Átvert gyerekek, becsapott fiatalok – Változtassunk!

Kiszolgáltatott fiatal fogyasztók, egyes vállalkozások gyermekeket kifejezetten sértő kereskedelmi gyakorlata, átverések és a fogyasztói tudatosság rendkívül nagymértékű hiánya: ezek jellemzi hazánk fiatal fogyasztóinak helyzetét – mutattak rá a szomorú helyzetre civil fogyasztóvédelmi szervezetek.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2011. október 26. bencze.aron

Kiszolgáltatott fiatal fogyasztók, egyes vállalkozások gyermekeket kifejezetten sértő kereskedelmi gyakorlata, átverések és a fogyasztói tudatosság rendkívül nagymértékű hiánya: ezek jellemzi hazánk fiatal fogyasztóinak helyzetét – mutattak rá a szomorú helyzetre civil fogyasztóvédelmi szervezetek. Véleményük szerint ezen segíthet többek között a Nemzeti köznevelésről szóló törvény, melynek tervezete számos olyan pontot tartalmaz, amely a kiszolgáltatottság csökkentéséhez, egyszersmind a tudatosság szintjének növeléséhez vezethet.


Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője elsőként arra hívta fel a figyelmet, hogy a fiatalok jelentik az egyik legkiszolgáltatottabb fogyasztói kört társadalmunkban. Magyarázatképpen hozzátette: nem rendelkeznek ugyanis megfelelő információkkal jogaik és lehetőségeik kapcsán, ráadásul a vállalkozói oldal nem kezeli egyenlő félként őket. „Éppen ezért tudatosságuk megerősítésére van szükség” – szögezte le Kispál Edit, aki szerint mindez részben az iskolai oktatáson keresztül érhető el. Véleménye szerint éppen ezért jó, hogy a köznevelési törvény érinti a fogyasztóvédelmi oktatást, de mint mondta, annak törvényi meghatározására is
szükség van.

Számtalan probléma

Se szeri, se száma azon példáknak, melyek során gyermekeket, diákokat vertek át egyes vállalkozások – tért ki Horváth György, a Fogyasztóvédők Országos Egyesületének elnöke. Rendkívül gyakori telefonra, illetve számítógépre történő letöltés, melyeknél nem, vagy nem megfelelően figyelmeztetik a fiatalokat, hogy többletköltségük lehet a megrendelés le nem mondásából. Egy ilyen eset 45 ezer forintos többletköltséget okozott a pórul járt gyermek családjának, csak mert nem olvasta el az általános szerződési feltételeket. Egy másik esetben a nyolc munkanapos elállási időből csúszott ki a tizenéves megrendelő, aki így – nem ismervén a jogait és csak felületesen átfésülve a szerződését – elvesztette a 20 ezer forintos mobiltelefon-készülék árát, miközben éppenséggel a telefon sem felelt meg elvárásainak. De ugyancsak mindennaposak a legáltalánosabb adás-vételeknél történő fiatal fogyasztókat érő megkárosítások is, legyen szó cipővételről, vagy kisebb elektronikai eszközök megvásárlásáról. A diákokat félrevezetően tájékoztatják jogaikról, sok esetben pedig hiába próbálnak élni jogaikkal, elküldik őket a boltból, mondván: nincs szavatosság, vagy jótállás az adott termékre, a hibát a vásárló okozta, a termék hibája külső megrongálódás eredménye – sorolta a visszás helyzeteket Horváth György.

Támogatás a szakma részéről

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége, a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület és a Fogyasztóvédők Országos Egyesülete ezért örömmel nyugtázta azt a tényt, hogy a Nemzeti köznevelésről szóló törvény tervezete mind a fogyasztói tudatosság, mind a gyermekek és szülők jogainak szempontjából teljesen új alapokra kívánja helyezni a közoktatás struktúráját, működését, az abban szereplők jogait, kötelességeit – jelentették ki a szervezetek jelen lévő tagjai. Véleményük szerint elengedhetetlen a fogyasztóvédelmi oktatás iskolai keretbe történő átültetése azért, hogy egy a jogaival és lehetőségeivel egyértelműen tisztában lévő, azokkal élni tudó fogyasztói generáció jöhessen létre.

Javasoljuk a kötelező fogyasztóvédelmi oktatás előírását mind az alapfokú, mind a középfokú oktatási tevékenység végrehajtása során, ezzel ugyanis a fiatal fogyasztók legszélesebb köre elérhetővé válna korosztályi sajátosságaiknak megfelelő módon – hangsúlyozta dr. Eitmann Norbert, a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke. Hozzátette: szervezeteik minden segítséget megadnak az egyes oktatási intézményeknek fogyasztóvédelmi tevékenységük elvégzése során, azaz olyan szakmai segítség megvalósítását kínálják, amelynek hála a kötelező fogyasztóvédelmi oktatás hatékonnyá válhat a köznevelés keretei között. A KÖFE elnöke felhívta továbbá a figyelmet a nyelviskolák általános szerződési feltételeinek, az iskolai és nyári táborokkal kapcsolatos problémákra, valamint a magánóvodák, magániskolák polémáira is.

Eitmann Norbert végül kitért arra is, hogy a fogyasztóvédelmi szervezetek határozottan támogatják az ingyenes tankönyv biztosítását, ugyanígy a tankönyvek egységesítését, ami megkönnyíti az átjárhatóságot az iskolák között.

A sajtótájékoztatón jelen volt Spaller Endre, KDNP-s országgyűlési képviselő is, aki köszönetét fejezte ki a fogyasztóvédelmi társadalmi szervezeteknek a fiatalok tudatosságnövelését elősegítő tevékenységéhez, valamint elmondta, eljuttatja az illetékes jogalkotó szervek felé a civilek észrevételeit.