Hogyan hat a kisgyerekre az okostelefon?

A legtöbb gyermek számára ellenállhatatlan az okostelefonok, táblagépek csillogó képernyője, így nem véletlen, hogy számos szülő használja egyfajta gyereknyugtatóként a készülékét. Míg a gyerekkori tévézés káros hatásait az elmúlt években egyre több vizsgálat tárta fel, az egyelőre nem világos, hogy pontosan miből is marad ki a gyerek a táblagép bűvöletében, hogyan hat agyának fejlődésére és társas kapcsolataira, ha a felnőttek társalgása helyett a képernyőre tapad.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2013. április 06. Gyarmati Orsolya

A legtöbb gyermek számára ellenállhatatlan az okostelefonok, táblagépek csillogó képernyője, így nem véletlen, hogy számos szülő használja egyfajta gyereknyugtatóként a készülékét. Míg a gyerekkori tévézés káros hatásait az elmúlt években egyre több vizsgálat tárta fel, az egyelőre nem világos, hogy pontosan miből is marad ki a gyerek a táblagép bűvöletében, hogyan hat agyának fejlődésére és társas kapcsolataira, ha a felnőttek társalgása helyett a képernyőre tapad.


Sok szülő került már olyan helyzetbe, hogy üvöltő vagy veszekedő gyermeke kínos helyzetbe hozta társaságban vagy étteremben. Az okostelefonnal, táblagéppel rendelkező szülők sokszor úgy oldják meg a kínos helyzetet, hogy a gyerek kezébe nyomják a készüléket, így varázsütésre elmúlik a hangzavar, a gyereket beszippantja a képernyő varázsa. Nem ismert azonban még, hogy hogyan hat a gyerek agyi fejlődésére és kapcsolatteremtő képességére, ha az asztal mellett csak a táblagéppel foglalkozik, és teljesen kivonja magát a társalgásból.

Egyelőre a pszichológusok, idegkutatók számára sem világos, hogy milyen idegrendszeri hatásokkal járhat a táblagépek gyakori használata. Az amerikai Kaliforniai Egyetem kutatói a The New York Times kérdésére így nyilatkoztak: a táblagépek és okostelefonok stimulációira érzékenyen reagál az agy, ennek következtében komoly vonzerőt jelentenek a gyerekek számára. Az elektronikai eszközök könnyen győznek a környezeti hatások, például unalmasnak tűnő felnőtt beszélgetés fölött, viszont más tevékenységektől, például társas kapcsolatok teremtésétől, a társalgásba bekapcsolódástól vagy abban legalább megfigyelőként való részvételtől vehetik el az időt.