Fogy a benzin? Autózz sokkal olcsóbban!
Sokat eszik az autótok? Dugóban araszolva elképedtek, mennyi üzemanyag fogyott el alig pár kilométeren? A Családháló most elárulja, hogyan tudtok minimális odafigyeléssel nagyon nagy mennyiségű benzint / dízelt rávenni arra, hogy maradjon a tankban.
Sokat eszik az autótok? Dugóban araszolva elképedtek, mennyi üzemanyag fogyott el alig pár kilométeren? A Családháló most elárulja, hogyan tudtok minimális odafigyeléssel nagyon nagy mennyiségű benzint / dízelt rávenni arra, hogy maradjon a tankban.
Ne aggódjatok, nem azt fogjuk írni, hogy ne üljetek autóba, vagy hogy cseréljétek kisebb fogyasztásúra a jelenlegi kocsit. Sőt, a gázüzemre történő átállással sem fogunk fárasztani titeket. Csupán olyan apró “trükköket” szeretnénk veletek megosztani, amiknek segítségével mi átlag 2-2,5 literrel kevesebb üzemanyagfogyasztást értünk el és semmi mást nem tettünk, mint odafigyeltünk egy-két dologra vezetés közben.
Fékezés helyett “csorogj”!
Az egyik legdurvább üzemanyag-fogyasztó hiba a folyamatos fékezgetés, illetve a hirtelen állóra fékezés (ld. satufék). A legtöbb esetben erre nincs szükség, és most nyilván nem az oldalról bevágó másik autó, vagy az úton átrohanó szarvas esetéről beszélünk. A megoldás: nagyobb követési távolságot kell tartani, és egy olyan, az eddiginél lassabb, egyenletes tempót választani, amelynél elegendő a gázpedálról levenni a lábunkat ahhoz, hogy az autó megfelelő mértékben lelassuljon.
Persze tudjuk, hogy nagyobb városokban ez sokszor kivitelezhetetlen, de azért érdemes próbálkozni. Motiváló adat következik: a sok fékhasználat nagyjából harminc százalékkal növeli az üzemanyagfogyasztást, és persze gyorsabb fékkopást eredményez, ami a fékezés hatékonyságának csökkenését okozza hosszú távon. Ha piros lámpához érünk ebben a lassabb tempóban, elegendő lesz csak az utolsó pillanatban kicsit rálépni a fékre ahhoz, hogy az autó megálljon. Ha ezzel szemben a lámpához közeledve teljesen lefékezzük az autót, majd elindulunk, megint lefékezünk, megint elindulunk, az olyan, mintha az ablakon dobálnánk kifelé az ezreseket. Még egy elrettentő adat: egy autó elindulása hatszor annyi üzemanyagot emészt fel, mint amikor egyenletesen, lassan csorgunk!
Ide kapcsolódik a motorfék témája is: amikor levesszük a lábunkat a gázról, az autó súlya, lendülete forgatja a kereket még egy ideig, főleg lejtőn, ez az erő pedig áttevődik a motorra, ami, mivel ilyenkor nem kap üzemanyagot, de mégis forog, gyakorlatilag nem fogyaszt (benzines autóknál 0,2 l, dízelnél 0 l) üzemanyagot. Akinek van pillanatnyi fogyasztásmérője, az jól tudja tesztelni ezt a módszert. Ha például a Budakeszi úton gurulunk lefelé, próbáljunk meg végig motorfékkel közlekedni, négyesben 60-nal, hármasban 40-nel, és jól képedjünk el a lejtő alján! 🙂
Tedd üresbe, vagy állítsd le!
Ha megálltunk a piros lámpánál, vagy bárhol, azonnal rakjuk a sebességváltót üresbe és sürgősen vegyük le a lábunkat a kuplungról! Nagyon sokan elkövetik azt a hibát, hogy akár egész úton rajta tartják a lábukat a kuplungon akár biztonságérzeti okokból, akár megszokásból, vagy egyszerűen kényelmi szempontokból. Ennek az a következménye, hogy egyrészt harmadára csökkentik az ún. kinyomócsapágy élettartamát, másrészt megintcsak több üzemanyagot pazarolnak el, mint kellene. A kuplung arra való, hogy sebességváltásnál használjuk, valamint nagyobb fékezéseknél kinyomjuk, hogy megakadályozzuk a lefulladást. Minden más esetben el a lábbal onnan!
Ha már itt tartunk, az üresben gurulás nem tesz jót az autónak, inkább rakjuk alacsony sebességbe a járművet és ne nyomjuk a gázpedált. Ha azt látjuk, hogy egy megállás (pl. piros lámpa, sorompó) hosszabb időt vesz igénybe (értsd: egy percnél több), akkor ne üresben várakozzunk, hanem állítsuk le a motort. Sokan azt mondják, hogy ezt már 20 másodperc után érdemes megtenni, de mi úgy tapasztaltuk, hogy ennyi idő alatt nem fogy annyi üzemanyag, mint amennyi az autó újraindításához szükséges, inkább az egy perc körüli érték az, ahol már érdemes elfordítani a slusszkulcsot.
