A kismamáknak is segítség

Alacsonypadlós villamosok és trolibuszok beszerzése valósulhat meg a jövőben Budapesten – tudta meg a családháló.hu a BKV sajtóosztályától. Információink szerint még idén 100-100 akadálymentesített jármű kerülhet forgalomba.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2011. június 23. bencze.aron

Nagyszabású villamos- és trolibeszerzési program indul a fővárosban. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója a Magyar Rádió 180 perc című műsorában úgy fogalmazott, a kötött pályás közlekedés fejlesztése mellett a buszpark teljes megújításához még az idén hozzákezd a BKK. A családháló.hu a BKV-nál érdeklődött az új beszerzések részleteiről.


– Az elmúlt 2-3 évben milyen konkrét akadálymentesítés történt a közösségi közlekedés területén?

– A VOLVO autóbuszok 2004, 2005 és 2006-ban történő forgalomba állításához kapcsolódóan csaknem 100 autóbuszmegálló lett akadálymentesen átépítve. (A BKV Zrt. már az 1998. évi XXVI. tv. -a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról – hatályba lépése idején megkezdte az alacsonypadlós járműparkjának kialakítását az IK 412 típusú autóbuszok és az IK 412T trolibuszok beszerzésével). 2006-ban az alacsonypadlós Combino villamosok beszerzéséhez kapcsolódóan a Nagykörúti villamos vonalán akadálymentes megállókat építettünk ki. A 2008-as Paraméterkönyv keretében az új megállókat már minden esetben az alacsonypadlós buszok padlómagasságához építettük meg, és a Kőbánya – Kispest metróvégállomás déli peronjának felújítása is az esélyegyenlőségi szempontok figyelembevételével történik.

Nem csak az új, hanem a használt járművek beszerzésénél is szempont az akadálymentesség, így zajlott tavaly a 32 db VanHool típusú csuklós autóbusz beszerzése is. Továbbá speciális szolgáltatást nyújtunk egy háztól-házig, taxirendszerben működő autóbuszjárattal, amely 2010. április 12-től öt darab Renault Master 2,5 dCI típusú, akadálymentes kisbusszal segíti mozgáskorlátozott utasaink eljutását a város egyik részéből a másikba.

Az autóbuszok és a trolibuszok csaknem felén van vizuális vagy hangos utastájékoztató berendezés. A kötöttpályás közlekedési ágazat valamennyi járművén van akusztikus utastájékoztató rendszer. A metrójárművek mintegy ötödén, a Csepeli HÉV járművein, a villamosok közel felén, és a Fogaskerekű valamennyi járművén található kijelző. A Nagykörúti villamosvonalon még a megállókban is működik akusztikus utastájékoztatás. A metróállomásokon és egyes HÉV megállóhelyeken hangos és vizuális, illetve néhány autóbusz végállomáson vizuális utastájékoztatás üzemel. Az EBSF-projekt keretében üzemelő tesztbuszon is magas színvonalú utastájékoztató rendszer működik. Továbbá a villamosvonalak fejlesztésének keretében a korszerűsítésre kerülő megállók peronjain vakvezető sávokat létesítünk. A közelmúltban szereltük fel a MFAV járművekre az indításjelző megszólalását jelző lámpákat, így a szerelvények a siketek és nagyothallók számára biztonságosabban vehetők igénybe.

Előkészítés alatt van a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) projektgazdasága mellett az 1-es és a 3-as villamosvonal fejlesztése, az 1-es vonal Fehérvári útig történő meghosszabbításával. Ennek keretében minden megállóhelyi peron a nagykörútihoz hasonlóan magasabb lesz. Az ugyancsak előkészítés alatt lévő villamos járműbeszerzési projekt keretében alacsonypadlós villamosok beszerzése történik meg, így a magasabb, korszerűsített peronokkal együtt biztosítjuk az akadálymentes közlekedést ezeken a vonalakon. Továbbá az 1-es vonalon lévő gyalogos aluljárókban a peronok szintjéhez liftek létesülnek. A járműbeszerzési projekt keretében alacsonypadlós villamosok más vonalon is forgalomba állnak, ezeken a jövőben szintén megtörténik a megállóhelyek korszerűsítése. Továbbá alacsonypadlós trolibuszok is beszerzésre kerülnek.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ezenkívül a busz-, illetve a metró- és HÉV-ágazatban is megkezdte a járműcseréhez szükséges előkészítő munkálatokat. Az autóbuszágazatban az új közszolgáltatási struktúra, a gyorsvasúti ágazatokban (metró, HÉV) a hosszú távú fejlesztési projekteket megalapozó Közlekedési Operatív Program biztosítja majd a járművek cseréjéhez szükséges forrást. Az európai uniós projektek (pl. “Alacsonypadlós villamos és trolibusz járműbeszerzés”, “Az 1-es, 3-as villamos vonalának továbbfejlesztése”, “Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása”) és a különböző beruházások (pl. 4-es metró, Kőbánya-Kispest metróvégállomás felújítása) megvalósítása során az esélyegyenlőség is jelentős szerepet kap.

– Jelenleg a BKV járatainak mekkora hányadára tudnak segítség nélkül felszállni a mozgássérültek és a kismamák?

