Mobilvilág, gyerekvilág?

Nagyon felgyorsult világban élünk. Napjaink fiataljai pillanatok alatt sajátítanak el olyan informaitkai ismereteket, melyeket nekünk akár napokba, hetekbe is telhet, egyszerűen mert beleszülettek. Az új kor új kihívásai és állandó kellékei közé tartoznak a mobiltelefonok is, ez pedig egy új problémakört szül: vajon mikor adjak neki, és milyet?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. július 16. szabo.daniel

Nagyon felgyorsult világban élünk. Napjaink fiataljai pillanatok alatt sajátítanak el olyan informaitkai ismereteket, melyeket nekünk akár napokba, hetekbe is telhet, egyszerűen mert beleszülettek. Az új kor új kihívásai és állandó kellékei közé tartoznak a mobiltelefonok is, ez pedig egy új problémakört szül: vajon mikor adjak neki, és milyet?


Bár maga a mobiltelefonozás nem is olyan régi eleme az emberiségnek, pár évtized alatt, az egyéb vonalú technikai fejlődésekkel egy ütemben rohamosan felfejlődött egy olyan szintre, hogy azt már csak az tudja követni, aki folyamatosan lépést tartott az újításokkal. Vagy: aki eleve ebbe születik bele. A mai fiataloknak már keveset mond az „ágyúfon” kifejezés, vagy a „tankmobil”, ami a korai típusokat jelölte a méretük miatt. Az ósdi, letűnt modelleket mára csinos, filigrán, vagy megfelelően indokolt méretű modern telefonok váltották fel, amikkel a telefonálás mellett már minden olyat lehet csinálni, mint egy számítógéppel.

Kell-e egyáltalán?
Felmerül joggal a kérdés, kell-e mobil a gyereknek. Ennek megválaszolásához előbb magunkat kell megkérdeznünk: milyen célból vennék mobilt a gyerekemnek? Le akarom ellenőrizni időnként, hol van? Reggelente életjelet várok tőle, hogy beért a suliba, minden rendben? Könnyíteni akarom a kommunikációját a többiekkel? Vagy trendi szempontok miatt?

Bármi is legyen a válaszunk, a cél, hogy a mobilt ne kacatként vegyük. Ezek finom, professzionális készülékek, nem arra valók, hogy gyerekjátékká degradáljuk őket, arra ott egy másik termékkategória: a gyerekjáték.

Milyen kortól érdemes?
Ha amellett döntünk, hogy a gyermeknek mindeképp kell mobil, akkor az életkor abban a kérdésben számíthat, hogy milyen típust választunk. Manapság a gyerekek gyakran egymást nézik ki, ha valaki bóvlival felszerelkezve (legyen az cipő vagy tolltartó) megy iskolába, ezt, valamint azt elkerülendő, hogy rögtön egy csúcstechnológiájú készüléket kelljen vennünk, válasszunk egy megbízható, ismert gyártót, és annak egy alapmodelljét. Ez funkcióját tökéletesen betölti (kapcsolattartás), és egy megfelelő feltöltéssel (havi rendszerességű kevés összeg) a gyerek is megtanulja okosan használni.

Hátrányok
Az elektromos technika hátránya az elektroszmog. Ezt nem lehet eléggé kiemelni: nincsenek még megfelelő kutatások (a mobiltelefonok újdonsága miatt), amik rámutatnának, hogy mennyire káros vajon a készülékek által kibocsátott sugárzás. Egy biztos: a mobilokkal direkt elektromágneses mezőknek tesszük ki gyermekeinket, amikkel komoly elváltozásokat is okozhatunk a szervezetükben.

További hátrány, hogy – bár a mobilok nyújtotta „szabadság” nem erre utal, mégis – sokkal önállótlanabbak lesznek tőle a gyerekek. Az érzés, hogy mindig felhívhatják anyut vagy aput, tudat alatt beléjük neveli, hogy elég mindenért az utolsó pillanatban szólni, bármikor kérhetnek segítséget, ami pedig nem így van. Tapasztalat szerint azok a gyerekek, akik később kaptak telefont, sokkal jobban szervezik az életüket, és a mobil megkapásakor felelősebben is használták azt.

Előnyök
Természetesen számtalan előnye is van, és vannak családok, akiknek az életmódjuk diktálja, hogy szükséges a mobil. Az elérhetőség, a kiszámíthatóság, illetve az is lehet pedagógiai elv, hogy a gyerek tanuljon meg egy viszonylag általános készüléken keresztül bánni a bonyolultabb felszerelésekkel, így később magabiztosabban nyúlhat komolyabb technikai eszközökhöz.

Lényeges, hogy a mobil illeszkedjen a mi nevelési elveinkbe, és soha ne divatból vegyük meg. Mérlegeljük kritikusan a felhasználási helyzeteket: amelyikben úgy ítéljük meg, hogy csak a kényelmi szempontot támogatja (pl. a gyerek fel is hívható reggel, hogy beért-e a suliba, de el is vihető, és akkor látjuk), ott mindenképp vegyünk erőt magunkon, és próbáljunk inkább a hozzáállásunkon változtatni.