A fiataloknak az iskolában a helyük – többéves program indul a lemorzsolódás ellen

Csaknem 13 milliárd forint uniós forrás segít, hogy egyre kevesebb fiatal hagyja el idő előtt az iskolát. Átfogó fejlesztési program indult a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentésére az Oktatási Hivatal kiemelt projektjeként, amelyben 150 óvoda és 300 iskola fog részt venni 2020-ig.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
oktatás
2017. október 18. MTI

Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár elmondta: a projektben nem lesz szakmai kiszervezés, kizárólag a terepen dolgozó szakértőkkel dolgozik majd az Oktatási Hivatal. A program 2020-ig, az Európai Unió 12.900 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatásából valósul meg 150 óvodában és 300 iskolában. Ezek az intézmények saját problémáikhoz igazított fejlesztési és intézkedési terv szerint dolgozhatnak. A program része legalább 1800 pedagógus továbbképzése és 30 ezer hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetű tanuló fejlesztése. Megjegyezte: intézményenként 3 fős szakmai team ad javaslatokat, szakmai javaslatokat a fenntartó felé. A projekt eleme a módszerek fejlesztése, eljárások bővítése. Ennek érdekében az Oktatási Hivatal összegyűjti a köznevelési intézmények kipróbált és bevált gyakorlatait.

Gloviczki Zoltán, az Oktatási Hivatal elnöke arról beszélt: a lemorzsolódás és a felzárkóztatás az Európai Unióban fontos szempont. A magyar oktatás egyik akut problémájáról van szó, a megoldáson ebben a projektben 1300 munkatárs dolgozik.

Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese kijelentette: a lemorzsolódásnak kitett intézmények önmagukban keveset tudnak tenni. Az összes uniós gyakorlat szerint az eredmények eléréséhez be kell azonosítani az intézményeket, pontosítani kell az okokat, és védőhálóként kell bekapcsolni a segíteni tudó intézményeket. Fontosnak tartja, hogy ne távolról érkezett szakemberek mondják meg, hogyan kellene a problémát megoldani; sokkal hatékonyabb, ha a helyi sajátosságokat ismerő gyermekvédelmi munkatársak, pszichológusok kapcsolódnak be a munkába. Az intézményen belüli akarat és a kívülről jövő segítség együtt megoldhatja, hogy ez a súlyos probléma kedvező fordulatot vegyen. Ennek pedig az lehet a következménye, hogy a fiatalok sikeresen tanulhatnak tovább, így a munkaerőpiacnak is aktívan részesei lehetnek. Azért, hogy a projekt még eredményesebb legyen, egy 2016-ban bevezetett adatszolgáltatási rendszer alapján kiderülhet, melyek a fő lemorzsolódási okok, és mi a programban résztvevő fiatalok sorsa.

(Fotó: Balázs Attila/MTI)