A gyerekek egymástól tanulják a legfontosabb dolgokat
A kamaszok zenei vagy öltözködési ízléséhez, a hobbijaikhoz és a beszédmódjukhoz elsősorban nem a szülőknek, hanem az osztálytársaknak és barátoknak van köze. Ez nem is meglepő, hiszen a gyerekek biológiailag úgy vannak „programozva”, hogy a kortársakra figyeljenek, mivel így könnyebben be tudnak illeszkedni egy-egy közösségbe.
„Ha a gyerekpszichológusok valóban GYEREKEK lennének, a személyiségfejlődésről szóló bölcsességek elsősorban nem a szülők, hanem a gyerekek, a kortársak szerepéből indulnának ki” – véli Peter Gray, a Boston College kutatóprofesszora, akinek szakterülete a nevelés- és oktatáspszichológia.
A szakértő Free to Learn című könyvében, valamint a Psychology Today oldalon fejti ki, hogy a gyerekek nem a felnőttektől, hanem egymástól tanulják a legfontosabb és leghasznosabb leckéket, amikre az életben való boldoguláshoz szükségük van, ezért sem kellene átszervezni vagy megvonni tőlük az egymással töltött szabadidőt vagy siettetni a felnőtté válásukat.
– Nem nehéz észrevenni, hogy a kamaszok zenei vagy öltözködési ízléséhez, a hobbijaikhoz és a beszédmódjukhoz elsősorban nem a szülőknek, hanem az osztálytársaknak és barátoknak van köze. Ez nem is meglepő, hiszen a gyerekek biológiailag úgy vannak „programozva”, hogy a kortársakra figyeljenek, mivel így könnyebben be tudnak illeszkedni egy-egy közösségbe.
Az emberi történelem során mindig is így szocializálódtak és tanultak a gyerekek a legtöbbet – annak ellenére, hogy a felnőttek igyekeznek a saját kezükbe venni az irányítást és azt gondolni, hogy övék a főszerep a gyerekek oktatásában – magyarázza a szakértő, aki szerint az antropológusok nem véletlenül különböztetik meg a felnőttek kultúráját és a gyerekek kultúráját. A két kultúra persze nem teljesen független egymástól; egyrészt folyamatos interakcióban vannak, másrészt ahogy a gyerekek nőnek, fokozatosan lépnek be a felnőttek kultúrájába.