Kegyetlenség a 8 órai iskolakezdés

Egy vezető brit idegtudós szerint a tizenévesek eltérő bioritmusa és alvási szükségletei miatt egyenesen "kegyetlenség" számukra a reggel 7 vagy 8 órai iskolakezdés. A professzor szerint amennyiben a tanítási időt a serdülők valós alvási szükségleteihez igazítanák, jelentősen javulnának eredményeik és teljesítőképességük.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2013. április 25. bencze.aron

Egy vezető brit idegtudós szerint a tizenévesek eltérő bioritmusa és alvási szükségletei miatt egyenesen “kegyetlenség” számukra a reggel 7 vagy 8 órai iskolakezdés. A professzor szerint amennyiben a tanítási időt a serdülők valós alvási szükségleteihez igazítanák, jelentősen javulnának eredményeik és teljesítőképességük.


Egyre több iskola kezdi felismerni és komolyan venni azt a tényt, hogy a tizenéves szervezet nem igazán alkalmas a korán kelésre. Az ember alvásigénye – az emlősökhöz hasonlóan – élete során folyamatosan változik: a serdülőkor kezdetével a lefekvés és a felkelés ideje egyre későbbre tolódik. Ez a tendencia fiúknál 21, lányoknál 19,5 éves korig tart, majd megfordul: nagyjából 55 éves korban ébredünk újra abban az idősávban, mint a pubertás kezdete előtt (ez mintegy két órával korábbi időpontot jelent a pubertáskori ébredéshez képest). Összességében tehát egy tizenéves számára a fél hetes ébresztő azt jelenti, amit egy ötvenes éveiben járó felnőttnek a fél ötös kelés – írja Russell Foster, az Oxfordi Egyetem professzora a New Scientist magazinban megjelent tanulmányban.

A biológiai okok azonban csak a probléma egy részére adnak magyarázatot. A tizenévesek egyre nagyobb számban csípnek le akár órákat az alvásidőből, hogy a pihenés helyett inkább közösségi oldalakon vagy telefonon csevegjenek, számítógépes játékokkal játsszanak, internetezzenek vagy filmet nézzenek, így sokkal tovább maradnak ébren (és éberen). Bár az alvással töltött idő egyénenként eltér, általános gyakorlat a tizenévesek között a késői fekvés és a nem megfelelő mennyiségű alvás. Egy korábbi brit felmérés szerint a jó iskolai teljesítőképességhez és kipihentséghez egy kamasznak kilenc órányi alvásra van szüksége; ehelyett többségük hétköznaponként alig alszik 5 órát.