Hány fecske csinál nyarat? avagy pozitív pszichológia a tanteremben és a családban

A Profil Training által szervezett III. Magyar Pozitív Pszichológia Konferencián izgalmas szakmai előadást tartott Somkövi Bernadett, majd hasonlóan érdekes tréninget vezetett Lukácsi Nóra és Tóth Viktor, mindannyian a Szent László Gimnázium tanárai. Amikor utánajártunk, hogy pontosan mi is az a sikeres MQ (Mentality Quotient) módszer, amelyről mindannyian beszéltek, egy szép történetet kaptunk válaszul, Lukácsi Nóra tollából. Olvassátok!

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
érzelmi intelligencia
2018. január 23. Lukácsi Nóra

 

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy angol-magyar szakos tanár a Szent László Gimnáziumban. Mindig is úgy érezte, hogy a tárgyai nagyon alkalmasak arra, hogy tanításuk közben a kamaszokkal egyfajta komplex személyiségfejlesztést is végezhessen. A Lászlóban az igazgató, Sárkány Péter olyan vezető, aki mind a diákok, mind az iskolájában tanító tanárok képességeinek kibontását, jóllétét alapvető célnak tartja. Így ez a Lukácsi Nóra nevű lelkes tanár minden támogatást megkapott az iskolájától ahhoz, hogy tanárként fejlődhessen, különböző módszertani továbbképzéseken vehessen részt, többek között a kiváló Magyartanárok Egyesülete szervezésében.

A tanárnő állandóan próbálkozott, rögtön használta, amit tanult. A módszerek, a „trükkök” nagyszerűek, az adottságok kibomlásának sikere mégis sokszor elmaradt, jó képességű diákok esetében is. Mit tegyen? Tehetséges tanítvány mantrázta ezt félhangosan egy angolórán, egy viszonylag egyszerű, drill típusú feladatnál, ahol az új nyelvtani elemet kell behelyettesíteni: „Nem fog menni. Múltkor sem ment, most sem fog menni.” Hogyan oldja ezt meg az angolórán? Nyilván apró kis sziromdarabokat adogat ő, de abból hogyan nyílik önbizalom?! Akkor hívta fel a régi barát, Cser Alexandra. Lenne kedve foglalkozni egy olyan, Martin Seligman nevével fémjelezhető programmal, amely a reális optimizmus attitűdjét kutatja? Lenne hát!

Lecsípett péntek estéken, szombatokon együtt tanulták az alapokat Szandra anyukájától, Dr. Kovács Esztertől, aki a Profil Training Kft. ügyvezetője. Nórának is ajándék volt a tanfolyam: komoly muníció mind a magánéletben, mind a tanításban. A cég pedig társadalmi felelősségvállalásból, ellenszolgáltatás nélkül adta az információt, mert ez a missziójuk: tenni valamit a magyar oktatás színvonalának emeléséért. Hogyan építsünk fel reális önbizalmat saját erősségeinkre alapozván? Hogyan tanítsunk meg magunknak és másoknak egy tényeken alapuló, negatív hiedelmektől mentes helyzetértelmező magatartást? Miképp maradjunk kontrollban stresszhelyzet esetén is? Ezek voltak az alapkérdések. Szandra és Nóra állandóan gyakoroltak a hétköznapokban. Saját magukon. A hiedelmek fülöncsípése nagy kihívás. Aztán hamar ráállt a fülük, hogy a „mindig”-ek” és „sohá”-k milyen hamisak, s hogy a tények mennyire más értelmezést kínálnak. S nem meglepő az sem, hogy a tényeken alapuló értelmezésekből mennyivel pozitívabb érzelmi állapotok születnek.

Az igazgató, Sárkány Péter engedélyezte, hogy a Profil Training útmutatásával, a Szandra és Nóra által megalkotott, kamaszoknak szóló attitűdformáló tanfolyamot ki is próbálhassák az iskolában. Főként Nóra diákjai jelentkeztek, de azért néhány kamasz más osztályokból is érkezett a tizenöt alkalmas, ingyenes kurzusukra. (A Profil Training eredetileg a felnőttoktatás számára dolgozta ki és védte le MQ® – azaz Mentality Quotient – néven a programját, melyet akkor első ízben próbálhatott ki Szandra és Nóra, egy általuk kamaszokra szabott verzióban.) Így született a kamasz-MQ® fejlesztő program és teszt. Igen, a hasonló nevű teszttel a stresszhelyzetben is jól működő, kontrollt megtartó helyzetértelmezés mérhető, számszerűsíthető. 

