Hogyan segíthetünk a balkezes gyermeknek? – II. rész

Előző cikkünkben a balkezesség kialakulásáról és történelmi helyzetéről írtunk. Ezúttal a kérdéskör pragmatikus oldalát közelítjük meg, azaz arra próbálunk rávilágítani, a valós életben miképp könnyíthetjük meg balkezes gyermekeink életét.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. október 04. bencze.aron

Előző cikkünkben a balkezesség kialakulásáról és történelmi helyzetéről írtunk. Ezúttal a kérdéskör pragmatikus oldalát közelítjük meg, azaz arra próbálunk rávilágítani, a valós életben miképp könnyíthetjük meg balkezes gyermekeink életét.


A legnagyobb könnyedséget az jelenti, – azon felül, hogy természetességként éljük meg a balkezességet -, ha a balkezesek számára készített eszközöket vásárolunk. Nem kell minden egyes használati tárgyat balkezesre cserélni, azonban ollóból például érdemes egy cserét beiktatni, mivel a jobbkezes példányok használata kényelmetlen.  A balkezessel sokkal szebben lehet vágni és nem mellesleg a kéznek, csuklónak se olyan megerőltető. Az asztali számítógéphez vagy a notebookhoz be lehet szerezni balkezes egeret és klaviatúrát, amennyiben a gyermekünknek nehezére esik a jobbkezes eszközzel bánni. De léteznek külön hegyezők, jegyzetfüzetek, lefűzhető füzetlapok, ollók, tollak, mérőszalagok balkezesek számára. A hegyezőkben például a penge meg van fordítva, így kézre áll, ha a tompa ceruzából hegyeset kell varázsolni a szünetekben.

Hangszerek és cipőfűzés

Nem kell lemondani a zenei karrierről sem:készítenek balkezes gitárokat, zongorát és sok egyéb más hangszert is, igaz a dobfelszerelések nagy részét úgy állítják össze, hogy az a jobbkezeseknek kényelmes. A fúvós hangszerek egy része azonban kétkezes ügyességet igényel.

Ha jobbkezes vagy, akkor a „tükörtechnika” segítségével tanítsd meg bekötni a cipőjét. Azaz vele szemben légy, mikor mutatod neki a mozdulatokat, amiket így neki csak simán le kell másolnia.

Külön kihívás az evőeszközök helyes használata! A poharat a bal keze mellé tedd, és a kanalat, villát is erre az oldalra helyezd terítéskor. A kés legyen az egyetlen evőeszköz, amit a jobb keze ügyébe helyezel, amikor már elég idős hozzá, hogy használja azt.

Érdemes meggyőződni arról, hogy az óvodában, később pedig az iskolában figyelembe veszik a gyermek balkezességét. Például, úgy ültetik-e a padba, hogy a könyöke ne ütközzön a mellett ülőével. Testnevelésórán is figyelembe veszik-e, hogy mindent a másik oldalról közelít meg, mint jobbos társai. Amennyiben úgy látod, hogy az intézményben hiányosságok tapasztalhatók a balkezesekhez való hozzáállásban – bár ez manapság már nagyon ritkán fordulhat elő –, mindenképpen jelezni kell az illetékeseknek, ugyanis bármiféle negatív megkülönböztetés hátrányosan hathat a gyermek lelki fejlődésére.

Mire figyeljünk az írásnál?

Szerencsére napjainkra már a tanítók döntő hányada tisztában vannak azzal, hogy a balkezes gyerekek a mozdulatsorokat, például a ceruza használatát „lefordítják” maguknak, és nem tanulnak meg nehezebben olvasni vagy írni, mint jobbkezes társaik. Az írás és olvasás magyar nyelven úgyis balról jobbra fog haladni. A gyerekek többsége az óvodából eleve kialakult kéztartással érkeznek az iskolába, ami bizony nem garantált, hogy a szép külalakhoz megfelelő lesz. Azt lehet tanácsolni az ilyen gyerekeknek, hogy a papírt a test középvonalától balra helyezzék, a “legmélyebben” a jobb alsó lapszél legyen. Ezzel megelőzhető a klasszikus görcsös kéztartás, és nem árnyékolják, amit írnak. A ceruzát is kicsit másképpen kell fogniuk: a hegyétől távolabb, hogy az ujjaik ne takarják el a már leírtakat.

Van olyan tanítónéni, aki – ha az a kicsik igénylik – bal kézzel is felírják a táblára a betűket, számokat. Egyetlen hátrányt említenek azok a balkezesek, akik már felnőttek: sokuknak, ha egész nap tollat használnak, tintás lesz a bal tenyerük éle. Ez azért nem különösebb tragédia…