Daganatos betegek, rohadó fogak, hulla a halottasházban – SOKKOLÓ KÉPEK (+16)

Hulla a halottasházban, gégerákos beteg, szétrohadt fogak, kisgyerek légzőmaszkkal, kisbaba inkubátorban - ilyen és ehhez hasonló képekkel igyekszik az EU dohányzásellenes kampánya sokkolni a cigarettázókat. Január 1-től már csak ezek az ijesztő képekkel ellátott cigarettásdobozok kerülhetnek forgalomba. Vajon hatásosak?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2013. január 04. Gyarmati Orsolya

Hulla a halottasházban, gégerákos beteg, szétrohadt fogak, kisgyerek légzőmaszkkal, kisbaba inkubátorban – ilyen és ehhez hasonló képekkel igyekszik az EU dohányzásellenes kampánya sokkolni a cigarettázókat. Január 1-től már csak ezek az ijesztő képekkel ellátott cigarettásdobozok kerülhetnek forgalomba. Vajon hatásosak?


Az egyik szórakoztató tévéműsorban nagy nevetést váltott ki, amikor a fellépő humorista elmesélte: egy barátja kis papírcetlit csúsztatott a cigarettásdoboz felirata és a fólia közé. A papíron ez állt: “Kávé mellé ideális.” Valószínűleg ez lesz az egyik olyan módszer, amivel a káros szenvedélyükről lemondani nem tudók, vagy nem akarók élni fognak, de feltehetően reneszánszát éli majd a régen olyan divatos és elegáns cigarettatárca is, hiszen az szép, és nincs rajta felirat, legfeljebb a tulajdonos belegravírozott neve.

Az Európai Unió elképesztően sokkoló, sokszor kifejezetten gyomorforgató képeinek alkalmazását komoly felmérések, kutatások előzték meg: a kampányban dolgozók arra voltak kíváncsiak, vajon hogyan hatnak az ilyen vizuális ingerek a dohányzókra. Az eredmények azt mutatták: mindenki észreveszi a dobozokon feltüntetett képeket, valamint a nem kevésbé sokkoló feliratokat, és a megkérdezettek viszonylag nagy százaléka legalább egy-két percet rászánt arra, hogy elgondolkodjon arról, milyen veszélyes a “bűzrudaktól” való függőség. Sok ember azt is fontolgatni kezdte a képek láttán, hogy leszokik, persze ezt könnyű mondani, annál nehezebb megvalósítani. Talán éppen nekik szól az egyik kép felirata: “Abbahagyni nehéz. Folytatni még nehezebb.”

A brit dohányzásellenes kampány egyik legsokkolóbb képe a cigarettából kinövő tumor. A brit kormány azért folyamodott ilyen erős üzenethez, mert egy felmérés szerint a szigetország dohányzó lakóinak legalább egyharmada véli úgy, hogy a cigarettázás egészségre gyakorolt hatása egyáltalán nem olyan tragikus, mint ahogy azt sokan gondolják. Ugyanakkor az egyik szakember véleménye szerint minden egyes cigaretta elszívása olyan, mintha orosz rulettet játszana a dohányzó. Két dohányzó emberből egy a cigarettázás következtében hal meg, általában valamilyen rákban. A brit kampány hangsúlyozta azt is: csupán 15 cigaretta elszívása már okozhat olyan mutációt a szervezetben, amely daganatképződéshez vezethet.

A dobozokon látható – az egész EU-ban egységes – szövegek és képek három csoportra oszthatók. Az első a cigarettázás egészségügyi következményeit igyekszik megmutatni, ide tartoznak a daganatos fotók. A második a passzív dohányzás veszélyeit ecseteli, azaz azt, hogyan hat a környezetre – elsősorban a gyerekekre – ha kénytelenek cigarettafüstöt beszívni. A harmadik a cigarettázás magzatra tett hatása, illetve az impotenciával való összefüggésére hívja fel a figyelmet. Kérdés persze, hogy mennyire hatásosak valójában ezek a negatív üzenetek: vajon tényleg elgondolkodnak majd a cigarettafüggők rajtuk, vagy azt mondják: “nagyapám is hetven évig szívta a Fecskét, mégis mindig makkegészséges volt!”?

Magyarországon a statisztikák szerint minden harmadik ember dohányzik, és egyetlen ember évente 3000 szálat szív el, ami kétszer annyi, mint a világátlag, de hát miért éppen ebben ne vezetnénk? Nálunk egy évben kb. 30 ezren halnak meg dohányzás okozta betegségekben. Decemberben jelentősen – 70 Ft-tal – emelték a cigaretta árát, közterületeken, intézményekben rég tilos rágyújtani, és egyre kevesebb helyen lehet vásárolni dohányárut, aminek elvileg az lenne a lényege, hogy minél nehezebben lehessen hozzájutni a cigarettához. Kérdés persze, hogy vajon ez nem az illegális kereskedelmet fogja-e motiválni, valamint az is, hogy ha valaki épp sehol sem kap cigarettát, pedig nagyon rá akarna gyújtani, majd teszem azt, beül az autójába, vajon mennyire fog tudni biztonságosan vezetni?

Pszichológusok szerint a sokkoló kampány csupán az emberek 20 százalékára van hatással, a többieket pedig vagy nem érdeklik a képek, vagy eltüntetik azokat a dobozokról. És ott van még az a lehetőség is, amelyet egy dohányzó férfi mesélt nemrég. Ő így fogalmazott: “Olyan ideges leszek, amikor meglátom ezeket a képeket, hogy muszáj rágyújtanom!” Nos, reméljük, azért nem az ő reakciója az átlagos!