Gyerekként vagy felnőttként tanuljunk nyelveket?

2018-tól minden 35 évnél nem idősebb személy ingyen szerezheti meg a nyelvvizsgáját. Ebből a hírből indult a téma, vajon fiatalabb, gyermekkorban könnyebb nyelvet tanulni, vagy már érett idősebb korban? Tényleg olyan egyértelmű a válasz?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
szülők
2017. május 12. Csomocska

Néhány tény az ingyenes nyelvvizsgáról.

Mit jelent, hogy ingyenes nyelvvizsga? Befizetik helyettem a nyelvvizsga díjat?

Nem, a vizsgát továbbra is saját zsebből kell majd befizetni, de a sikeres vizsgát követően az Új Nemzedék Központnál lehet majd kérni a vizsgadíj kifizetését – vagyis ekkor kapjátok majd meg a vizsga árát.

Csak akkor kapom vissza a pénzt, ha megszerzem a nyelvvizsga-bizonyítványt?

Igen, csak sikeres nyelvvizsgáért jár vissza a vizsgadíj.

Elég, ha a szóbeli vagy az írásbeli megvan?

Nem, követelmény az írásbeli és a szóbeli vizsga együttes megléte.

Csak a középfokú nyelvvizsgára vonatkozik az ingyenesség?

Nem, akár közép-, akár felsőfokú az első nyelvvizsga, ha sikeres, visszakapjátok az árát.

Már az idei nyelvvizsgákat is kifizetik?

Nem, a program 2018-tól kezdődik.

Minden szülőben felmerült a kérdés, hogy mikor kezdjük el tanítani gyermekünket idegennyelvre, ha egy nyelvű családba született. Szakértők szerint ez mai világunkban, ahol lassan elmosódnak az országhatárok egyre fontosabb kérdés. Sorra nyílnak az idegennyelvű óvodák, ahol azt kínálják a szülőknek, hogy gyermekük iskolakezdésre a választott idegennyelv tudója lesz. De vannak szülők, akik nem elégednek meg az óvodai és az iskolai órák számával, vagy éppen nem tartják elégségesnek. Érthetjük ezen az állami oktatást is, azok a szülők mit választanak a gyermeknek.

Egy elmélet szerint a babák az anyanyelvükön sírnak.

Kutatók megállapították, hogy a magzatok már az anyaméhben elsajátítanak nyelvi készségeket és az édesanyjuk nyelvjárását -ez pedig hatással van arra is, ahogyan a baba a születése után sír. A kutatásokból arra következtethetünk, hogy a környezet nyelve jelentősen befolyásolja a gyermek sírását és gügyögését, amelyet az anyaméhben tanul meg. Akkor tehát leszögezhetjük, a nyelvi környezet nagyon fontos.

De meddig?

A most 35 – 40 éves korosztály tisztán emlékszik még a régi módszerre, ahogy az orosz tanár néniből lett angol tanár néni egy fejezettel járt előtte és próbálta átadni hétről – hétre egy – két, vagy három órában az aktuálisan megszerzett tudását, jó kiejtés és szókincs hiányával. De feledjük magunk mögött a múltat, az akkori diákokból mára tudatos szülők lettek, akik csemetéjükből 6 éves korukra nyelvzsenit akarnak faragni.

A kutatások nemcsak a csecsemők gyors nyelvfelismerő érzékére terjedtek ki, hanem azt is kimutatták, hogy a gyerekek körülbelül 6 éves korig képesek akár több nyelv elsajátításra is. Ráadásul a hozzávetőlegesen 8 hónapos korban történik az úgynevezett bázis szelekció, melynek során a baba kiszűri a rendszeresen hallott hangokat és mivel ezen hangok használatára gügyögése során folyamatos pozitív megerősítést kap rögzíti őket, a többi nem használt hangot pedig kiszelektálja. A hangsúly a pozitív élményen van.

Itt újra feltehetjük a kérdést, hogy mikor kezdjük el a gyermeknek tanítani a második nyelvet?

