Digitális napló: utópia vagy hasznos segédeszköz?

Az elektronikus napló bevezetése segíti a szülő, pedagógus közti folyamatos kommunikációt, a szülők naprakész tájékoztatását. Értő használata megkönnyítheti az iskolai adminisztrációt, de csoda semmiképpen sem várható tőle. De mi is pontosan az e-napló, és tényleg olyan hasznos?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
iskola
2017. április 03. VB

A digitális naplót bevezető iskolákban minden egyes szülő kap egy felhasználónevet és egy jelszót – ezt természetesen meg lehet változtatni -, amellyel beléphet a rendszerbe, és folyamatosan figyelemmel kísérheti a gyermekéről nyilvántartott adatokat. Nem sokkal tud meg többet, mintha a csemetéje ellenőrző könyvét lapozgatná, és naponta megkérdezné tőle, hogy mi történt az iskolában. Ez persze csak abban az esetben igaz, ha az ellenőrzőbe minden bekerül, aminek benne kell lennie. Tehát: a jó és a rossz jegyek, az órarend, a tanárok névsora, a pedagógusok szülőknek szóló üzenetei.

Az e-napló funkciója, hogy naprakész információkat tartalmazzon. A pedagógusoktól rendszeres adminisztrálást igényel, hiszen szabott határideje van az osztályzatok, tanórák, hiányzások stb. dokumentálásának. A hagyományos naplóknál ez a szigorú szabályozás nem volt általános. A rendszer alapbeállítása 14 munkanap. Ezen túl visszamenőleg nem lehet adatokat rögzíteni. (Az iskola az alapbeállítást természetesen módosíthatja.) Belépve a rendszerbe azonnal értesülhetünk az aktuális állapotról. Így nem kell kivárni, hogy a szülői értekezleten vagy a fogadó órán belenézhessünk a naplóba.

Rétvári Bence államtitkár szerint egyre népszerűbb e-napló rendszer az iskolákban, a 2016/2017-es tanévben már 1099 intézmény állt az elektronikus rendszerre, 35 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

A e-napló rendszere a tanárok visszajelzései alapján érezhetően megkönnyíti és lerövidíti a tanárok félévi és év végi adminisztrációs terheit, emellett a szülők számára is naprakész információkkal szolgál – közölte Az Emberi Erőforrások Minisztériuma parlamenti államtitkára.

Az e-napló feladata, hogy helyettesítse a papíralapú dokumentációt az oktatásban, így a tanulók értékelése gyorsabban, egyszerűbben és hatékonyabban is zajlik. A tanulók eredményeit a tanárok határidőre vezetik fel a digitális felületre, így a szülők a jelszóval védett oldalon keresztül könnyen hozzáférhetnek a gyerekek jegyeihez – ismertette Rétvári Bence. Hozzátette: a pedagógusoktól is elvárja a jegyek rendszeres felvezetését, ami a papíralapú napló használatánál nem volt ilyen átlátható.

Az új e-naplóba a diákok jegyein kívül az igazolt és igazolatlan hiányzások is bekerülnek, sőt, az óra eleji hiányzott perceket is összeadja magától az e-napló. Mindezek mellett Rétvári Bence elmondása szerint a szülő az iskola bármely tanárának írhat üzenetet a rendszeren keresztül, így a pedagógusok és a szülők kényelmesebben és hatékonyabban kommunikálhatnak.

A kormány célja, hogy az iskolákban minél jobban kihasználják a korszerű technikai lehetőségeket – hangsúlyozta az államtitkár.

Mire jó az e-napló?

Feltétlenül megkönnyíti az iskolai adminisztrációt, hogy a program automatikusan kiszámolja a beírt osztályzatok átlagát. A kapott jegyeket súlyozni lehet, azaz a tanár megmondhatja, melyik osztályzat milyen súllyal számítható be: pl. a témazáró dolgozat többet érhet, mint az otthoni gyűjtőmunka.

A szülő folyamatosan értesülhet a gyermeke hiányzásáról is. A program ugyanis számon tartja az igazolt és igazolatlan órákat, az igazolt és igazolatlan késéseket, és 45 perc után automatikusan órára váltja át azokat. Jelzi azt is, melyik mulasztásról nem vitt még a gyermek igazolást. Összesíti továbbá, hogy mely szakórákról volt távol a diák. Ezt azért is fontos nyomon követni, mert ha valamely szaktárgy esetében az adott tanuló hiányzása eléri az éves óraszám 30 százalékát, komoly retorziókkal számolhat (lásd: 11/1994. MKM-rendelet 20.§).

Ne várjunk tőle csodát!

Az e-naplót számos ellenérzés kíséri.

Nehezíti az eszköz használatát, hogy sok pedagógus gyakorlatlan a számítógép kezelésében, valamint, hogy sok olyan tanár és szülő van, akinek nincs otthon számítógépe. Gondot okoz, hogy egyes iskolákban egyetlen számítógép áll az egész tantestület rendelkezésére, és nem ritka az sem, hogy az intézmény gépparkja elavult.

Nyilvánvaló, hogy a korszerű adminisztrációs eszköz bevezetése nem old meg alapvető szemléletbeli problémákat. Az a szülő, akit eddig nem figyelt oda,  hogy mi történik az iskolában, ezután sem válik majd érdeklődővé. Semmivel sem egyszerűbb az egérrel kattintgatni, mint elkérni a gyerek ellenőrzőjét, és megnézni a jegyeket, illetve a tanári bejegyzéseket. A digitális napló emellett még nem teszi objektívebbé az értékelést, csupán a nyilvántartás lesz nagy valószínűséggel pontosabb.

Bármennyi pozitív hozadéka is van az e-naplónak, félő, hogy használatának általánossá válásával felerősödik a családi és  iskolai nevelés egyik legnagyobb problémája: a szülő és a pedagógus közötti kommunikáció elégtelensége, esetenkénti hiánya.

Az e-napló semmiképpen nem pótolhatja sem a szülő-gyermek, sem a pedagógus-gyermek, sem a szülő-pedagógus között személyes kapcsolatot, nem helyettesíti a kölcsönös bizalmon alapuló kommunikációt. Használjuk tehát arra, amire való: tekintsük az adminisztrációt megkönnyítő, a gyors és megbízható információáramlást lehetővé tevő eszköznek.