Ha filozófiát tanítasz a gyereknek, okosabb lesz nyelvtanból és matekból

A brit iskolákra folyamatos nyomás nehezedik: egyre komolyabb színvonalon kell tanítaniuk a tudományos, technológiai, mérnöki és matematikai tantárgyakat. Filozófiát azonban alig találunk a tantervekben. Pedig lehet, hogy hasznos lenne…

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
háttér
2017. január 10. Családháló

Egy kísérlet során 9-10 éves brit gyerekek egy éven át hetente egyszer vettek részt filozófia órán. A kísérleti időszak végére jelentősen javítottak matekjegyeiken, de sokat fejlődtek olvasási és nyelvtani készségeik is.

A kísérletben több mint 3000 diák vett részt 48 brit iskolából. A filozófia órákon olyan témákat érintettek, mint az igazság, az igazságosság, a barátság vagy a tudás. A legtöbbet a hátrányos helyzetű gyerekek fejlődtek: annyira sokat javultak a jegyeik, mintha 3-4 extra hónapot töltöttek volna tanulással. Emellett a tanárok arról is beszámoltak, hogy a kísérletben részt vevő diákoknak sokat javult az önbizalma és a másokra való figyelés képessége is.

A tanulmányt az Education Endowment Foundation (EEF) koordinálta. A 48 iskolából 22 mint kontrollcsoport vett részt, ezekben nem történt filozófia-oktatás, míg a többi 26-ban tanították ezt a tárgyat.

Az EEF szerint a rendezett hátterű 15 éves brit gyerekek 63 százaléka teljesít jól a vizsgákon, míg a nehéz helyzetben lévő tanulóknak csupán 37 százaléka mondhatja ezt el magáról. Az EEF abban reménykedik, hogy kutatásaival és kísérleteivel egyre több iskolát vesz majd rá arra, hogy nyisson olyan módszerek felé, amelyek csökkentik a különbségeket a két csoport között.

via