Van, aki meghallgat?

Talán nem is gondolnánk, milyen sok tinédzserkorú fiatal van igen nehéz helyzetben. Néhányuk számára „csak” a nélkülözés jelent problémát, de azoknak talán sokkal nehezebb, akiknek azt az időt, figyelmet és támogatást kell hiányolniuk, amelyre ebben az életszakaszban szükségük lenne.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2011. szeptember 09. czefernek.lena

Talán nem is gondolnánk, milyen sok tinédzserkorú fiatal van igen nehéz helyzetben. Néhányuk számára „csak” a nélkülözés jelent problémát, de azoknak sokkal nehezebb, akik nem kapják meg otthon azt az időt, figyelmet, támogatást, amelyre ebben az életszakaszban szükségük lenne.


Sokan nem is tudnak róla, de létezik egy anonim segítségkérő lehetőség, egy gyerekkrízis vonal, amely 0-24 óráig fogadja a hívásokat. A beérkezett telefonokból is lehet látni, milyen fontos hiánypótló szerepet tölt be ez a szolgálat – mesél tapasztalatairól egy szakértő, aki néhány évig maga is dolgozott itt képzett önkéntes szakemberként.

Mint mondja, sajnos pont azokon a területeken, ahol kevesebb a lehetőség, rosszabb a szakemberellátás, ott élnek nagyobb arányban szegények. Ugyan a pénztelenség nem jelent feltétlenül egyet azzal, hogy valaki rosszabb családi körülmények között él, de kétségtelen, hogy ezeken a területeken a fiatalok is nehezebben boldogulnak. A szakember szavai szerint a krízisvonal beérkező hívásaiból lehet igazán érzékelni, milyen sok fiatal van nagyon nehéz helyzetben: sokan tanácstalanok és nem kapják meg otthon azt az időt, figyelmet, támogatást, amelyre ebben az életszakaszban szükségük lenne.

„A Kék Vonal olyan telefonszolgálat, amelyet az ország bármely részéről, akár vezetékes, akár mobiltelefonról ingyenesen hívhatsz anélkül, hogy meg kellene mondanod a neved. Ha beszélgetni szeretnél valakivel, ha kíváncsi vagy valamire, de nem tudod senkitől megkérdezni, ha bajban vagy és segítségre van szükséged, mi meghallgatunk, segítünk” – hirdeti a Kék Vonal alapítvány honlapja, ahol szakképzett segítők fogadják a hívásokat. A bajba jutott fiatalok minden, őket érintő témában kérhetnek segítséget a szexuális kérdésektől elkezdve a bántalmazási ügyeken keresztül a lelki problémák megoldásáig.

A segélyvonal munkatársai olyan felnőttek, akik „fontosnak tartják, hogy a gyerekeket és fiatalokat meghallgassák. Elfogadnak és megértenek titeket”. A telefon végén jelentkező szakemberek önkéntesen, akár alkalmazottként dolgoznak, de abban egyformák, hogy mindannyian elvégezték a Kék Vonal Gyerektelefon Szolgálatának erre a célra kifejlesztett képzését. „A munkatársakon kívül senkinek nem adunk információt az egyes hívásokról”– tudatja az alapítvány a feltételeket az érdeklődő fiatalokkal.

A Kék Vonal alapítvány Gyerek és Ifjúsági Telefonszolgálatát a 116 111-as számon lehet elérni, előtag és körzetszám nélkül hívható bárhonnan Magyarország területén minden nap 0-24 óráig (mobiltelefonról is). Ha inkább írna valaki a Kék Vonalnak, használhatja EMIL-t, a biztonságos levelező rendszert, ami azért jobb, mint a hagyományos e-mail, mert itt biztosan csak a beküldő olvashatja el a választ a kérdéseire. Viszonylag új szolgáltatás, hogy a problémákkal küzdő tinik chatelhetnek is a munkatársakkal (hétfőn, pénteken, szombaton és vasárnap 13-tól 17 óráig, kedden, szerdán és csütörtökön 17-től 21 óráig ).