Anyák, ne féljetek!

Talán az éjszaka közepén verejtékben ébredő anyák voltak a legboldogabbak, amikor kiderült, a következő év elejétől felviszik a kismotorra és nagymotorra való jogosítványszerzés korhatárát. A változó szabályok az autós-motoros iskolák vezetőnek nem okoznak hasonló örömöt, ahogyan sok motorfanatikusnak sem.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. augusztus 29. szabo.daniel

Talán az éjszaka közepén verejtékben ébredő anyák voltak a legboldogabbak, amikor kiderült, a következő év elejétől felviszik a kismotorra és nagymotorra való jogosítványszerzés korhatárát. A változó szabályok az autós-motoros iskolák vezetőnek nem okoznak hasonló örömöt, ahogyan sok motorfanatikusnak sem.


Sok édesanya rémálma a pillanat, amikor a gyermeke elé áll, és leteszi a voksát egy kétkerekű mellett. Motorosok azt mondják, az érzés egyszer csak jön, teljességgel feltartóztathatatlan, aki egyszer ráérez, nehezen szabadul a benzingőz és a sebesség mámorától.

A statisztikák szerint a motorozás bármely formája természetesen sokkal veszélyesebb a közlekedés csaknem bármely formájánál, a most hozott szigorítással kapcsolatban azonban többen hangsúlyozták, hogy előbbi nem igazolja, hogy a fiatalabb korosztály az átlagosnál több balesetért lenne felelős.

Mégis, a friss kormányrendelet értelmében a következő évtől kismotorra már csak 16 évesen, míg nagymotorra 24 éves kortól lehet jogosítványt szerezni. Eddig egyébként 18 évesen „A korlátozott” jogosítványt lehetett szerezni, amit felvált az A2 kategória: amivel a korábbikhoz képest nemcsak 34, hanem már 48 lóerős gépeket is vezethetnek az érintettek. Korlátozás nélküli papírért 21 helyett 24 évesen lehet indulni, előírás lesz az is, hogy a vizsgamotornak legalább 600 köbcentisnek és minimum 54 lóerősnek kell lennie.

Mit szól a szigorításhoz egy érintett szülő? A 43 éves Marika motorbalesetben veszítette el huszonéves fiát. Könnyeivel küszködve meséli a tragédiát, amelyet nem a gyermeke okozott, mégis ő halt bele. Érdekes módon azonban nem tartja jó intézkedésnek a korhatár-emelést, sőt. Hangsúlyozta, meggyőződése, hogy a balesetek elsősorban az oktatás hiányosságai miatt vannak. „A törvényhozó feladata az lenne – fogalmazott -, hogy átfogó, széles körű oktatásban részesítse mind az autó, mind a motorvezetőket, mégpedig minél korábban”. Marika szerint a motorozás hasonló például a síeléshez: ha az ember készség szinten sajátítja el, sokkal nagyobb biztonsággal tudná használni az adott eszközt.

Az interneten egyébként rengeteg motoros oldalt, videót találni apró, akár hároméves motorkedvelőkről. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ilyen korán forgalomban is vezetnek, mindenesetre hamar megismerkednek, elsajátítják a megfelelő technikákat. Ugyancsak találni persze száguldozó őrülteket, akár robogón is.

Kisebbnek látszik
A futárként dolgozó 21 éves Tibor kisrobogóval furikázik. Pontos statisztikákat nem tud, ellenben a divat, a szokás az – mondja –, hogy az 50 köbcentis motorokat szinte kivétel nélkül felpiszkálják, így a körülbelül 70-es végsebességre tervezett járművek bőven száz felett is képesek repeszteni, ami igen veszélyes lehet.

Eszetlen vezetők
Az illegálisan megnövelt teljesítmény mellett a motoros (és kerékpáros) közlekedés kulturálatlanságát is kiváltó okként nevezi meg az általunk megkérdezett futár. Szerinte a balesetek nagy többségét az „eszetlenül” közlekedő, szlalomozó, jobbról előző motorosok okozzák, szenvedik el.

De nincs ez másképp a nagyobb kategóriás motorosokkal sem. Sokuk túl fiatalon, de főként túl tapasztalatlanul ül nagymotorra.

Pedig ma már elképesztő mennyiségű és nagyon jó minőségű oktatásra iratkozhatunk be, vagy írathatjuk be a gyereket. A szabályozás mostani szigorítása önmagában biztosan nem oldja meg a problémát, de valamelyest biztosan csökkenteni fogja a balesetek számát.