Az autóbusz ágazat esetében 26,5 százalékos az arány (1173 BKV jármű + 102 alvállalkozói jármű + 1 tesztjármű = 1276, ebből alacsonypadlós jármű 339 db- napi forgalomba kiadott járműszám), és azoktól az esetektől eltekintve, ahol az alacsonypadlós járművek közlekedtetésének fizikai vagy egyéb akadálya van, szinte minden viszonylaton közlekednek alacsonypadlós járművek. A villamos ágazat valamivel gyengébben teljesít: a járművek 12 százaléka alacsonypadlós (307 szerelvény [464 db kocsi], melyből a 36 db Combino alacsonypadlós- napi forgalomba kiadott járműszám), a Combino villamosok kizárólag a 4-es és 6-os viszonylaton közlekednek. A trolibusz ágazat esetében 23 százalékos arányról beszélhetünk (117 db jármű, ebből 27 db alacsonypadlós- napi forgalomba kiadott járműszám), igaz jelenleg csak szóló alacsonypadlós járműveink vannak, így a csuklós járművekkel kiszolgált viszonylatokon alacsonypadlós járművek csak rendkívüli forgalmak esetén közlekednek.

A metró ágazatnál, a járművek padlószintje azonos magasságban van az állomási peronok szintjével, ennek ellenére az állomás peronjának megközelítése egyes kivételektől (pl. M2 Stadionok állomás – személyfelvonó használata esetén) csak lépcsőn, vagy mozgólépcsővel közelíthető meg. Tehát a jármű akadálymentesnek tekinthető, de a megközelítés korántsem az. Hasonló a helyzet a Fogaskerekű vasút esetében is.

– Az új villamos- és trolibeszerzési program, illetve a buszpark megújítása esetében figyelembe veszik az akadálymentesítés feltételeit?

– A beszerzés fő célja, hogy a budapesti villamos- és trolibusz hálózat egészén közlekedjenek alacsonypadlós járművek elfogadható gyakorisággal, ezzel megkönnyítve a mozgáskorlátozott (pl. mozgássérült, kisgyerekkel utazó vagy idősebb) utasok közlekedését.

A tizenöt használt trolibusz beszerzése – hasonlóan a használt autóbuszok rövidesen lezáruló tenderéhez – az azonnali színvonaljavítást és a budapesti közösségi közlekedés versenyképességének javítását szolgálja. A használt járművek beszerzése elsősorban a régi, elaggott járművek felújítását váltja ki, az új járművek beszerzését nem helyettesíti. A Fővárosi Közgyűlés április 27-i döntése nyomán a BKK folytatja a villamos és trolibusz járműbeszerzési uniós projekt előkészítését, melyben közel 100 darab villamos és ugyanennyi trolibusz beszerzését tűztük ki célul. A projektben beszerzendő trolibuszok a további magaspadlós, öreg járműveket váltanák ki, tehát ezen nagyprojekt sikere esetén is szükség lesz a most beszerzett alacsonypadlós trolibuszok üzemeltetésére.

– A kismamák egyik legnagyobb problémája, hogy a metrók aluljáróiba a lejutás egyedül lehetetlen, két gyerek esetén végképp. A négyes metró esetében figyelembe vették-e az aluljárók lejáratainál ezeket a szempontokat?

– A 4-es metró projekt összes állomása teljesen akadálymentes lesz. Az állomásokon a peronszintre való le- és feljutást nem csak a mozgólépcsők, hanem a minden állomásnál bárki által használható minimum 2 darab 8-10 személyes lift is biztosítja majd. Ezek közvetlen kapcsolatban lesznek az aluljáró szinttel, valamint a felszínnel, így az átszállásnál egyetlen lépcső sem akadályozza a babakocsik útját. A már átadott, a metróberuházás keretében megépült Fővám téri aluljárónál is látható, hogy a modern, üvegfalú  lifttel feljuthatunk közvetlenül a felszínre, ugyanúgy, ahogy az átadás után a metróállomás peronszintje is megközelíthető lesz. Az akadálymentesítésre, és az utastájékoztatásra nagy hangsúlyt fektetünk, az érintett szervezetekkel folyamatosan konzultálunk, hogy a legmegfelelőbb, mindenki számára jól használható, és kényelmes legyen az új metró. Az állomások tágasak, világosak lesznek, így enyhül a bezártság érzet is. Ahol ez megoldható volt, a természetes napfény egészen a peronszintig jut majd. A modern szellőző rendszer beépítése után a vonatok által az állomáson keltett huzathatás is enyhül. Így nemcsak akadálymentesen, de kellemesen is utazhatnak majd a 4-es metró teljes vonalán.

– A jelenleg is működő metróvonalak esetében van-e remény ezen szempontok gyakorlatba való megjelenítésére?

– A metróállomások akadálymentesítésének lehetőségét a BKK-val együtt folyamatosan vizsgáljuk. Az 1-es metró vonalán 1995-ben a vonal felújításakor mozgássérült felvonók lettek beépítve. Az azóta eltelt 16 év alatt sajnos elavultak, illetve elhasználódtak, felújításuk gazdaságtalan lenne, ezért újak beépítése szükséges. Ennek a műszaki és anyagi lehetőségét folyamatosan vizsgáljuk, és a megfelelő anyagi forrás rendelkezésre állása esetén el fogjuk végezni.

A 2-es metróvonal felújításakor is szempont volt az esélyegyenlőségi törvénynek való megfelelés, a Stadionok, a Pillangó utca és Örs vezér téri állomások tekintetében sikerült teljes mértékben biztosítani az akadálymentességet, a többi, mélyebben fekvő állomáson pedig a vakok és gyengénlátók, valamint a siketek és nagyothallók esetében teljesültek a törvény előírásai. A 3-as metróvonal felújítása során, az állomásokra műszaki lehetőség, valamint anyagi fedezet függvényében tervezzük utasforgalmi liftek és mozgólépcső beépítését.