Nincsenek kisfiúk vagy kislányok?

Pár hónapja nagy hír volt, hogy egy kanadai pár megpróbálja nem-mentesen felnevelni gyerekeit – vagyis úgy, hogy nem beszélnek nekik fiús vagy lányos dolgokról, nem kékbe vagy rózsaszínűbe öltöztetik, és nem beszélnek a fiúk és lányok közti különbségekről. Túl azon, hogy ez hülyeség-e vagy sem, azt próbáljuk megérteni, vajon működhet-e ez egyáltalán.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2011. december 29. czefernek.lena

Pár hónapja nagy hír volt, hogy egy kanadai pár megpróbálja nem-mentesen felnevelni gyerekeit – vagyis úgy, hogy nem beszélnek nekik fiús vagy lányos dolgokról, nem kékbe vagy rózsaszínűbe öltöztetik, és nem beszélnek a fiúk és lányok közti különbségekről. Túl azon, hogy ez hülyeség-e vagy sem, azt próbáljuk megérteni, vajon működhet-e ez egyáltalán.


Svédországban mindenesetre megpróbálják, ott ugyanis van ovi, ahol eltörölték a gyerekekre vonatkozó E/3 hím- és nőnemű előtagját, valahogy úgy, mintha a németek mostantól a der és a die helyett csak a das-t használnák a saját gyerekeikre, és ahol nincsenek kisfiúk és kislányok – csak barátok. De meg lehet  akadályozni a nemekhez kapcsolódó sztereotípiák rögződését? És érdemes?

Itthon még zajlik a vita azügyben is, hogy vajon feladata-e az ovinak a nemi szerepek erősítése vagy eltakarása. 2010. februárjában például megjelent az óvodai nevelés alapprogramja, amelyben elhangzik, “az óvodai nevelés tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését, elősegíti a nemek társadalmi egyenlőségével kapcsolatos előítéletek lebontását.” Ezzel elvileg azt kívánták volna elérni, hogy a gyerekek megtanulják, nincs alá- vagy fölérendelt szerep nő és férfi között. (Itthon ráadásul többnyire van, nem úgy, mint Svédországban.) A kormányrendeletből a kormányváltás után már szeptemberben kikerült ez a mondat – mert az sokak szerint az csak a melegeknek lett volna jó (?). Az új elképzelés szerint ha egy fiú túl sokáig akarna mondjuk a konyhában játszani, vagy egy lány a dömperekkel, a nevelő feladata ettől őt eltéríteni.

A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a kérdés megoldása nem a nem-mentes nevelésben rejlik. A nemi identitás sokszor biztos fogódzót ad a sérülékeny korban lévő kisgyereknek, és ezt elvenni tőle destruktív hatású lehet. Épp az ellenkezője annak, amit a gendermentes nevelés hívői gondolnak.