A hernyóból lepke lett

Mit tegyünk, ha feleslegessé vált holmijaink csak útban vannak? Esetleg lecserélnénk a kanapét? A közkedvelt válasz: tegyük pénzzé. Ám, ha adakozni akarunk, azt is megtehetjük, ráadásul célzottan. Tegyünk egy szívességet!

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2011. december 07. szabo.daniel

Mit tegyünk, ha feleslegessé vált holmijaink csak útban vannak? Esetleg lecserélnénk a kanapét? A közkedvelt válasz: tegyük pénzzé. Ám, ha adakozni akarunk, azt is megtehetjük, ráadásul célzottan. Tegyünk egy szívességet!


Milyen közösségi oldal az, amelynek alapítója úgy fogalmazza meg a célt: „(…) a szívesség.net végső célja ez: hogy töröld magad innen. Igen. Komolyan mondom. A szívesség.net végső célja, hogy NE legyen rá többé szükség.”

A mondatok Joós István blogjából származnak, aki három éve létrehozta tudomásunk szerint az első olyan közösségi oldalt, mely mindenfajta anyagi haszonszerzést kiiktatva arra hivatott, hogy összekösse az adakozó kedvűeket a nehéz helyzetben lévőkkel.

Bemutatkozó kisfilm:

A portál lényege, hogy feleslegessé vált dolgainkat vagy éppen frissen vásárolt „ajándékainkat” olyan emberekhez juttathassuk el, akiknek éppen most és éppen arra van szükségük.

Vagyis: ha szükségtelen dolgaink után nem kell minden áron pénzhez jutnunk, odaadhatjuk olyanoknak, akiknek még a nekünk feleslegesre sincsen keretük. Ráadásul, célzottan: látjuk ki, mit kér.

Persze mindenkiben felvetődik a kérdés, mi van, ha olyan ember kér, aki puszta haszonszerzésre használja a felületet. Érkezett olyan panasz egy adakozótól, hogy az általa felajánlott tárgyat a Vaterán látta viszont. Az alapító szerint nincs ezzel feltétlenül baj, hiszen elképzelhető, hogy annak az embernek nagyobb szüksége volt arra a pár ezer forintra, mint az aktuális eszközre. Ha önzetlenül adunk, vélekedett, végülis majdhogynem mindegy az adomány sorsa, a lényeg a bizalom – fogalmazott egy korábbi TV-műsorban. Persze a hasonló esetek viszonylag jól kiszűrhetők, hiszen az adakozó és a kérő közvetlenül lép kapcsolatba egymással – akár személyesen is -, vagyis meggyőződhet mindkét fél a másik szándékáról. A lényeg a bizalom.

Egy az oldalon több alkalommal is adakozó, névtelenséget kérő hölgy kérdésünkre azt hangsúlyozta, a kezdeményezés azért nyerte el az egész családja tetszését, mert ezideáig nem sikerült olyan adakozási format választaniuk, melynél biztosak abban, hogy az kapja akinek szüksége van rá, és azt, amire. Használt és új dolgokat egyaránt ajándékoznak, ha úgy adja a családi költségvetés, hogy belefér mondjuk egy plusz hajszárító beszerzése, akkor ezt megteszik, majd rögvest továbbítják is.

A létrehozó egyébként kissé mesébe illő körülmények között álmodta meg a site-ot. A “Dot-com” lufi óriási nyerteseként még fiatalon – saját elmondása szerint – “önző hernyóként” cask sikert, pénzt és nőket akart. Egészen addig, míg kimagaslóan jövedelmező cége csődbe ment. Ekkor jött rá, hogy mindez nem jelent mást, mint azt, hogy tiszta lapot kapott az élettől, a frusztráltságot, a hajszát lecserélheti egy értékkövető életre.

A szívesség.net-et már ennek fényében alapította. Néhány jellemző az oldalról:

› a portál ingyenes és nonprofit

› nem tökéletes, viszont fejlődik

› közösségük jóakaratra épül

› cselekvő összefogás gyümölcse

› a részvétel feltétele: regisztráció

› adataid üzleti célra nem használják

› hirdetéseket NEM látnak szívesen

Az alapító előadása: