Táncoló talpacskák – mi is az a Tímár-módszer?

A családban a gyerek észrevétlenül tanulja meg a beszédet, s az egyéb készségeket: egyszerűen elsajátítja azt, amit hall és lát. Ugyanez igaz a táncra is, amely apró korban készségszinten vésődik be. Erre épül a Tímár-mószer, melynek alkotójával beszélgettünk.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. május 17. czefernek.lena

A családban a gyerek észrevétlenül tanulja meg a beszédet, s az egyéb készségeket: egyszerűen elsajátítja azt, amit hall és lát. Ugyanez igaz a táncra is, amely apró korban készségszinten vésődik be. Erre épül a Tímár-mószer, melyről egyik alkotójával, Tímár Böskével beszélgettünk.


A táncnyelv ugyanolyan, mint az anyanyelv

A Tímár-módszer lényege, hogy a táncnyelv ugyanolyan, mint az anyanyelv. Azt sem tudatosan tanuljuk. Nem mondja az édesanyánk, hogy most gyermekem, gyere az ölembe, és megtanítalak beszélni. A családban a gyerek mindent hall és lát és megtanul beszélni észrevétlenül. Ugyanez áll a táncra is. S minél kisebb korban kerül a gyerek egy olyan közösségbe, ahol megismeri a táncot, annál könnyebb dolga lesz.

Ha valaki nem tanult meg táncolni, nem tudott ismerkedni

A falusi hagyományokban ez benne volt, csak akkor kellett már külön odafigyelni rá, mikor felbomlott a paraszti társadalom. Ezzel együtt a hagyomány sajnos mellékvágányra futott, pedig régen, mikor a családok nagycsaládban éltek, akkor még a kicsik, a nagyobbak meg a legnagyobbak is a felnőttek mellett tanultak meg táncolni. Mert a paraszti hagyományban, ha valaki nem tanult meg táncolni, akkor nem mehetett bálba, és akkor bizony nem tudott ismerkedni!

Szegény mai fiatalok!

Ez a jelenség polgári társadalomban is megvolt – még nem is olyan régen. Nem véletlen, hogy tánc- és illemórára járt mindenki! Mert ott megtanították mindenre: hogyan kell viselkedni, milyen a szép tartás, hogyan kell keringőzni…mert csak és kizárólag így lehetett társadalmi életet élni. Tímár Böske szerint nagyon nagy baj, hogy a mai fiatalságot senki nem készíti fel arra, hol és hogyan éljen “jó” társadalmi életet. Ha csak ott vonaglanak a diszkóban (ami táncos szemmel szánalmas és primitív is), az a társas kapcsolatok építésére sem alkalmas. “Ez egy tragédia szegény mai fiataloknak!”

Fontos, hogy minél kisebb korban kerüljön bele a gyerek

Mint már említettük, a Tímár-módszenek az a lényege, hogy pici korban meg lehet valósítani. Fontos, hogy minél kisebb korban kerüljön bele a gyerek egy olyan helyzetbe, ahol a zene, a tánc, a ritmus és a gyermekjátékok beleépülnek az életébe. Ha ugyanis a hétköznapi életében benne van, hogy kedden és csütörtökön táncolni tanul, és így nő fel, akkor az ezzel együtt járó  hatások teljesen természetesen érik őt. Nem pedig erőltetve.

Ami az énekben a Kodály, az a táncban a Tímár

Szokták egyébként a Tímár-módszert a Kodály-módszerhez hasonlítani. Kodálynak volt egy híres mondása, nevezetesen hogy a zenehallgatást nem lehet elég korán elkezdeni, azaz a gyerek jó, ha már a születése előtt kilenc hónappal hallja a muzsikát. És ebben teljesen igaza volt. Na, a Tímár-módszer majdnem ugyanaz, csak táncban.

A néptáncnak fontos szerep jut az ország életében

Egyre több iskola van, ahol néptáncoktatás folyik, sok tanár már a Tímár-módszer alapján kiképzett diákok közül kerül ki. Mivel a NAT-ba is bekerült a néptáncoktatás, elindult egy fejlődés ezen a téren, általános iskolákban, gimnáziumokban és sok óvodában is. Az az érdekes, hogy olyan korosztályokban is borzasztó sikeres, amit nem is mertek remélni az oktatók: Tímár Böske elmeséli, ott is sikerre tudták vinni, ahol 7. osztályban kellett elkezdeni, ami egy nehéz kor, mert 13 évesen a gyereknek minden baja van önmagával, a világgal. “Nagyon nagy dolognak tartom ezt. Egyre több helyen van nekünk is, más iskolák tanárainak is oktatása. Ebben az évben 40 éves a néptáncmozgalom, aminek a férjem, Tímár Sándor volt a legelső tánctanítója, ezért mi is tartunk egy gálaműsort a MÜPÁ- ban. Hihetetlen mennyiségű, több tízezer ember jön el rá, az egész országból, úgyhogy egyáltalán nem lehet azt mondani, hogy a néptáncnak nincs szerepe az ország életében.”

Nagy hatással van a fiatalságra

Egyre több a felkérés. Tímár Böskéék most például egy sorozatot tartanak olyan helyeken, ahol még nincs okatatás: rövid ismeretterjesztés után megtáncoltatják a diákokat. “Ilyenkor 200-250 diák van ott egyszerre, és úgy vesszük észre, hogy teljesen odavannak! Rögtön beálllnak, egyáltalán nem kell erőltetni. Megnézik a műsort, csinálunk egy félórás összeállítást, beszélünk róla, hogy mi micsoda és utána tánc! Nagyon lelkesek mindig. Nem csak a kicsik, a gimnazista korosztály is lelkes. Nagy hatással van a néptánc a fiatalságra. Nem szabad elfelejteni, hogy a legnagyobb ereje mégiscsak az, hogy ez az ő nemzeti kultúrájuk!”

A szülők is kedvet kaptak!

“A csillagszemű szülők is rengetegen jelentkeztek, hogy tanítsuk őket. Érdekes dolog, hogy valaki beiratja a gyerekét táncolni, aztán maga is csatlakozik. Mert így kezdődött az egész, hogy ők kérték, nekem magamtól eszembe sem jutott volna. Hatalmas tömeget tanítok havonta egyszer a Millenáris fogadóban (minden hónap utolsó péntekén van táncház), ahova hihetetlen mennyiségű szülő jön. Hat órától hétig piciket tanítunk (aprók tánca) héttől kilencig hivatalos tanítás van, amire rengetegen jönnek, (nem csak szülők), és utána a szabad tánc, amin mindenki jól szórakozik. De hihetetlen, milyen lelkesedéssel jönnek ezek a felnőttek, még a nagyszülők is! Van élőzene és hangulat, s olyan jól érzik magukat, hogy nem győznek hálálkodni!” Ide bármikor lehet csatlakozni, akár most, évközben is.