„Mi a csodát/fenét/francot keresel még ilyenkor itt?” – kérdezték vérmérséklet szerint délutánonként Nóra kollégái. „Csodát!” – gondolta, de fáradt ő is. „Az MQ, tudjátok…” „A titokzatos MQ, persze…” „Nem titok az, szívesen megosztom…” . Elnéző mosoly volt a válasz. Aztán egy kolléga, Somkövi Bernadett végre mást kérdezett. Azt, hogy megnézhetne egy ilyen MQ®-órát. Hát hogy a csudába ne! Aztán Tóth Viktor kíváncsiskodott be a Szandrával közösen tartott órákra. Majd Dunay Kató és Bükkösi Hajnal. Viktor eszközt látott az MQ-ban arra, hogy tanárként erősíteni tudja a fiatalok önbizalmát, és megmutathassa nekik azt, hogy hogyan ne roppanjanak össze a kudarctól. Dunay Katót az ragadta meg, hogy az optimizmus tanulható! Bernadett és Hajnal is a képességkibontó, finom erőt látta benne, s elhatározták, hogy ők is megtanulják ezt a szemléletmódot.

A Profil Training azt tanácsolta, keressenek forrást a tanári továbbképzésekre. De hogyan? A tanárok közben folyamatosan dolgoztak teljes állásban az iskolában, egyikük sem az az igazi manager-alkat… Közben véget ért az első kamasz-MQ® tanfolyam; a gyerekek közül, aki végig maradt, köszönte és örült a módszereknek. Nóra egyik kedves tanítványa írta a köszönőlevelében, hogy a tanfolyamnak hála félszegsége, önbizalomhiánya már a múlté. Az ehhez hasonló levelek erőt adtak, Sárkány Péter javaslatára pedig a lelkes szemléletváltók felkérték az iskolában működő pályázatírót, hogy az iskola nevében pályázzon az MQ®-programmal, hátha nyernek Támopos lehetőséget.

És sikerült! A Szent László Gimnázium megnyert egy Támop-tehetséggondozó pályázatot. Szandra és Nóra ennek keretében kezdte el tartani a nyolcadikosoknak a mentalitástréninget, hangsúlyozván, milyen fontos a tárgyi tudást megerősítő tanfolyamok (az ún. felvételi előkészítők) mellett a megfelelő attitűd a vizsgához, a világhoz. Tizenöt gyerek kezdte el az MQ®-tréninget, köztük hátrányos helyzetű gyermekek. Öt gyerekkel fejezték be a tanfolyamot, öt gyerek folyamatos jelenléte volt dokumentálható. Fontos konklúzióra jutottak: ingyen tanfolyamaik érdeklődést, lelkesedést generálnak, de valahogy mégis hiányzik a megbecsültségük. Csak pénz kérésével lehet vajon azt megteremteni? Mi kell ahhoz, hogy az emberek megértsék, hogy ez a reális optimista gondolkodásmód hosszútávra ad szárnyakat a gyerekeknek?

Nóra négy bátor tanártársa, Somkövi Bernadett, Dunay Katalin, Bükkösi Hajnal, Tóth Viktor és az igazgató, Sárkány Péter közben addig kereste a lehetőségeket, míg mindannyian MQ®- trénerré nem váltak. A Lászlós MQ®-csapat, a Profil Training folyamatos és fantasztikus támogatása mellett rengeteget dolgozott azon, hogy az álmok megvalósuljanak.

Mik ezek az álmok? Először is: MQ®az iskolába! De hogyan? Miközben minden tréner igyekezett annyi MQ®-t beemelni a saját tárgyának tanításába, amennyit csak lehetett , megszülettek az egyalkalmas kis MQ®-csomagok kamaszoknak( például erősségek, erőforrások feltérképezése), létrejött a sokat csiszolt,10 alkalmas, kamaszoknak szóló MQ®-tanfolyam. Somkövi Bernadett pedig tudta: fél év múlva osztályfőnök lesz, így rengeteget gondolkozott azon, hogy az osztályfőnöki munkába miképp lehetne beépíteni az MQ® -t.

