A mai fiatalok nyitottabbak – Kék Vonal a krízishelyzetben lévő gyermekekért

Havi 4000 hívást bonyolítanak le a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány önkéntesei. Az anyagi korlátok miatt viszont nem tudnak minden hívást fogadni, a frekventált időszakokban akár ötször-hatszor is keresni kell őket. Reményiné Csekeő Borbála, a Kék Vonal szakmai vezetője a Rádió Orient műsorában elmondta, az eltelt húsz év alatt a fiatalok fő témái, kérdései nem sokat változtak, de a kommunikációjuk nyitottabb lett, sokkal könnyebben kérnek segítséget egy idegentől. A családon belüli problémákról – lojalitásból – azonban ma is nehezen beszélnek.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. november 19. Gyarmati Orsolya

Havi 4000 hívást bonyolítanak le a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány önkéntesei. Az anyagi korlátok miatt viszont nem tudnak minden hívást fogadni, a frekventált időszakokban akár ötször-hatszor is keresni kell őket. Reményiné Csekeő Borbála, a Kék Vonal szakmai vezetője a Rádió Orient műsorában elmondta, az eltelt húsz év alatt a fiatalok fő témái, kérdései nem sokat változtak, de a kommunikációjuk nyitottabb lett, sokkal könnyebben kérnek segítséget egy idegentől. A családon belüli problémákról – lojalitásból – azonban ma is nehezen beszélnek.


A bármely hálózatból ingyenesen elérhető Kék Vonal célja, hogy közös beszélgetéssel, együttgondolkodással segítsenek az önkéntesek a hozzájuk forduló gyermekeknek, fiataloknak. Minden más szolgáltatás ebből jött létre, ebből ágazott szét, mint például a másik ingyenes telefonszámuk, az eltűnt gyermekek segélyvonala. Ez utóbbit kifejezetten krízisvonalnak szánták, gyermekeknek és gyermekekért aggódó felnőtteknek egyaránt, olyan esetekben, ahol a veszély olyan kiemelt fokú, hogy konkrét segítségre van szükség. Az eltűnt, szökésben lévő, menekülő, csellengő gyermekek keresik őket, vagy olyan felnőttek, akik elveszett gyermekeket keresnek. A két vonal (116-111 és 116-000) uniósan harmonizált, minden hálózatból előhívószám nélkül, ingyenesen hívható – mutatta be céljukat és feladataikat a pszichológus.

Mivel az állami támogatás legfeljebb az alapműködés finanszírozására alkalmas, igyekeznek több lábon állni. Uniós projektekhez, pályázatokhoz csatlakoznak. Az anyagi korlátok miatt nem tudnak minden hívást fogadni, a frekventált időszakokban akár ötször-hatszor is keresni kell őket, hogy fel tudják venni a telefont. Önkénteseket is egyre nehezebb találniuk. Hétvégén és ünnepnapokon is hívhatóak, immár húsz éve- munkatársaik olyan felnőttek, akiknek van idejük, energiájuk és türelmük, hogy segítsenek – szólt segítőikről Csekeő Borbála.

Az eltelt húsz év alatt a korosztály fő témái, kérdései nem sokat változtak, csak a kommunikációjuk lett nyitottabb – mondta a szakember és hozzátette: egyre több gyermeknek van mobiltelefonja, nem félnek megnyílni egy idegen előtt. Sokszor okoz problémát, hogy buszról, zajos osztályteremből telefonálnak, ami nem alkalmas egy intim beszélgetésre. Legmeghatározóbbak a kortárs kapcsolatokkal, a párkapcsolatokkal, ismerkedéssel, ellenkező nemmel, szexualitással, illetve a barátságokkal, identitásproblémákkal, kortárs közösségekkel, helykeresés nehézségeivel kapcsolatos kérdések, problémák. Csak ezek után következnek a családi, iskolai, anyagi nehézségek, szociális, pszichés problémák, evészavarok, szuicid gondolatok.