Hogyan házasodjunk külföldön?

Jön a nyár, az esküvők időszaka. Ilyenkor nem egyedi eset, ha valaki úgy dönt, hogy „elszökik” egy másik országba, ha nagyon szerencsés, annak tengerpartjára, és ott mondja ki a boldogító igent.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. május 10. szabo.daniel

Jön a nyár, az esküvők időszaka. Ilyenkor nem egyedi eset, ha valaki úgy dönt, hogy „elszökik” egy másik országba, ha nagyon szerencsés, annak tengerpartjára, és ott mondja ki a boldogító igent.


Mire kell figyelni akkor, amikor egy magyar állampolgárságú pár úgy dönt, hogy valamelyik uniós országban házasodnának össze? Milyen papírokra lesz szükség ahhoz, hogy ez a házasság valóban érvényes és bejegyzett legyen?  Az EUvonal szakértőjét kérdeztük.

Először is el kell mondani, hogy az Európai Unió nem szabályozza a családjogi (házasságkötésre vonatkozó) kérdéseket, az minden tagállam saját hatáskörébe tartozik. Azonban mindenképpen érdemes megfogadni néhány jó tanácsot annak érdekében, hogy később ne érje az ifjú párt kellemetlen meglepetés.

A külföldi országok jogszabályai általában előírják a magyar állampolgárok házasságkötéséhez az ún. házasságkötési tanúsítvány bemutatását. Ezen okirat hivatott tanúsítani azt, hogy a magyar állampolgár anyagi jogi szempontból érvényesen köthet házasságot a személyes joga, azaz a magyar jog szerint. A házasságkötési tanúsítványt a Magyarországon területileg illetékes fővárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetője adja ki. Abban az esetben, ha a magyar állampolgár lakóhelye külföldön van, a tanúsítványt a magyar külképviseleti hatóság állítja ki.

Azonban, mivel nincsen egységes eljárás arra vonatkozólag, hogy milyen okmányokat kell benyújtani és milyen nyelvű fordítást fogadnak el az adott ország hatóságai, mindig érdeklődjünk arról, melyek a pontos szabályok az egyes államokban, továbbá arról, hogy az adott állam kér-e valamilyen felülhitelesítést a magyar okiratokra. Tanácsos tehát a külföldi házasságkötés előtt az illetékes magyar nagykövetséghez (konzuli képviselethez) vagy a Külügyminisztérium Konzuli Szolgálatához fordulni konkrét információért.

Mindenképpen szükséges a külföldön történt anyakönyvi események – mint a házasság – hazai anyakönyveztetése, ami a magyar konzuli tisztviselők közreműködésével történik. A hazai anyakönyvezés elvégzése azért szükséges, mert a magyar hatóságok további eljárásai ennek teljesítésétől függenek.

További kérdése van az uniós szabályozásokkal kapcsolatban?info [at] euvonal [dot] hu ( Írjon nekünk), és látogasson el az EUvonal honlapjára.