Családháló

Kezdőoldal Egészség és lélek 5 kulcsfontosságú tényező az egészségünkért

5 kulcsfontosságú tényező az egészségünkért

Az egészség nem más, mint a testi, lelki és szociális jólét összessége, melyben kiemelt szerepet kap a prevenció is. Ahhoz, hogy megteremtsük és fenntartsuk ezt az állapotot 5 tényezőre fokozottan figyelni kell már a kezdet kezdetén.

www.kezdjukidoben.hu,

Járt már úgy, hogy sétált hazafelé és hirtelen a semmiből egy jó nagy zuhéban találta magát? Az eső csak hirtelen becsapódott és pont egy régi, vacak ernyő volt csak táskájában? Mi lett volna akkor, ha egy jó nagy, jó állapotú ernyő pont kéznél lett volna?

Nagy valószínűséggel nem ázik meg, vagy legalább is nem annyira.

Egészségi állapotunk is pont így funkcionál. Hiszen pont ahogy a vihar esetében is, életünk során is jöhetnek olyan dolgok, hogy ha nem megfelelő az egészségi állapotunk, akkor bizony ledönt minket egy stresszes helyzet, vagy könnyebben elkapunk egy-egy fertőzést.

Az esernyő-elméletből kiindulva célszerű az egészségünk megőrzésére kiemelt hangsúlyt fordítani. Egy olyan ernyőt létrehozni, amit mindig magunkkal tudunk vinni, így elkerülve az élet adta váratlan helyzeteket.

Az egészség nem más, mint a testi, lelki és szociális jólét összessége, melyben kiemelt szerepet kap a prevenció is. Ahhoz, hogy megteremtsük és fenntartsuk ezt az állapotot 5 tényezőre fokozottan figyelni kell már a kezdet kezdetén.

A helyes táplálkozás felállítása elengedhetetlen az egészségtudatosság jegyében. Sokan az egészséges ételek fogyasztását értik ez alatt, pedig az egészséges táplálkozás a különféle ételek és italok megfelelő arányban és mennyiségben, kellő változatossággal történő rendszeres fogyasztása. A táplálkozás és testünk helyes működése szorosan összefügg, hiszen az általunk elfogyasztott táplálék közvetlenül hat teljesítőképességünkre. Ez biztosítja az üzemanyagot testünk működéséhez.

A rendszeres testmozgás során szervezetünk ellenállóbb lesz a betegségekkel szemben és segít a mentális egészség megőrzésében is.  A jó pszichés állapot kialakításában óriási szerepet játszik a sport. A fizikai aktivitás hatására jobb kedvűek leszünk és a stresszel is könnyebben birkózunk meg.

Talán kevesen tudják, de a megfelelő személyi higiénia is az egyik alapköve az egészséges életmódnak.
Az ápolt megjelenés, az évszakokhoz illeszkedő, kényelmes, jól szellőző, tiszta ruházat viselése, a bőr-és hajápolás, vagy a száj higiénia mind-mind elengedhetetlen részei egészségünk megőrzésének. Banálisnak hangozhat, de egészségünk megőrzésének az egyik kulcsa a kézmosás. Kimutatták, hogy a rendszeres kézmosás egyszerűen a legjobb módszer a betegség megelőzése és terjesztésének megakadályozása szempontjából. Higiéniás állapotunk megóvása érdekében ajánlott rendszeres időközönként végzett orvosi ellenőrzéseken is részt venni, melyeket legalább évente célszerű elvégeztetni. Ide tartozik a rutin vérvétel, mely során fény derülhet a szervezetünkben zajló folyamatokra, de a szemészeti, bőrgyógyászati, fogorvosi, vagy az éves nőgyógyászati rákszűrés is kiemelt fontosságú a szűrővizsgálatok között. Ezen kívül havonta érdemes önvizsgálatot tartani, hiszen ki ismerné fel a leghamarabb testünk változásait, ha nem saját magunk?

A betegségek megelőzése érdekében érdemes vitamin készítményeket fogyasztani, hogy minden fontos ásványi anyagot megadjunk szervezetünk számára. Manapság a gyógyszertárakban széles körben tudunk választani a legjobb étrendkiegészítők közül. Az őszi-téli hónapokban pedig mindenképpen érdemes feltankolni C-, D-vitaminnal. Egy-egy influenzajárványt elkerülhetünk akár ezekkel a módszerekkel is, de aki biztosra szeretne menni érdemes a védőoltást választani, így biztosan megússza az olykor hosszú hetekig is elhúzódó magas lázzal járó betegséget. Ha gyermek és idősebb is van a családban, akkor ajánlott ezt a felkészülési módszert választani, hiszen az ő védekezőrendszerük gyengébb, mint egy átlagos felnőtt embernek.

A jó személyi higiénia fenntartása mellett kiemelt fontosságú a megfelelő mentálhigiénia kialakítása is. Melynek célja az egészséges lelki élet kialakítása és megtartása. A lelki egyensúly felállítása bizony nagyon nehéz feladat, de ahhoz, hogy testünk egészséges maradjon a lelkünknek is rendben kell lennie. A harmónia megteremtése a közvetlen környezetünkkel, a problémákkal való megbirkózás, a magunkra szánt idő mind hozzájárul ahhoz, hogy jó egészségi állapotnak örvendjünk.

A mentális és fizikai higiéniáján kívül fontos még környezetünk tisztán tartása is. Az egészséges életmódhoz hozzátartozik az egészséges környezetvédelem is. Legyünk akár otthon, a munkahelyen, vagy az iskolában ügyeljünk környezetünkre is. A szelektív hulladékgyűjtés, a káros anyagok használatának a mellőzése, vagy a rendszeres takarítás mind-mind elősegítik egészségünk megőrzését.

Amennyiben ezekre a kulcstényezőkre odafigyelünk egy egészséges és jó minőségű életet élhetünk. De ki tanítja meg ezt az embereknek? Hogyan tudnánk ráébreszteni a társadalmunkat, különösen a fiatal korosztályt, hogy ez a kulcs az értékes jövő teremtésben?

Ebben a témakörben óriási szerepet kapnak az iskolák, ahol a gyermeket már kiskorától kezdve az egészséges életmódra lehetne nevelni. Fontos lenne egy átfogó egészségtudatossági oktatási rendszer felállítása, ahol a gyermekek megtanulhatnák, hogy hogyan lehet ezeket a tényezőket a saját életükben is felállítani. A holisztikus szemléletformálás érdekében szükség lenne létrehozni egy külön tantárgyat, ami az egészségmegőrzés, egészségtudatosság és a megelőzés fontosságára hívja fel a figyelmet. Ez a tantárgy a rendszeres mozgáson kívül, a rendszeres és minőségi ételek fogyasztására, a lelki egyensúly, a higiénia és a környezetvédelem fontosságára tanítaná meg a fiatalokat. A pedagógusok továbbképzésére és a gyermekek egészségre nevelésére hívja fel a figyelmet #kezdjükidőben! országos középiskolai egészség program. A kampány célja az egészségtudatos életmód népszerűsítése, okítása a fiatal felnőttek körében. A program további célja a szülők figyelemfelhívása egy jobb, egészségesebb élet megteremtésének a reményében.

A kampányról bővebb információt talál a www.kezdjukidoben.hu oldalon.

Hozzászólások

hozzászólás

CÍMKÉK:
Read previous post:
Az anya és a baba tánca – ilyen a könnyű szülés

A várandósság alatti rendszeres testmozgás sokat segíthet a szülés során, de ha biztosra akarunk menni, akkor naponta több száz guggolást...

Close