Nincs csecsemő anyai gondoskodás nélkül
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Fejlődés és Klinikai Gyermeklélektan tanszéke kiemelten foglalkozik a csecsemő- és kisgyermekkori szabályozási zavarokkal: a kétéves csecsemő-szülő kapcsolatdiagnosztika és konzultáció szakirányú továbbképzés mellett elérhető a csecsemőkori szabályozási problémákkal kapcsolatos ingyenes baba-mama konzultáció, valamint folyamatosan zajlanak a regulációs problémák viselkedéses és biológiai hátteréről szóló kutatások. Hámori Eszter tanszékvezetőt kérdeztük.
Mik azok az ún. szabályozási problémák és miért kell foglalkozni velük?
Minden család életében előfordulhatnak olyan „problémásabb” időszakok, amikor kisebb- nagyobb nehézségek merülnek fel a baba vagy kisgyermek együttműködése, játéka, megnyugtatása, alvása vagy táplálása terén. Ezek az átmeneti időszakok az esetek többségében maguktól elmúlnak, de vannak olyan periódusok, amikor elhúzódnak és komoly megterhelést jelentenek a baba vagy a kisgyermek és a család számára. Ezeket a nehézségeket nevezzük gyűjtőnéven szabályozási vagy regulációs problémáknak.
Honnak eredhetnek ezek a problémák?
A regulációs problémák túlnyomó része a korai baba-mama kapcsolat zökkenőiben gyökerezik. Ezek felismerésének és kezelésének kiindulópontja, hogy nincs csecsemő anyai gondoskodás nélkül. Itt nem arról van szó tehát, hogy a babának valamilyen szervi problémája van, ami miatt sír, nem gyarapszik, stb. Ilyen esetekben a szabályozási problémáknak kapcsolati oka van. Olyan is előfordulhat természetesen, hogy valamilyen betegségre, vagy eltérő fejlődésmenetre épül rá a regulációs nehézség, de ilyenkor is fontos, hogy foglalkozzunk a kapcsolati problémákkal, amik a szervi vagy fejlődési nehézségre rakódhatnak rá.
Milyen gyakoriak ezek a problémák?
Egyes nemzetközi felmérések azt mutatják, hogy a babák közel 10%-nál figyelhető meg regulációs probléma. Van olyan felmérés, amely szerint az alvás terén a magyar kisbabák 10%-ának van regulációs problémája. A magyar egészségügyi, illetve pszichológiai ellátásban vannak már intézmények, ahol ingyenes baba-mama konzultációban részesülhetnek a családok. A Tanszékünkön szintén biztosítunk lehetőséget – korlátozottan – baba-mama konzultációra, amennyiben a családok tudják vállalni, hogy a kutatásban is részt vesznek.
A szülők saját problémái lehetnek okai ezeknek a nehézségeknek?
Részben igen. A szülők pszichés állapota a babával/kisgyermekkel való kapcsolatukban is meghatározó, hiszen a felnőttek verbális és nonverbális üzenetei folyamatosan eljutnak a kicsikhez. A baba-mama konzultáció során nekünk is ismerni kell a családi hátteret, a szülők lehetséges problémáit. Ugyanakkor sok esetben nem szükséges ezekkel e problémákkal teljes mélységében foglalkoznunk ahhoz, hogy a baba-mama kapcsolat zökkenői helyrebillenhessenek. Amikor egy szülő saját problémája komolyabban befolyásolja gyermekével való kapcsolatát, akkor sem foglalkozhatunk ezzel mélyebben, hiszen a baba-mama konzultáció nem erre irányul. A szülő egyéni problémájának megoldása már egy arra képzett pszichoterapeuta feladata. Ezzel szemben a baba-mama konzultációban a konzulens csak azzal dolgozik, amit a „jelenben” figyel meg a szülő-gyermek párossal kapcsolatban. A konzultáció során a felnőttnek is csak az ott megnyilvánuló szülői szerepével, azaz a gyerekéhez való viszonyával foglalkozunk. A konzultáció általában négy-tíz alkalom, amely szükség esetén folytatódhat baba-mama terápiában, feltéve, ha az illető konzulensnek van ilyen irányú képzettsége. Ha nincs, akkor ajánlhat maga helyett terapeutát.
Miért van/lehet egyáltalán szükség szakemberre ezeknek a problémáknak a kezelésében?
Ezek a nehézségek komolyabb szabályozási zavarrá fejlődhetnek, amivel a szülők már nem képesek önállóan megküzdeni. Az baba-mama konzultáció nagyon sokat tud segíteni abban, hogy a szülők felismerhessék „vakfoltjaikat” a gyermekükkel való kapcsolatukban, amelyek akadályozzák őket abban, hogy helyesen értsék a baba vagy a kisgyermek szükségleteit, és megfelelően reagáljanak azokra. A konzultáció segítséget nyújt abban, hogy ők maguk találjanak rá a saját megoldásaikra, amelyekkel harmonikusan tudják egyengetni kapcsolatukat gyermekükkel.
Miért kell mindezt egyetemen tanítani?
A problémák szakszerű megoldása speciális szemléletet és technikát kíván meg a korai – azaz 0-3 éves korú – gyermekellátásban dolgozó szakemberektől, mint például pszichológusoktól, védőnőktől, gyermekorvosoktól, korai fejlesztőktől, gyógypedagógusoktól, csecsemő- és kisgyermek gondozóktól, családsegítőktől, gyermekjóléti ellátásban dolgozóktól. A Csecsemő-szülő kapcsolatdiagnosztika és konzultáció szakirányú továbbképzési szak a regulációs problémák felismerésére és kezelésére készíti fel a képzésben résztvevő szakembereket, hogy majd konzulensként is tudjanak segíteni a családoknak. A kétéves képzésben szerzett szakképzettséggel nemcsak a baba-mama konzultáció végzésében lesznek kompetensek, hanem a szakterületükön végzett mindennapi munkájukban is tudják hasznosítani az itt elsajátított kapcsolati szemléletet.