Mészáros Szilviát, Helen Doron gyerekangol szakértőt kérdeztük meg a témáról, – “A mi módszerünk szerint a 3 hónapos korban már el lehet kezdeni az angol tanulási folyamatot, a Helen Doron gyerekangol nyelviskolákban baba-mama angol tanfolyamokkal kezdünk, ahol a baba és a mama közötti kötődés is erősödik, hiszen egy közös programon vesznek részt.

Alaptalannak nevezhetjük, azokat a félelmeket, hogy a kisgyermekkori nyelvtanulás káros, vagy túl korai volna. Ebben az életkorban nem megterhelő a gyermek számára a tudás, hiszen úgy szívják magukba, mint a szivacs. Ha azonban elhalasztjuk ezt időszakot, nincs esélyünk az anyanyelvi tudás megszerzésére.

Nézzük meg az oktatási módszerünk lényegét, hiszen a Helen Doron módszer alapvetően a nyelvelsajátítási képességet használja ki fiatal korban, ennélfogva a leghatékonyabb és legkellemesebb angol tanulási folyamat, mely dicsérve tanít.

A nyelvelsajátítás a Helen Doron órán a gyermek számára kellemes közegben történik: a játék, a mozgás, az éneklés és a nyelvi jelentések megértése örömet okoz neki. Az órákon nem a saját anyanyelvükön kezdenek el gondolkodni a gyerekek, hanem már angolul, az első időszakban össze sem kötik a jelentéseket, hogy például “cica – cat”, hanem otthon is észrevehetjük, majd rajtuk, hogy azt a szót fogja használni, amelyik hamarabb eszébe jut az adott beszélgetésben, de ez idővel kitisztul és külön választják a két nyelvet. ”

Ha egy kisgyermek már születésétől fogva, vagy legkorábban három hónapos korától hall egy második nyelvet, rengeteg információt tud elraktározni az agyában, melyek később, amikor a beszédfejlődés megkezdődik törnek elő, a szülők meglepetésére. Majd három éves korban kialakul a tanuláshoz szükséges implicit memóriájuk, amely a szavak elraktározásához, felismeréséhez szükséges. Így, ha gyermekkorban az idegennyelv – tanulással kapcsolatban pozitív élményeket szerez a gyermek, nagyobb eséllyel alakul ki nála pozitív attitűd a tanulással kapcsolatban és ez az eredményein is meg fog látszódni.

Tehát jó, gyakorló szülőként eldönthetjük magunkban, hogy az angol nyelvvel való ismerkedést nem lehet elég korán kezdeni! Ami mai változó és vándorló világunkban szinte elengedhetetlen lesz.

 

Egy kis statisztika (hányan tettek sikeres nyelvvizsgát/fő)

ANGOL                                  2012: 97 590 2013: 88 521 2014: 85 409 2015: 96 615 2016: 96 041                                 ÖSSZESEN: 1 027 437 fő

FRANCIA                             2012: 2 838 2013: 2 237 2014: 2 185   2015:  1 981 2016: 2 020                                           ÖSSZESEN: 30 581 fő

NÉMET                                  2012: 32 324 2013: 28 530 2014: 26 993 2015: 28 310 2016: 27 842                                ÖSSZESEN: 355 843 fő

A szülői vélemény

Szurdi Réka tudatosan fordít energiát arra, hogy a másfél éves Dorka minden lehetőséget megkapjon a fejlődésre, tanulásra.

“A terhességem alatt rendszeresen hallgattam Mozartot. Miután Dorka megszületett, színes képeket raktam a pihenőszéke mellé, hogy azokat nézegesse. Énekeltem neki, táncoltam vele, vittem babaúszásra. Fejleszteni próbáltam minden lehetséges módszerrel. A csecsemőkori nyelvtanulásról egy szórólapon olvastam. Nyolc hónaposan beírattam a picit. Együtt jártunk foglalkozásokra, énekelgettünk, mondókáztunk, és Dorka teljesen felvillanyozódott tőle. Nem tudom megmondani, hogy van-e, lesz-e haszna annak, hogy ilyen korán elkezdett angolul tanulni. De ha már pár szó rögzül, ha ráérez a nyelv ízére, tempójára, és ezáltal a későbbiekben könnyebben tanul majd, már megérte. Csak nyerhetünk vele.”