Családháló

Kezdőoldal Egészség és lélek 10 szokás, ami megerősíti a kapcsolatodat a gyerekeddel

10 szokás, ami megerősíti a kapcsolatodat a gyerekeddel

Nehéz manapság szülőként megfelelni. Okos tanácsok jönnek mindenhonnan. És közben meg százfelé rohanunk. A cikkben felsorolt dolgok egy olyan családterapeutától származnak, aki látja, hogy milyen a mai szülők élete, és ebbe beilleszthető, a gyerekkel való kapcsolat minőségét javító tanácsokat ad.

Dívány.hu,

Vannak gyerekeim, és szeretném, hogy boldogok legyenek. Bármit is jelentsen ez. Tudom, hogy ehhez sok szempontból az kell, hogy jó anyjuk legyek. És ebben néha kudarcot vallok. Éppen ezért általában el szoktam olvasni a szülőket okosító cikkeket, hátha adnak valami megfogadható tanácsot. Általában az a bajom velük, hogy az olvasható javaslatok csomó időt igényelnek. Tölts velük kettesben minőségi időt. Ez oké. De emellett legyen elég énidőd, hiszen ha nincs, akkor ideges, és céltévesztett leszel. Rendben. Aludj napi 7-8 órát, hogy kipihent legyél. Hát ez remek lenne. Legyen megfelelő mennyiségű közös, felnőtt programod a házastársaddal, hiszen lehetsz akármilyen szuper-szülő, ha eltávolodtok egymástól, ne adj’ isten válás a vége, akkor szegény gyerekek megszenvedik. Értem. Étkezzen együtt a család, és legyenek állandó családi rituálék. Jó. Ne add fel a munkádat, hiszen neked is szükséged van teljesítésre, elismerésre, és ezt kevesen találják meg a házimunkában. Meg ugye pénz is kell. Ha másért nem, hogy a megfelelő programokra el tudd vinni a gyerekedet. Na ja. Csak mesélje el nekem valaki, hogy mindezt hogyan sűrítsük be a nap huszonnégy órájába úgy, hogy a hétköznapokon ébren együtt töltött négy-öt órában még vásárolni, fürödni, fogat mosni és ki tudja, még mi mindent kell csinálni. És másnap ugyanúgy. És két év múlva még mindig.

Húzósabb időszakokban az ember szülőként azon kapja magát, hogy szinte csak irányít és fegyelmez. Csináld ezt, vedd fel, edd meg, indulj el, nem mondunk ilyet… Ez pedig nem vezet jó szülő-gyerek kapcsolathoz. Pedig azok a pillanatok, amikor egymásra nevettek a gyerekeddel, amikor sietség nélkül elmerültök együtt valamiben, vagy hosszan megölelitek egymást, nagyon sokat adnak. A gyereknek is, meg neked is szülőként. Ha sok ilyen van, akkor alakul ki a gyerekekben a bizalom a szülők és a világ felé, érzik azt, hogy a szülőjük mellettük áll. És ebben az esetben fogadják el szívesen a szülői iránymutatást, értékrendet. Ez utóbbi később lesz igazán fontos, amikor kamaszként vagy fiatal felnőttként igyekeznek majd helytállni, és már nem kíváncsiak anya-apa bölcs tanácsaira, intelmeire. Viszont ha jó volt velük a kapcsolat, akkor magukkal viszik az otthoni értékrendet.

Azt mondják a kutatók, hogy akkor marad egy kapcsolat egészséges, ha egy negatív interakcióra öt pozitív jut. A gyerekünk fegyelmezése egy negatív interakció. Jut öt pozitív egy ilyen megnyilvánulásra? Pláne akkor, ha az egész élet egy nagy rohanás?

Laura Markham szülői szokásokról szóló listája azért tetszett nekem, mert látszik, hogy a szerző figyelembe vette a mai szülők időhiányát. Olyan apró viselkedéseket mond, amik beleférnek a mindennapokba, megjegyezhetők, megvalósíthatók, és talán valóban hozzájárulnak ahhoz, hogy mélyüljön, javuljon a szülők és gyerekeik kapcsolata.

1. 12 ölelés (vagy egyéb pozitív érintés) egy nap

Virginia Satir, az egyik leghíresebb és zseniális terapeuta mondása, hogy „A túléléshez napi négy ölelésre van szükségünk. Napi nyolc ölelés a szintentartásra elég. Napi tizenkét ölelés kell a növekedéshez.”

Bújjatok össze reggel, felébredés után, és este lefekvés után. Öleld meg, amikor elbúcsúztok egymástól, és amikor újra találkoztok. Aztán néha csak úgy. Borzold fel a haját, veregesd meg a vállát, simogasd meg a hátát. Nézz a szemébe és mosolyogj. Nagyobb gyerekekkel, kamaszokkal ez már nehezebb lehet. Lehet, hogy neki több időre van szüksége, hogy feloldódjon, nem fog hazaérve a nyakadba ugrani. Őt ültesd le egy pohár hideg ital mellé. Beszélgessetek, közben veregesd meg a lábát.

2. Játsszatok!

A játék és a nevetés úgy tart össze a gyerekeddel, hogy közben mindkettőtökben endorfin és oxitocin termelődik. Ha mindennapi rutinotok a nevetés, akkor lehetőséget adsz a gyerekednek, hogy „kinevesse magából” azokat az aggodalmait és félelmeit, amik miatt egyébként inkább bezárkózna (vagy hisztisen, dühösen viselkedne.) A játék a gyerekek együttműködési kedvét is meghozza. Melyik hangzik jobban: „Gyere már reggelizni!” VAGY „Hé, kis gorilla, reggeli! Nézd, milyen guszta bogarak és banán van a zabpelyhedben!”

3. Kapcsold ki a kütyüidet, mikor a gyerekeddel vagy!

Manapság az ember alig tudja megállni, hogy tízpercenként rá ne nézzen a telefonjára. Pedig a gyerekednek azt szeretnéd megtanítani, hogy ő volt a szüleinek a legfontosabb, nem pedig azt, hogy nem tudott figyelmet kapni a telefon mellett. Lehet, hogy az a legegyszerűbb megoldás, ha tényleg kikapcsolod, vagy otthon hagyod. A kocsiban a rádiót sem árt lekapcsolni, mikor hazafelé viszed a gyereked az edzésről. Az autóban a szemkontaktus hiánya segíti az embereket a megnyílásban, jó alkalom lehet, hogy megtudd, mi történt vele aznap.

A cikk ITT folytatódik.

Hozzászólások

hozzászólás

CÍMKÉK:
Szűznek lenni nem ciki!(?)

Amikor arról beszélgetünk a barátnőimmel, hogy a szüzesség vajon mennyire érték, és a mai fiatalok mekkora hangsúlyt fektetnek a témára,...

Esélyed nincs a testvéreddel szemben – ő mindig jobb lesz nálad!

Anna második gyermekként született a családjába bátyja, Gábor után. Ahogy teltek az évek, úgy vált mind egyértelműbbé, hogy Gábor valamitől...

Close