Vekerdy: ne vegyük el a gyerekkort a gyerektől!
Elkezdődött is iskola, ilyenkor talán még többen figyelnek Vekerdy Tamás gondolataira. Ezúttal az Inforádió kérdezte.
Vekerdy Tamás ismét hangsúlyozta, hogy a jövő elvárásai között szerepel a kreativitás és a kritikai érzék, ezeket nem tolerálja a magyar iskola. A felnőttek pedig agyonnyomják a gyerekeket a saját szorongásaikkal.
Abnormális gondolat, hogy a jó tanulóból lesz jól boldoguló ember – mondta el Vekerdy Tamás pszichológus, író az Inforádió Aréna című műsorában. Még mindig sok iskola és sok szülő ezt gondolja, pedig ez egyáltalán nincs így.
Arra a kérdésre, hogy könnyebb-e ma gyereknek lenni, úgy válaszolt: „Jobb helyzetben vannak ma a gyerekek, mert többféle lehetőség van ma előttük – már ahol nincs irtózatos szegénység, mert Magyarországon sok gyerek nagy szegénységben él. Ugyanakkor rossz is ma gyereknek lenni, mert az idő valahogy elfogyott a felnőttek világában, és azt hiszik a felnőttek, hogy jobb minél előbb felnőtté válni, ezért elveszik a gyerekkort a gyerekektől. De ez nem magyar sajátosság.”
„A felnőttek szoronganak a maguk előrejutása, egzisztenciája, élete miatt, és ezt átviszik a gyerekekre is. Ő is teljesítsen, az lesz jó neki – folytatta Vekerdy. – Az egész magyar iskolarendszert áthatja az, hogy a jól tanuló gyerekből lesz a jól boldoguló felnőtt, pedig ez nem igaz.”
A kreativitásról és a kritikai érzékről a pszichológus elmondta, hogy mindenki számára köztudott Nyugat-Európában, hogy ezekre lesz a legnagyobb szükség az elkövetkező 125 évben, minden mást megnéz majd a gyerek a neten. A kritikai érzéket a magyar iskola szemtelenségnek nevezi és zömmel nem tolerálja, bár mindig vannak remek tanárok, de azért ők a törpe kisebbség. A kreatív ember gondolkodására az a jellemző, hogy divergens, vagyis széttartó: jön a feladat, agyrobbanás, ezer dolog jut eszébe, ami látszólag nem tartozik oda, de ezekből születik valami új, innovatív. A magyar iskola ezt nem tűri.
És hogy mi lenne a dolga az iskoláknak? Gyerekközpontú, a gyereket szerető, ahol nem az intézmény, a tananyag áll a középpontban, hanem a gyerek. Ráadásul a gyerekközpontú iskola a hatékony. 8-11 féle az intelligencia, a magyar iskola egyet ismer, az is az értelmi és azon belül is csak a szóbelit osztályozza (lexikális és matematikai).
hirdetés
hirdetés