Francia szupermodellek – nincs többé anorexia?

Franciaországban törvénybe iktatták, mennyinek kell lennie a modellek testtömegindexének, s ezt az értéket (amely két egységgel nagyobb, mint a korábbi minimum), kétévenként ellenőriztetni kell orvosok által. A franciák példaértékű lépése talán véget vethet az alultáplált, étkezési zavarokkal küzdő modellek abnormális alacsony testsúly-mániájának.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
háttér
2017. május 16. Gyarmati Orsolya

Más országok is tettek ajánlásokat a modellek minimum testtömegindexére (BMI) vonatkozóan, és az Amerikai Divattervezők Tanácsa is megfogalmazott bizonyos irányelveket ezügyben, ám Franciaország az első, ahol törvényt is hoztak a modellek egészségének védelme érdekében.

A modelleknek 16 év felett mostantól kétévente megújítandó orvosi igazolással kell rendelkezniük, amely „bizonyítja”, hogy BMI-jük az alsó határérték felett van, azaz nem csontsoványak.

A törvénnyel párhuzamosan október 1-től egy másik szabályozás is életbe lép, amely arra kötelezi a modelleket fotón ábrázoló cégeket, ügynökségeket, hogy amennyiben a képbe „belenyúlnak” digitálisan (értsd: photoshoppal), a képen fel kell tüntetni a „retusált fotó” feliratot. Akik ezt elmulasztják, akár 37.500 euro büntetést is fizethetnek.

„Üdvözlöm az új törvényt és elismerésem Franciaországnak, hogy a modellek testsúlyának ügyében lépni tudott”, mondta Sara Ziff, a Model Alliance alapítója a a New York Times-nak. „Ugyanakkor nagyon fontos, hogy odafigyeljünk, hogyan valósulnak meg (és megvalósulnak-e) a törvény szabta előírások a gyakorlatban?”

Vajon a törvény megoldja majd a csalóka, agyonretusált képek kreálta problémákat”, tette fel a kérdést S. Bryn Austin, az Étkezési Rendellenességek Megelőzésének Kezdeményező Stratégiai Képzése igazgatója, s rögtön válaszol is: „Valószínűleg nem. De egy lépéssel közelebb kerülünk annak a tényezőnek a gyökeréhez, amely olyan óriási és jól dokumentálható károkat okoz a nők, különösen a fiatalabb korosztály körében. Franciaország az új szabályozással azt üzeni a divat- és a reklámszakmának, hogy itt az idő felelősséget vállalni azokért az emberekért, akiktől a megélhetésük függ.”

via