A pedagógiai szakszolgálatoknál kötelező feladattá vált a komplex kora gyermekkori ellátás. Mennyiben épült be a profiljukba a szülő-csecsemő konzultáció gyakorlata?
Hivatalos intézményes ellátás ezen a területen sokáig nem volt, így azt eddig elsősorban magánúton, alapítványoknál lehetett elérni. Ilyen például az EGO Klinika, amely gyermekpszichoterápiás rendelőként működik, vagy a BHRG Alapítvány, ahol eltérő fejlődésű gyermekek korai fejlesztésével foglalkoznak. A BHRG Alapítvánnyal egyébként szoros partneri együttműködésben dolgozunk együtt, mind a szülő-gyermek konzultáció, mind a képzéseink és a közös kutatásaink kapcsán is. Mára már van a regulációs problémákra vonatkozó tanácsadás a Heim Pál Kórházban is, és a pedagógiai szakszolgálatoknak is van ilyen ellátási kötelezettségük. Ugyanakkor nem biztos, hogy az ott dolgozó szakembereket a kora gyermekkori időszak zavaraira és azok megoldására is „kiképezték”, így az erre irányuló oktatás kiemelt szerepet kapott az utóbbi időben. A mi képzésünk célja, hogy a hallgatók elsajátítsák azokat a speciális készségeket, amelyekre a baba-mama konzultációkon vagy akár a mindennapi munkájuk során is nagy szükségük lesz.
Melyek ezek a speciális készségek? És mit takar az Ön által említett speciális szemlélet és technika?
Mivel a mi vizsgálatunk tárgya a szülők és a baba vagy kisgyermek kapcsolata, az említett speciális szemlélet a kapcsolati szemlélet, azaz kapcsolatban gondolkodó szemléletre tanítjuk a hallgatóinkat. Hallgatóink az elméleti képzés mellett rengeteg gyakorlati tapasztalatot szereznek az ún. résztvevő csecsemő- és kisgyermek megfigyelésben. A részvevő megfigyelés lényege az, hogy a megfigyelő a baba-mama kapcsolati helyzet sokféle aspektusára tudjon rálátni: nem avatkozik bele a megfigyelt helyzetbe, de észleli, érzékeli a finom történéseket, amelyek sokszor nem szóban zajlanak. Az interakciók mikroeseményei kiemelt fontosságúak a szülő-gyermek pár együttlétében: a mikroesemények árulkodhatnak azokról a kapcsolati „elcsúszásokról”, amelyek a szabályozási problémákat okozhatják. A megfigyelő éppen ezekre fog tudni rálátni a megfigyelési gyakorlattal, de nem törekszik arra, hogy a szülőt szembesítse azzal, amire a szülő még nem lenne nyitott. Célunk ugyanis nem a kész receptek, bevált megoldások nyújtása, hanem segítségnyújtás abban, hogy az érintettek megtalálják a saját megoldásaikat.
A speciális technikaként videofelvételeket is készítünk. Ezek révén olyan apró, de fontos mozzanatokat figyelhetünk meg utólag is, amit az édesanya vagy akár a leendő konzulensek észre sem vesznek, de ami választ adhat sok kérdésre. A hallgatóink az általuk készített felvételekből kiválasztanak pár percet, amit bemutatnak a többieknek a szemináriumi csoporton. Ezeket közösen feldolgozzuk, együtt értjük meg és értelmezzük a történéseket.
Milyenek az idén végzett évfolyam tapasztalatai?
A résztvevő megfigyelést elsajátítani nem könnyű, hiszen a hallgatóink többsége jelentős elméleti és gyakorlati tudással rendelkező szakember, kialakult, különböző szempontú, határozott véleménnyel, amit a résztvevő megfigyelés és a konzultációk során félre kell tenniük. Oktatóként nagyon izgalmas megtapasztalni ezeknek az eltérő szempontoknak a „találkozását”. Ebből az oktatók is nagyon sokat tudnak tanulni. Ezért különösen fontos, hogy a hallgatók minél szélesebb spektrumú szakterületről érkezzenek, hiszen annál izgalmasabb, tartalmasabb és hasznosabb a képzés.
Kutatást is végeznek a baba-mama konzultációkhoz kapcsolódóan. Mit kutatnak és miért?
Ahogy már említettem, a tanszék elsődleges célkitűzése segíteni a regulációs problémákkal küzdő családokon. A konzultációt, a képzést és a kutatást is ezért, azaz hiánypótlási céllal indítottuk el. Másrészt kutatókként szeretnénk jobban megérteni a babákban, kisgyermekekben és a szüleikben zajló folyamatokat. Az ingyenes konzultációt kérő családok vállalják a kutatásban való részvételt is, valamint nyilatkoznak arról, hogy a róluk készült videofelvételeket felhasználhatjuk-e a képzésben és a kutatásban. Mindezt természetesen az etikai és a személyiségvédelmi előírások teljes körű figyelembevételével teszünk meg. Egy másik kutatásunk célja pedig a szabályozási problémák és zavarok viselkedési sajátosságainak és biológiai hátterének megismerése és mérhetővé tétele. A kutatásaink során arra vagyunk kíváncsiak, hogy milyen genetikai rugalmassággal lép be a baba a szülő-gyermek kapcsolatba, és milyen háttérből milyen kapcsolati mintázat fog kialakulni. Előbbi kutatásainkról további részletek itt: btk.ppke.hu/babaprogram, az utóbbiról pedig itt találhatóak: szulocsecsemo.weebly.com.