A téli autózás tízparancsolata

Akad egy téli sport, amely elterjedtebb, de nem népszerűbb a síelésnél: az autótolás. Lemerült akku, elhavazott parkoló vagy árokpartban végződő féktáv válthatja ki, de részben megelőzhető, ha kocsinkat és vezetési tudásunkat is felkészítjük a zord időre.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. december 15. szabo.daniel

Akad egy téli sport, amely elterjedtebb, de nem népszerűbb a síelésnél: az autótolás. Lemerült akku, elhavazott parkoló vagy árokpartban végződő féktáv válthatja ki, de részben megelőzhető, ha kocsinkat és vezetési tudásunkat is felkészítjük a zord időre.


Nem kell Hummerrel átkelni a befagyott Balatonon ahhoz, hogy az embert utolérje a baj télen, erről a segélyszolgálatok és a szervizek munkatársai tudnának bőven mesélni. Az indítási nehézségeknél aggasztóbbak azonban a három hónap balesti statisztikái, amelyek egyik oka részben a rendőrségnél előszeretettel használt “nem az időjárási és útviszonyoknak megfelelően megválasztott sebesség”, részben pedig a nem megfelelő műszaki állapotú autó vagy fatális vezetői hiba. Íme, néhány tipp a megelőzésre.

1. Ne spóroljunk a téli gumin

Csúszós útfelületen sorsdöntő a négy, tenyérnyi felület, amelyen az autó az úttestbe kapaszkodik, nyári gumival sorskísértés havon vagy jégen útnak indulni. Aki ritkábban ül kormány mögé, legalább négy évszakos, aki viszont gyakrabban autózik, mindenképpen téli abroncsot válasszon, bár ezt nem teszik kötelezővé a hazai előírások. Sok más – részben velünk szomszédos – országban azonban kötelező a használatuk, a pontos szabályokról és a 35-5000 eurós pénzbírságokról, illetve az idei ADAC-teszten nyertes téli gumikról októberi cikkünkben számoltunk be. Nem csak a fajta, hanem az életkor is számít, a rideg, elöregedett abroncstól nem szabad csodákat várni. Az előírt 1,6 milliméteres profilmélységet kezeljük fenntartásokkal, téli útviszonyok közé legalább 4 milliméterrel érdemes kimerészkedni. Jelentős összeget lehet spórolni azzal, ha a gyári szerelésű helyett keskenyebb váltóméretet választunk, az itthoni klímát ismerve pedig gumiválasztásnál ne a havas, hanem a vizes úton elért teszteredmények legyenek fontosabbak. Hosszú távon anyagilag és élettartamot tekintve sem igazán éri meg évente kétszer ugyanazokra a felnikre felrakatni a téli és nyári abroncsokat, annál is inkább, mert a könnyűfém kerekeknek nem használnak a felsózott utak.