Tesiből felmentve?

2012 szeptemberétől az új köznevelési törvény értelmében az első, ötödik és kilencedik évfolyamokon felmenő rendszerben bevezették a mindennapos testnevelést. A felnövekvő nemzedéket elnézve a rendszeres, szervezett formában történő mozgás a gyermekek egészségét szolgálja – orvosként és szülőként is támogatnunk kell ezt a törekvést. Egyre több a túlsúlyos gyermek, és ennek az egészségügyre, társadalomra nézve is komoly következményei lehetnek. Árthat-e a testmozgás? Milyen esetekben kell testnevelésóráról felmentést kérni?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. december 15. Paulik András

2012 szeptemberétől az új köznevelési törvény értelmében az első, ötödik és kilencedik évfolyamokon felmenő rendszerben bevezették a mindennapos testnevelést. A felnövekvő nemzedéket elnézve a rendszeres, szervezett formában történő mozgás a gyermekek egészségét szolgálja – orvosként és szülőként is támogatnunk kell ezt a törekvést. Egyre több a túlsúlyos gyermek, és ennek az egészségügyre, társadalomra nézve is komoly következményei lehetnek. Árthat-e a testmozgás? Milyen esetekben kell testnevelésóráról felmentést kérni?


Betegség és tornaóra

A teljes tanévre szóló felmentés csak ritka esetben indokolt. Az ilyen betegségekben szenvedő gyermekek, pl. szívbetegek, egyes csont-ízületi betegségben szenvedők folyamatos szakorvosi felügyelet alatt állnak, így ők a szakemberrel megbeszélve teljes vagy részleges felmentést kapnak.  Más betegségek esetén, pl. cukorbetegség, asztma, de ide tartozik a túlsúlyos gyermek is, a mozgás nemhogy tilos, hanem jótékony hatású. Ilyen esetekben a megfelelő gyógyszeres, diétás beállítás mellett támogatni kell a gyermek testnevelésórákon való részvételét. Célszerű, ha a szülő a gyermekkel együtt felkeresi a testnevelő tanárt és megbeszélik a gyermek betegségével kapcsolatban felmerülő esetleges problémákat, azok lehetséges megelőzését, kezelését.  A harmadik nagy csoportba a gerincdeformitások, mint gerincferdülés (Scoliosis), görbe hát (Schauermann-betegség), hanyag tartás tartoznak. Itt sem indokolt a testnevelés alóli felmentés (ha a szakorvos erről másképpen nem rendelkezik), de a testnevelésóra nem helyettesíti a rendszeres és speciális gyógytornát, és fordítva. A fűzőt viselő gyermek fűzőben részt vehet az iskolai foglalkozásokon, legfeljebb egyes gyakorlatokat, pl. bukfenc, tigrisbukfenc nem tud elvégezni (bár erre is van példa). Ezen betegségben szenvedő gyermekek testnevelés alóli felmentésével a gyermek betegségtudatát erősítjük, kizárjuk őket a közös játékokból, a mozgás öröméből, így fokozódik elszigetelődésük, pedig éppen az integráció, a teljes, a többi gyermekhez hasonló életvitel elérése lenne kívánatos. 

Anya, írsz felmentést?

Az alkalmankénti felmentés is gyakran felmerülő kérdés. Természetesen akut, lázas megbetegedés esetén nem szabad aktív mozgást, sporttevékenységet végezni (iskolába sem kell menni). Két-három napig tartó lázas betegség után nyugodtan elkezdhető újra a mozgás, nem kell felmentés. Természetesen tüdőgyulladás, elhúzódó lázas betegség, pl. mononucleosis infectiosa esetén hosszabb időre, akár hetekre, hónapokra felmentést kap a gyermek, de erről megint csak az illetékes orvos rendelkezik. Sérülések esetén, pl. bokaficam, térdfájdalom, sebész, traumatológus szakorvoshoz kell fordulni és az általa meghatározott időt betartva szüneteltetni a mozgást Lányoknál gyakori kérdés, hogy menstruáció kapcsán kell-e felmentést kérni, és ha igen, meddig. A menstruáció nem betegség, akinek nem jár különösebb tünetekkel, erős hasi görcsökkel, annak nem kell felmentés, akinek panaszai vannak, az a menstruáció első két napjára kérhet felmentést, bár a könnyed testmozgás sokszor enyhíti a tüneteket. Uszodába természetesen nem kell menni a menses teljes ideje alatt. 

Hajnali hajrá

Felső tagozatban és középiskolában a testnevelésórák számának növekedése az úgynevezett nulladik órák megszaporodását eredményezte. Pont ebben az életkorban fáradékonyabbak a gyermekek és reggel nehezebben kelnek ki az ágyból. De ez nem ok a felmentésre. Tinédzser- korban nagyon fontos az alvás, de inkább a korai lefekvést kellene a szülőknek szorgalmazni. Éjszakába nyúló csetelés, gépezés után másnap nehéz felkelni. Ugyanakkor a reggeli testmozgást követően aktívan, felfrissülten kezdődhet a nap. Ilyenkor azonban még fontosabb a reggeli étkezés, amely lehetőleg könnyen emészthető, de energiát adó étel legyen (joghurt, müzliszelet, banán). Kiadósabb reggelit még otthon, a sportolás előtt legalább háromnegyed órával fogyasszon a gyerek. Különben nagyobb fizikai aktivitásnál előfordulhat, hogy a tornaóra előtt útközben vett, sebtiben bekapott kakaó visszakívánkozik a gyomorból. 

Milyen sportot válasszunk?

Akinek még marad felesleges energiája, az délutáni szabadidős sportok közül válogathat. Erre vonatkozóan néhány jó tanács. Légúti betegségekben szenvedőknek, asztmásoknak az úszás, vízilabdázás ajánlható. Gerincferdülés esetén az ún. aszimmetrikus sportokat kerüljük, mint tenisz, vívás, gerelyhajítás, kenuzás. Egyre nagyobb divatja van a kondicionálótermeknek. Gyermekeknek ez nem ajánlott, serdülőknek is inkább a cardiogépeket javasoljuk. Súlyzós edzés esetén fontos a gyakorlatok pontos kivitelezése, megfelelő súllyal, amelyhez kérjük szakedző tanácsát, különben többet árt, mint használ. Súlytöbblettel rendelkezők ne ezt az edzésformát válasszák, mert plusz terhet ró az ízületekre, és a vérnyomást is emeli. Lányoknak a női fitneszedzések kiválóak, ezekre akár édesanyjukkal együtt is elmehetnek. A rendszeres testmozgás gyermekeink számára nagyon fontos. Szülőként támogatnunk, buzdítanunk kell a gyermekeinket a rendszeres testmozgásra, és jó példával előljárni. Egészséges gyermeknél – egy-egy kivételes alkalomtól eltekintve – nem indokolt a testnevelésórákról való felmentés.  

A cikk a Képmás magazin októberi számában jelent meg!