Ingyenessé válhat a tankönyv
Bevezetné az iskolai tulajdonban lévő, ingyenesen hozzáférhető tankönyvek rendszerét az oktatási tárca. Közlésük szerint a mai átláthatatlan, többezres választékkal szemben az új Nemzeti alaptanterv iskolánként és tantárgyanként csak néhány fajta könyvet hagy majd jóvá.
Bevezetné az iskolai tulajdonban lévő, ingyenesen hozzáférhető tankönyvek rendszerét az oktatási tárca. Közlésük szerint a mai átláthatatlan, többezres választékkal szemben az új Nemzeti alaptanterv iskolánként és tantárgyanként csak néhány fajta könyvet hagy majd jóvá – írja a Magyar Hírlap.
Új tankönyvpolitikát vezet be a készülő közoktatási törvény, amelyről értesülésünk szerint még ebben a hónapban tárgyal a kormány. Az oktatásért felelős államtitkárság a lapot úgy tájékoztatta, hogy a tankönyveket a Nemzeti alaptanterv alapján, a központilag jóváhagyott, kötelező kerettantervek fogják meghatározni.
„A tanterv tantárgyanként, évfolyamonként, iskolatípusonként csak néhány könyvet hagyna jóvá, szemben a mai többezres, átláthatatlan választékkal” – hangsúlyozta a Hoffmann Rózsa vezette tárca. A Magyar Hírlap megtudta azt is, hogy a tervek között szerepel a tényleges tartós tankönyvi rendszer megvalósítása is. Ez azt jelenti, hogy a tankönyvek iskolai tulajdonban lennének, egy-egy példányt négy évig lehetne használni, és a tanulók ez idő alatt ingyen hozzáférnének.
Az államtitkárság arról is beszámolt, hogy tapasztalataik szerint a szakiskolákban és szakközépiskolákban óriási igény van a jelenleginél több ifjúságvédelmi felelős, fejlesztőpedagógus és asszisztens munkájára, de a létszámokat egyelőre nem tudják emelni. „A bővítésre az idén szeptembertől valószínűleg nem lesz lehetőség, mivel nem a szakember-ellátottság, hanem a finanszírozás a fő akadálya a státuszok növelésének” – fűzték hozzá. Az idei felsőoktatási felvételi eredményeket értékelve közölték, hogy a jelentkezők száma alapján biztosítottnak tűnik a pedagógus-utánpótlás, de a tanulmányok félbehagyása, a nagymértékű pályaelhagyás, valamint a szakok szerinti aránytalanság továbbra is súlyos problémát jelent. „A természettudományos tanárképzés területén gyakorlatilag évek óta megállt az utánpótlás-nevelés” – jelentették ki, hozzátéve, hogy a helyzet javítására a tanárképzés stratégiai átalakításával és a pedagógus-életpályamodell bevezetésével próbálnak „makroszintű lépéseket tenni”.