Hogyan tanuljunk nyelveket?

A magyarok nyelvtudása európai és világviszonylatban máig is csekélynek mondható. Míg a példának tekintett országokban alapvető követelmény valamely nyelv, elsősorban az angol magas szintű ismerete, és az oktatási rendszerek, a kultúra szerves része a nyelvtanulás, addig Magyarországon legtöbbször csak az elvárás van meg.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
2012. március 07. szabo.daniel

A magyarok nyelvtudása európai és világviszonylatban máig is csekélynek mondható. Míg a példának tekintett országokban alapvető követelmény valamely nyelv, elsősorban az angol magas szintű ismerete, és az oktatási rendszerek, a kultúra szerves része a nyelvtanulás, addig Magyarországon legtöbbször csak az elvárás van meg.


A rendszerváltás óta eltelt húsz év alatt folyamatosan tágultak a lehetőségeink ahhoz, hogy minél több nyelvet elsajátítsunk, gondoljunk csak arra, hogy ma már a közoktatásban legalább egy nyelvet kötelezően kell tanítani, és egy választott idegen nyelvből érettségizni is kell.

Ezen kívül megannyi nyelviskola, online tananyag segítheti a nyelvtanulást. Ennek ellenére a többnyelvűség mégsem általános nálunk. Jellemző, hogy a felsőoktatási intézményben végzetteknek körülbelül fele azért nem rendelkezik oklevéllel, mert hiányzik az ahhoz szükséges nyelvvizsgája.

A motivációval tulajdonképpen nincsen gond, mindenki kerülhet olyan élethelyzetbe, amikor szüksége lehet nyelvtudására, vagy magára a nyelvvizsgára, hiszen munkavállaláshoz manapság már alapkövetelmény az angol magas szintű, és valamely másik nyelv ismerete és van olyan munkakör is, ahol a fizetés szempontjából sem mindegy, hogy rendelkezünk-e nyelvvizsgával.

A nyelvtanulást érdemes minél korábban kezdeni, akár már gyerekkorban, játékos formában, ugyanis az újszülött babák minden nyelv fonetikai készletével rendelkeznek, ezért bármilyen nyelvet el tudnak sajátítani. Sajnos általában az a tapasztalat, hogy az iskolarendszerben történő nyelvtanulás nem elegendő, vagy hamar elenyészik, ha valaki nem használja az adott nyelvet. Sokan szorulnak rá ezért arra, hogy felnőtt fejjel fogjanak nyelvtanulásba.

A megfelelő nyelvtanulási módszerek kiválasztását az befolyásolja leginkább, hogy milyen célból tanuljuk a nyelvet, vagyis, hogy a papír, vagy a tudás megszerzése a cél. Legcélravezetőbb, és hosszú távon is nyilván a leghatékonyabb, ha nem a nyelvvizsga letétele miatt tanulunk meg egy nyelvet, hanem azért, mert valóban el akarjuk sajátítani, használni szeretnénk azt. Ha a nyelvtudás munkavállalási célból szükséges, inkább ez utóbbi legyen a cél, hiszen egy állásinterjún előbb-utóbb már nem a papír meglétét, hanem a tudást fogják ellenőrizni.

Azok, akik számára a nyelvvizsga megszerzése a cél, ma már többféle nyelvvizsgaközpont vizsgáiból válogathatnak. Míg a rendszerváltás környékén csak egy, a mindenki által rettegett, a „rigó utcai” nyelvvizsga létezett, addig napjainkban többféle magyar és nemzetközi vizsgatípus megjelent a piacon. Választhatunk egynyelvű vagy kétnyelvű nyelvvizsgát is, melyek között az a különbség, hogy utóbbiban fordítási feladat is szerepel, míg az előbbinél kizárólag az adott nyelven kell a különböző feladatokat megoldani. Ha valaki a nyelvvizsga megszerzése miatt tanul valamely nyelven, nagyobb figyelmet kell fordítania a nyelvtanra, és mindenképpen érdemes az adott vizsga mintafeladatait kipróbálni, megoldani, hogy előre láthassa, mire számíthat. A nyelvvizsga típusok összehasonlításához az interneten számos segítséget kaphatunk, léteznek gyűjtőoldalak, ahol összevethetjük az egyes vizsgatípusokat és kiválaszthatjuk a számunkra leginkább megfelelőt.

Miután a fenti célok és az elhatározás megfogalmazódott, azt is el kell dönteni, hogy a nyelvet milyen formában tanuljuk. Ehhez legfőképp önmagunk ismerete szükséges. Vannak, akik önszorgalomból képesek arra, hogy saját maguk tanárává válva maguknak dolgozzanak ki tanulási módszert, az ő segítségükre lehetnek a különféle online tananyagok, segédeszközök.

Valószínűleg többen vannak, akiknek külső támogatásra, motivációra is szükségük van ahhoz, hogy rávegyék magukat a tanulásra, nekik mindenképpen nyelvtanár segítségére van szükségük. A tanárválasztásnál megint nagy dilemmát jelenthet, hogy magántanárt, vagy nyelviskolát válasszunk. Előbbi előnye, hogy személyre szabott, saját tanulási tempónknak megfelelő oktatásban részesülhetünk, utóbbi viszont nagyobb lehetőséget ad arra, hogy interaktívan, akár vizsgaszituációkat eljátszva készüljünk a vizsgára, az idegen nyelvű társalgásra helyezve a hangsúlyt.

A magántanárok megtalálásához is segítségünkre lehetnek az internetes gyűjtőoldalak, keresőoldalak ahol több szempont szerint szűrhetjük ki a számunkra megfelelő módszert, helyszínt és nem utolsó sorban árat kínáló tanárokat.

Bármelyik módszert is válasszuk, mindig az a legfontosabb, hogy a nyelvtanfolyam, magánórák, vagy nehéz nyelvtani feladatok megoldásán kívül egyéb élethelyzeteinkbe is próbáljuk belecsempészni az idegen nyelvet, nézzünk meg olykor egy-egy filmet, olvassunk könyvet eredeti nyelven, vagy zenehallgatás közben próbáljunk a szövegre is figyelni.