Közben formálódott az álom az otthonokban is: MQ®-t a családoknak! Kató két gyereket nevelt, Nóra a második gyerekét várta, Viktor családjába pár hónap múlva érkezett a harmadik azon a nyáron, mikorra már mindhárom tréner kísérletezett azzal, hogy miképp lehetne az egészen kis gyermekek jól-létében, boldogságának megteremtésében is használni az MQ® -t. Mindhárman megtanultak figyelni arra, hogy precíz legyen például a dicséret, amit adnak. Megtapasztalták, miképp épít önbizalmat az egészen kicsi gyerekben is az, ha azt mondják nekik: „Milyen szuperül kötötted be a cipődet!” – az üres, megfogható tényeket nem tartalmazó „Ügyes vagy!” helyett. Mindhárman használják már egy ideje például Seligman gyakorlatát, a „bedtime nuggets”-t. Ez annyit jelent, hogy a lefekvés előtti beszélgetésnek van egy olyan része, melyben mindenki elmeséli, hogy milyen jó dolgok történtek vele aznap. Először hosszú ideig csak ennyi, egyszerűen tudatosítjuk, hogy mi számít jó élménynek és hogy mennyi van belőle. Ahogy nő a gyermek, egy idő után már nem azt fogja elmesélni, hogy milyen édes kutyát látott. S ilyenkor már lehet árnyalni az esti beszélgetéseket: segíteni tudatosítani a gyermeknek saját szerepét mind a jó, mind a rossz események alakításában. Ebben ad iránymutatást a szülőknek szóló MQ®-tanfolyam.

A trénerek és a Profil Training ugyanis leültek és álmodtak megint. Elképzelték, hogy milyen kiegyensúlyozott, boldog és sokszor flow-t megtapasztaló gyerekek járhatnak abba az iskolába, melyben a tanárok a reális optimizmus szemléletében tanítanak, s a szülők ezzel a szemlélettel segítik a gyermekeket a kudarcok kezelésében, a sikerek megteremtésében. És megalkották a szülőknek szóló MQ®-tréninget. Nyár végén pedig, Somkövi Bernadett leendő osztályának vállalkozó szellemű szülői gárdájával ki is próbálták az új tanfolyam anyagát. Nagy élmény volt, résztvevőnek, trénernek egyaránt. Viktor Nórával, Hajni Katóval vitt egy-egy csapatot, hogy egymást kiegészítve még teljesebb képet és tapasztalást tudjanak nyújtani a résztvevőknek. A kétnapos tanfolyam végén áradtak a köszönő sorok a fészbukra. Tréner és szülő egyaránt boldog volt. Mónika például azt köszönte, hogy megtanultak túllépni fiával a „Mivoltasulibansemmi” űrén, és hogy abbahagyták a Gergő által gyűlölt korrepetálásokat kémiából. Helyette áldoztak magántanárra a fiú által szeretett tárgyból. A gyermek azóta virul és tanul. Még kémiából is átment. Az első tanfolyam óta a László MQ®-trénerei kidolgoztak egy rövidebb, háromszor másfél órás szülői tréninget, illetve egyszeri, műhelymunka jellegű programokat is szülők számára, melyek sikerrel működnek.

Az álom ezzel nem ért véget: a Csapat és a Profil Training által kidolgozott, tanároknak szóló MQ®-tanfolyam mára már akkreditált képzés. A trénerek nemcsak a saját gimnáziumukban tartanak folyamatosan továbbképzéseket a kollégáiknak, hanem más intézményekbe is hívják őket. A leginkább kézzel fogható bizonyíték arra, hogy a reális optimizmus szemléletének kialakítása valóban boldogságot, jól-létet és sikerességet teremt, Somkövi Bernadett osztályának működési módja és eredményei. Bernadett osztályfőnökként a saját osztályában az első órától kezdve alkalmazta az MQ® szemléletét. Pályázatot nyert, egy pszichológus kollégával csiszolták tovább a kamasz-MQ® programot. Osztályoknak, hosszabb távon együtt dolgozó nagyobb csoportoknak fejlesztettek módszereket, technikákat a reális optimizmus jegyében. Bernadett virágzott, a gyerekei hasonlóképpen. Például kiemelkedően kooperáltak. Kialakították a kötelező társadalmi munka-vállalásukat: egy korrepetáló hálót. Az egész iskolából fordulhattak hozzájuk, mindenki a saját erősségeinek ismeretében vállalt be tanítványokat. Na és a versenyek! Bernadett tanítványai két, egymást követő évben szerezték meg az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny első 16(!) helyét olasz nyelvből. Bernadett tanári teljesítményt méltató díjat is kapott sokéves, kemény munkájáért. Az MQ® pedig néhány osztályban a tanulásmódszertanóra részeként megjelenhet a tananyagban.

A Szent László Gimnázium csapata és a Profil Training Kft. több mint tíz éve dolgozik azon, hogy a felnövekvő generáció és szüleik megtanulhassanak tenni a boldogabb hétköznapokért. Aki nem hiszi, járjon utána ITT és ITT.

(A szerző a Szent László Gimnázium angol-magyar szakos tanára, MQ® tréner.)