Ne pörgesd túl a motort!
Kezdjük az álló, hideg motorral: télen sokan 5-10 perccel elindulás előtt beindítják az autót, és üresben járatják azt. Ez a módszer hihetetlen mennyiségű üzemanyagot visz el. Érdemes inkább – néhány másodpercnyi járatás után – szép lassan elindulni és 2500-as fordulatnál nem jobban pörgetni a motort, mert így sokkal hamarabb felmelegszik, mint álló helyzetben.
A másik jellemző hiba, hogy a dízeles autóknál 2500-as fordulatszámnál, a benzineseknél 3000-nél váltanak csak fel a sofőrök. Ennyire nem kell kihúzatni az autót: benzinesnél elég 2500-ig, dízelnél 2000-ig pörgetni a motort, mivel az alacsonyabb fordulatszám kevesebb üzemanyag-fogyasztást eredményez. Ez a szabály különösen igaz elindulásnál. A “hideg” motor nyáron is “hidegnek” számít, ezért gyors egymásutánban, de kicsit sem túlpörgetve érdemes felváltani négyes-ötös fokozatig, mivel, ahogy a vezess.hu oldal fogalmazott, “nagy gáz, magas fordulat, hideg motor: halálos elegy.”
Menj kicsit lassabban autópályán és spórolj egy csomót!
Tegyük fel, hogy 100 kilométert kell autóznunk. Ha ezt a távot 140 km-es sebességgel tesszük meg, akkor kb. 1500 Ft-tal többet fogyasztunk, miközben mindössze 7-8 perccel hamarabb érünk csak célba, mint ha csak 120 km-rel megyünk. Egy erősebb példa: 200 km/ h-nál kétszer annyit fogyaszt a kocsi, mint 160-nál, miközben menetidőben annyira nem nagy a különbség, tehát ha nem vagyunk iszonyú késésben, inkább menjünk lassabban, és több pénz marad kávéra! 🙂
Kapcsold le a világítást!
Természetesen nem mindig és nem mindenhol! Magyarországon a jelenlegi szabályozás értelmében lakott területen nem kötelező a világítás, amennyiben azt nem indokolják a látási viszonyok. Tehát egy napfényes nyári reggelen nyugodtan levehetjük a fényszórókat, és elég a település végét jelző táblánál visszakapcsolni azokat. Újabb adat kedvcsinálónak: 100 km-en fél liter üzemanyagot spórolunk meg ezzel a módszerrel.
Pakolj ki és le mindent, ami nem kell!
Bár sokan azt mondják, hogy az üres csomagtartó, vagy az extrán áramvonalasított tetőbox nem számít fogyasztás szempontjából, ez nem igaz. Mindenképpen növelik a légellenállást, és ezáltal az üzemanyagfogyasztást is, akár 30 százalékkal is. Magyarán vegyünk le a tetőről mindent, ha nincs rá éppen szükségünk! Ugyanez vonatkozik az autóban szállított holmikra: a gépkocsi nem raktár, és már néhány kilónyi pluszsúly is megmutatkozik a fogyasztásban.
Óvatosan a légkondival!
A klímák minimum egy, de inkább két litert fogyasztanak 100 km-en, ezért mindig figyeljünk rá, hogy ne kapcsoljuk be feleslegesen. Ha városban autózunk – és nincs túl nagy szmog -, inkább tekerjük le az ablakot!
Fújd fel a kerekeket!
Minden járműben megtalálható az a leírás, ami megmutatja, hogy mekkora súlynál mi az optimális érték, ami a gumiabroncsok nyomását illeti, azaz hány személynél és / vagy mekkora tömegű csomagnál mennyi az optimális nyomásérték. Egy elgondolkodtató adat: az autósok évente kétmilliárd liter üzemanyagot pazarolnak el Európában, mert nincs megfelelően beállítva az abroncsnyomás a gépjárművükön. Egyszerű fizikáról van szó: a puhább gumi nagyobb felületen tapad, ezáltal nő a gördülési ellenállás, ami miatt a motornak nagyobb erőt kell kifejtenie – és több üzemanyagot felhasználnia – hogy guruljon a jármű.
És még egy pár dolog…
Az autó műszaki állapotának rendszeres ellenőrzése is nagyon sokat tud javítani a fogyasztás mértékén. A gyújtógyertyák és a légszűrő, valamint a gyártó által előírt olaj használata és rendszeres cseréje, a megfelelő üzemanyag, valamint a jól beállított futómű mind hozzájárulnak a költséghatékonyab autózáshoz!
Aki pedig a sok-sok információ olvastán elbizonytalanodott, annak itt a kulcsmondat, amit kinyomtatva fel lehet lógatni írni a visszapillanttükör alá: “Kevesebb fék + kevesebb kuplung + lassabb tempó +több motorfék = sok-sok üzemanyag!” Várjuk a hálálkodó olvasói leveleket, amelyeket majd különböző tengerpartokról küldözgettek nekünk, mert annyit spóroltatok az üzemanyaggal, hogy a megmaradt pénzt nyaralásba kellett fektetnetek! Jó utat!