szakember egy, az ifjúságvédelemmel kapcsolatos paradoxonra hívta fel figyelmet. Ahogy arról az OrientPress Hírügynökség korábban beszámolt, az ötven igazolatlan óránál többet hiányzó tanulók esetében az adott település jegyzője felfüggeszteti a pénzbeli családi pótlék felét, s helyette természetbeni juttatást írhat elő a diák családjának. A „rendszeres gyermekvédelmi kedvezménynek” nevezett forrást a gyerek nevelői egy eseti gondnok hozzájárulásával használhatják fel, a keret azonban rugalmas, ruhától kezdve konditeremre, nyelvórákra, gyógyszerre vagy rezsire is fordítható. „Ha a szabályozás nem változik, s az Erzsébet-utalvány esetleg csak a kedvezménynél szűkebb körben lesz felhasználható, létrejön az az abszurd helyzet, hogy a notórius iskolakerülő és családja jobban jár, mint akit nem büntetnek; de az is értelmetlenné teszi a szankciót, ha a két juttatást azonos mértékben lehet majd felhasználni.” – vélte a másik nyilatkozó.