Dekódolt sárgarépa

Tudják, mit csinálnak a dél-koreaiak, amikor munka után a metróra várnak? Elintézik a nagybevásárlást. A koreai Tesco ugyanis gondolt egyet és a metróállomásokon olyan hatalmas, virtuális bevásárlófelületeket hozott létre, amelyeken egy okostelefon, és QR-kódok segítségével bárki elintézheti a bevásárlást, kihasználva az ingázásból adódó “üresjáratok” hosszú perceit.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. július 20. Gyarmati Orsolya

Tudják, mit csinálnak a dél-koreaiak, amikor munka után a metróra várnak? Elintézik a nagybevásárlást. A koreai Tesco ugyanis gondolt egyet és a metróállomásokon olyan hatalmas, virtuális bevásárlófelületeket hozott létre, amelyeken a szerelvényre várva egy okostelefon, és QR-kódok segítségével bárki elintézheti a bevásárlást, kihasználva az ingázásból adódó “üresjáratok” hosszú perceit. Mert gondoljunk csak bele: ha kiszámolnánk, hogy naponta hány percet töltünk buszra, metróra, villamosra, vonatra várva, bizony elég komoly időmennyiség jönne ki eredményül. És mit csinálunk az ingázás, várakozás ideje alatt? A legtöbben a telefonunkat nyomkodjuk.


QR = gyors válasz

Oké, először is mi is az a QR-kód, vagy más néven mobilkód? Nos, ez az a furcsa fekete-fehér, négyzetalakú kriksz-kraksz, pontosabban kétdimenziós vonalkód, amit mostanában műsorújságokban, termékeken, jegyeken, és egy sor más terméken láthatunk. Nem is gondolnánk, de már 1994-ben feltalálták, és azért QR a neve, mert ez a quick response, vagyis a gyors válasz rövidítése, amely a gyors kódfejtési sebességre utal. A lényege, hogy az okostelefon kameráját a qr-kód fölé tartva a készülék leolvassa és dekódolja a benne elrejtett üzenetet, ami lehet egy termékinformáció, vagy egy esemény leírása, reklám, weboldal, vagy telefonszám.

Kérjük, hagyják el a biztonsági sávot és vásároljanak!

A koreai példa esetében a metróban valós méretű virtuális bevásárlópolcokat hoztak létre a földalatti állomások falára helyezve. Olyan, mintha valóban egy supermarket polca előtt állnánk, csak ahelyett, hogy egy igazi bevásárlókocsiba pakolnánk a termékeket, a mobiltelefonnal kell bescannelni a “posztereken” látható joghurt, liszt, üdítő képének QR-kódját, hogy virtuális kosarunkba kerüljenek az élelmiszerek. Ha mindent megvettünk, következik a fizetés – természetesen online – (mert Dél-Koreában mindenhol van térerő, és ingyen wifi, még a föld alatt is :), bepötyögjük a címünket és nem sokkal azután, hogy hazaértünk, vár minket a kiszállított csomag mindazzal, amit kiválasztottunk. És ne csak az ingázókra gondoljunk, hanem például az anyukákra is, akiknek amúgy egy babakocsival és még egy-két gyerekkel felszerelkezve kellene bemenniük a boltba, majd hazacipelniük a megpakolt szatyrokat, így viszont egy-két gombnyomással megoldhatják az egészet!

Zsákbamacska-saláta

A Tesco egyébként felmérést is készített a nagy újítás előtt, amiből kiderült, hogy a koreaiak a világ második legtöbbet dolgozó nemzete, így náluk kiemelten fontos, hogy időt spóroljanak bárhol, bármikor, de úgy tűnik, másoknak is eszébe jutott már az ingázóidő ilyen módon történő kihasználása: az argentin Staples nevű, irodai eszközöket árusító outlet a metrón kívül buszmegállókban is helyezett ki virtuális polcokat, a Peapod amerikai online supermarket pedig a chicagoi vasútállomásokon tette lehetővé, hogy az utasok virtuális zöldségeket scanneljenek, majd igaziakat szállíttassanak házhoz. Találhatunk hasonló kezdeményezéseket Melbourne-ben és Szingapúrban is. (Más kérdés, hogy ezeknél a vásárlásoknál kicsit zsákbamacska-jellege van a dolognak, egyrészt, mert nem lehet elolvasni az összetevőket a termékek hátulján, másrészt, mert nem mondhatjuk, hogy azt az érettebb banánt, vagy a kevésbé fonnyadt salátát kérem…)

Túrós batyu-alkalmazás

Arra valószínűleg még várnunk kell egy kicsit, hogy mi, magyarok is így tudjuk le a bevásárlást, bár kezdeményezés nálunk is akad: a Poster Shopper nevű program lényege, hogy egyrészt élelmiszereket, másrészt nehezen beszerezhető termékeket lehessen így vásárolni. A Poster Shopper alapítója, Centgráf Tamás a pékségekkel együttműködve szeretné tesztelni az ötletet úgy, hogy a pékség poszteréről a vásárló akár előző nap kiválasztja és kifizeti amit reggelizni szeretne, így munkába menet csak beugrik a boltba és egy pillanat alatt megkapja a már becsomagolt, névreszóló finomságot. Nincs sorbanállás, nincs készpénz, van viszont hatékonyság és tele has. Alig várjuk!